• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • puss
    Anonym (*) skrev 2014-03-27 18:06:24 följande:

Är det för att smälla över alla klasskompisar som ni ger henne alla dyra saker? Eller för att visa att ni har det gott ställt? Eller för att hon är bortkämd med storslagna presenter vardagligdags, så att ni måste ta allt ett steg längre när det kommer till studenten?

Ska man inte läsa vidare så blir ju detta den enda fest man får.

Lika bra att go all in.
  • Anonym (mamma)

Vår 19 åring tar studenten nu i sommar.
    En resa till malaga 7000 kr (bet själv)
    Studentmössa, tröja 1400 kr
    Kavaj, skjorta, slips , byxor (mörka jeans) skor...vet inte priset än
    Studentmiddag bjuder skolan på
    Studentfest för släkt. 30 pers
    Räkfrossa (15 kg räkor), öl, vin, bröd smör ost, tårta Behöver inte bli så dyrt 
    Alt smörgåstårta 1500-2000 kr

Visst är det en sak som sker bara en gång i livet, men vem säger att det måste bli dyrt eller vara bättre bara för att man lägger ner VANSINNIGT mkt pengar?

• Anonym (studentfirare)

Jag har inte varit så duktig med spektakulära barnkalas osv under sonens uppväxt. Jag ville att han skulle ha ett riktigt dunderkalas när han tog studenten. En fest att minnas.

Vi hade det hemma, lagade nästan all mat själva och slutnotan landade på ca 30 000 (då ville han ändå inte gå på balen och inte följa med på den traditionsenliga resan)

• Anonym (fattig)

Ja du, mitt barn får kostym och mössa i present. Släkten går ihop om middag.
    Så är det att ha ensamstående sjukskriven mamma.

• Koppkaka

Herregud. När jag tog studenten kostade nog allting (bal och studentdagen, kläder, mat, frisyr osv) sammantaget kanske 2000-2500 kr. Det var helt perfekt ändå!

• Utropstecknet

Min student kostade 0. Ville inte ha mössa eller bli uppvaktad. Tycker inte om sådan slags uppmärksamhet.

• Anonym (Studenten)
    puss skrev 2014-03-27 19:00:11 följande:
    Ska man inte läsa vidare så blir ju detta den enda fest man får.
    Lika bra att go all in.
    Vilken tur att man kan gå all in och ändå ha barn som läser vidare på universitet. Läkarlinjen är det enda som är intressant för dottern.
  • Anonym (studenten 2)

Nu tar jag studenten själv men kan berätta vad mina föräldrar betalat hittils. mössa för 700, klänning för 500 och skor för 400. Sen kommer vi ju ha en fest hemma och då kommer mat, dricka och sånt kosta. Men nej, tänker inte betala nån för att fixa håret då man kan göra de hemma och man kommer ändå ha mössa som kommer sabba håret.

• aldrigmer

Son. Kostym med väst 1500 skjorta och slips 400 herrhatt 500 (ingen studentmössa) plakat 200 blommor, ballonger mm 200 middag för tillresta 4500 (gymnasium med riksintag) hotellrum 4500 flak 150

Nog blev det dyrt alltid men kostymen, skjortan, slipsen och hatten används. Resten, ja det var en engångskostnad.

• Anonym (Studenten)
    Anonym (*) skrev 2014-03-27 18:06:24 följande:
    Är det för att smälla över alla klasskompisar som ni ger henne alla dyra saker? Eller för att visa att ni har det gott ställt? Eller för att hon är bortkämd med storslagna presenter vardagligdags, så att ni måste ta allt ett steg längre när det kommer till studenten?

Jag har svarat på den fråga innan. Det är enkelt, vi vill ge dottern en kanondag för belöna allt slit hon har lagt ner. Sticker det så i ögonen eller vad är problemet?
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?