• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Nyfiken gul
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 17:44:13 följande:

Det är en klippning, inte styling.

Balklänningen har vi sagt åt henne att den får hon sälja sen. Den kommer inbringa en helt OK slant, den är köpt utomlands och kostar mer i Sverige. Vi lät dottern bestämma kläder helt och hållet själv, vi vill ge henne en student som hon vill ha den. Det finns flera skäl men det viktigaste är att hon sannolikt tar studenten med betyg som är tipptopp. Om inget stort händer. Det tycker vi är värt att fira och belöna.
    klart en student och höga betyg ska firas och belönas, och ja alla gör som dom vill förstås men jag kan inte förstå varför ett hjärtligt firande måste kosta så man tar i från tårna.  Det finns väl andra sätt att uppmuntra och belöna på utan att det blir fråga om pengar?  och man kan åka limo, gå på bal , ha exklusive klänning osv utan att allt måste vara dyrt.   (jag fick mitt drömbröllop för  9000 kr bara som en jämförelse) 

Men det är ju min privata åsikt förstås....     men ja du frågade vad andra lägger för sumor och du ser att ni inte är så många ändå som lägger ner så mycket pengar. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lövet2

Vi köpte ett plakat och blommor. Några hundra allt som allt. Ungarna har fixat mössa, klänningar och skor själva och sedan har vi fikat efteråt.

• Anonym (pia)
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 17:50:51 följande:

Äntligen svar som jag efterfrågade. Vad hade ni för mat och dryck och hur många gäster? På ett ungefär.
    Ca 30 gäster , hyra lokal, 3 rätters samt dryck, serveringspersonal.
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (S) skrev 2014-03-27 17:51:12 följande:

Andrahands värdet i balklänningar från utlandet är...200kr, ja jag kan min sak så dår har ni gått bet men det är era pengar som ni förlorar :)

Hade vi inte haft råd med förlusten skulle vi inte köpt klänningen från första början. Sedan tror jag att den ger mer än 200 kr med tanke på dess märke. Det är inte skräp från Primark.
    Anonym (Mupp) skrev 2014-03-27 17:51:40 följande:
    Firar man studenten så stort? Hon har ju inte doktorerat.

Vi gör. Jag skapade tråden för att få reda på hur låg eller hög slutnota andra fick.
  • Anonym (Lilja)

Eftersom blocket , tradera och bröllopssajterna dräller av balkläningar/tärnklänningar/festklänningar och jag också ser att dom inte får begärda priser för dom så kommer ni tyvärr gå bet på klänningen när ni försöker sälja den. 

Titta runt lite på sajterna och se vad folk tar för sina klänningar.

Kom också ihåg att klänningar i lite udda färger eller udda utföranden är mer svårsålda en enkla klänningar .  extra noga att tänka på när klänningen är köpt utomlands och kanske inte ser ut som " alla andras" klännningar.

förlåt för mitt sidospår men ni får inte ut dom pengar ni tror. 

• Anonym (S)
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 17:57:52 följande:
    Hade vi inte haft råd med förlusten skulle vi inte köpt klänningen från första början. Sedan tror jag att den ger mer än 200 kr med tanke på dess märke. Det är inte skräp från Primark.
    Anonym (Mupp) skrev 2014-03-27 17:51:40 följande:
    Firar man studenten så stort? Hon har ju inte doktorerat.
    Vi gör. Jag skapade tråden för att få reda på hur låg eller hög slutnota andra fick.

Jag jobbar som sagt mer exklusivt en så kära du
  • Anonym (*)

Är det för att smälla över alla klasskompisar som ni ger henne alla dyra saker? Eller för att visa att ni har det gott ställt? Eller för att hon är bortkämd med storslagna presenter vardagligdags, så att ni måste ta allt ett steg längre när det kommer till studenten?

• Anonym (Studenten)
    Anonym (S) skrev 2014-03-27 18:03:35 följande:

Vi kan betala räkningarna, äta och spara pengar även om vi skulle behöva ge bort den. De pengarna är tämligen ointressanta i sammanhanget.
  • Anonym (billigt)

Min student (typ 10 år sen) blev nog rätt billig antar jag.

Jag köpte ett par ljusblå linnebyxor och en skjorta, de använde jag dessutom rätt mycket efter studenten. Skor blev ett par sandaler som jag redan hade. 
    Mössa blev den billigaste varianten som företaget erbjöd, jag skulle ju ändå bara använda den en enda dag och sen typ stoppa den i en låda eller nåt. 
    Bad mina föräldrar att inte ha skylt när de uppvaktade på skolgården men de hade det ändå… 

Gick inte på balen. Promenerade hem till mina föräldrar från flakåkningen. 

Mina föräldrar (eller snarare mamma, haha) fixade jättegod mat till släkten som kom och firade. Vi var i deras trädgård. Vi var typ 10 pers.

Drack ingen alkohol under hela dagen, skulle ju köra bil hem (jag bodde på annan ort, mina föräldrar bodde på samma ort som skolan).

Antar att det blev rätt billigt, iallafall jämfört med många andra på skolan :)

• puss
    Anonym (S) skrev 2014-03-27 18:03:35 följande:

Men det skiter väl alla i!!
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?