• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • milkimi
    Harvester skrev 2014-03-28 08:56:18 följande:
    Men asså 6000 för en klänning och 2000 för ett par skor? Du fattar nog själv att det är onödigt dyrt, du kan hitta supersnygga kläder för halva det priset så jag indrar lite varför du frågar? För att skryta hur mkt ni har råd att lägga? Nej, alla lägger inte fantasisummor på barnens student..
    Klänningen säljer man givetvis. Min kostade 3500 kr, såldes för 3000. TS är anonym, varför skryta? Kan folk lägga ner detta snack om skryt och inse att många studenter faktiskt ser ut så och låta folk fira hur de vill! Fantasi för dig behöver inte vara fantasi för andra!
  • Anonym (pia)
    Harvester skrev 2014-03-28 08:56:18 följande:
    Men asså 6000 för en klänning och 2000 för ett par skor? Du fattar nog själv att det är onödigt dyrt, du kan hitta supersnygga kläder för halva det priset så jag indrar lite varför du frågar? För att skryta hur mkt ni har råd att lägga? Nej, alla lägger inte fantasisummor på barnens student..
    Man berättar inte vad kläderna kostar där vi bor , så skryt är det inte, Vi brukar inte diskutera ekonomi med våra bekanta
  • Waldo

Än så länge ser det ut såhär:

Balklänning, sk Kinaklänning totalt ca 2 000:-
    Skor 495:-
    Studentklänning: 900:-
    Balbiljett 950:-
    Studentmössa: 700:-
    Kostnad flak åk 550:-
    Sprit  (köpt i Tyskland) 550:-
    Bestick, plastglas ballonger servetter osv (köpt i Ullared) ca 250:-
    Frukost bjudning: 50 kr
    Studentpresent, resa: 14 900:-

Kvar att fixa

Mat
    Frisyr
    Plakat
    Transport till bal
    Blommor

• Anonym (Smaklöst)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-28 08:32:35 följande:

Vad är det för fel på catering, vi hade stadens bästa restaurang plus serveringsersonal

Tja, smaklöst. På flera sätt.
  • Froststar

TS, det beror helt och hållet vad man vill lära sin unge och vilka värderingar man vill ge den. Jag hade aldrig lagt de pengarna på detta. Inte för att vi inte haft råd men let's face it. Det är ju inte så hon får Nobelpriset precis. Det lönar sig aldrig i längden att skämma bort ungarna på det här viset. Speciellt inte när du senare skriver att de här plaggen och accessoarerna är i ungefär samma prisklass som köps till ungen i vanliga fall. 

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Jennefer

Jag tycker att det är så konstigt att föräldrarna betalar så mycket till sina barns student? Självklart kan de väl betala det nödvändiga, men det utöver tycker jag studenten själv får stå för?

Min student såg ut såhär:

Klänning till utspring - 250 kr (föräldrar betalade)
    Högklackat till utspring - 100 kr på tradera (jag betalade själv)
    Studentmössa - 1200 kr (jag och föräldrarna delade på kostnaden)

Hyran av ljud på släpet - 200 (jag betalade)
    Hyran av traktor+släp - 200 (jag betalade själv) Vi kom jäkligt billigt undan!

Balklänning - 4000 (jag betalade 3000 själv) 
    Klackar till balen - ett par jag hade hemma, är lite skotokig så de fanns de gott om :)
    Balbiljett - 800 (betalade jag själv)
    Klippning (föräldrarna betalade)
    Baluppsättning - 500 kr (jag betalade själv)
    Hårdokorationer och smycken - 500 (Föräldrarna betalade) 

Annat som rör student som föräldrar betalade: 
    Plakat till utspringningen
    tårta
    mat till 40 gäster
    Det som bjöds på när klassen hade den traditionella bonnarundan där klassen åker hem till alla och hälsar på. 

Seriöst, hur känns det egentligen för studenten när föräldrarna har pröjsat hela kalaset? Jag hade tyckt att det känts jävligt snikigt :S

• picknickfilt

Mina föräldrar betalade "bara" för mottagningen med några släktingar, present och plakat.

Jag betalade:
    Balklänning 2500
    Skor (samma till student och bal) 300
    Studentklänning 400
    Studentmössa 600
    Väska (bal+student) 100
    Flakbiljett 500
    Balen 800
    Sjal, lite smink, hårspänne 200 kanske?

Gissar lite på en del men det var några år sen.

Står verkligen så många föräldrar för sina barns hela student? :O Jag är förvånad faktiskt.

• Anonym (studentfirare)
    Waldo skrev 2014-03-28 09:28:23 följande:
    Än så länge ser det ut såhär:

Balklänning, sk Kinaklänning totalt ca 2 000:-
    Skor 495:-
    Studentklänning: 900:-
    Balbiljett 950:-
    Studentmössa: 700:-
    Kostnad flak åk 550:-
    Sprit  (köpt i Tyskland) 550:-
    Bestick, plastglas ballonger servetter osv (köpt i Ullared) ca 250:-
    Frukost bjudning: 50 kr
    Studentpresent, resa: 14 900:-

Kvar att fixa

Mat
    Frisyr
    Plakat
    Transport till bal
    Blommor
    Ska ni ha det hemma hos er eller på lokal?
    Vi fick låna ett antal partytält och det var nog det smartaste jag gjorde att tacka ja till det erbjudandet. Det kom mycket mer folk än vi räknat med och vi som trodde att folk bara skulle stanna ett tag och sedan dra vidare till nästa fest bedrog oss. Folk stannade till långt in på natten och de som faktiskt gick tidigare, de kom tillbaka efter ett tag.
  • Anonym (Betalade själv)

Jag tog studenten för drygt tre år sedan och vi delade på kostanderna. Mamma och pappa fixade fint på tomten, lagade mat och köpte alkohol. Men alla studentprylar + klänning/skor och diverse utgifter fick jag själv betala. Då jag hela gymnasietiden jobbade kvällar och helger vid sidan av skolan och tjänade mina egna pengar föll det sig naturligt att jag skulle betala sånt själv. Maten och alkoholen kostade väl några tusenlappar och sen köpte dom ett smycke till mig i present. Vi har aldrig haft ont om pengar så det var inte för den sakens skull jag fick betala. Men när jag började jobba så blev det att jag betalade mina kläder och nöjen själv. Även körkortet har jag fått betala själv.

Så mina päron kom nog rätt lindigt undan ;)

• Anonym (Mamma 2)

Det som kostade var mottagningen, det är ju den man vill satsa på :) På sonens kom det ungefär 100 personer. Ungefär så här kostade det:
    Kläder: 1500 kr (skor fanns sedan tidigare)
    Frisör: 300 kr
    Studentmössa: 350 kr
    Bil att åka efter utspring: 600 kr
    Studentmottagning: ca 8000 kr

Totalt: 10750 kr

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?