• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (kurra)
    Nyfiken gul skrev 2014-03-28 18:56:29 följande:
    Min första kläninng jag gifte mig i var en krinolin och den gav jag 4500 kr för på rea. året var 1996 och det var då dyra pengar.

Den andra klänningen jag gifte mig i när jag gifte om mig var en dyrare klänning men som jag köpte begagnad till rena vrakpriset 800 kr . 

allt beror på vad man tittar efter . Klänningar man själv anser smaklösa eller bara fula eller inte passar mig kan ju kosta allt från några ynka hundralappar upp till fantasisummor på ett par hundra tusen kronor och likadant med dom klänningar man VILL ha .  

Allt är ju relativt som tur är och smaken är också som tur var olika.

Själv tycker jag att ju dyrare klänningarna är ju mer smaklösa och tacky ser dom ut. Jag skulle ju aldrig ens gratis vilja ha klänningen som Kim Kardashian gifte sig i tidigare. Hemskt....   
    och Prinsessan Madeleines klännning var en dyr Valentino, det spelar ingen roll då jag inte alls tyckte den var fin.  Sedesam ja och passade henne ja men ingenting i min smak alls.
    dyr klänning betyder inte automatiskt god smak 
    Men chansen ökar avsevärt, inte sant? Jämför en klänning från Lindex och en custom made från Dior. Vilken väljer du, om pengar inte är en grej?

Faktum är att kvalitet kostar, hantverk kostar. Billiga tyger made in långtbortistan för slavlöner är ofta inte dyra. Men de är ofta VÄLDIGT tacky om du frågar mig. Jag köpte min brudklänning på House of Brides i Köpenhamn, och jag kan garantera att inte en klänning jag såg där där var smaklös eller tacky. Hittade däremot smaklösa och tacky klänningar i Sverige, därför var jag tvungen att åka över bron. Vet inte hur många klänningar jag provade. Jag hade gärna köpt en billigare klänning om jag hittat en med hög kvalitet, men då jag är sömnadskunnig så vet jag vad kvalitet är. Och att det kostar. Hade ingen tur med varken loppis eller Blocket.
  • Amnia
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 15:51:48 följande:
    men inte betalar väl föräldarna klänningar och så?
    min pappa betalade mina skor till studenten för att jag behövde specialskor.

Jag skulle aldrig drömma om att låta mitt barn betala kläderna till balen och studentdagen själv. Balklänningen kostade inte riktigt 6000 kr men inte långt därifrån.
  • Anonym (flickmamma)

Bara läst TS. Men en balklänning för 6000 Har inte några barn som tagit studenten ännu men nej, så mycket skulle jag aldrig låta min dotter få en studentklänning för. Är man så ung och ska ta studenten så finns det betydligt billigare alternativ som passar bättre. Jag vill lära henne om pengars värde innan hon far ut i livet och skall ta hand om sig själv och sin egen ekonomi.

• LängtansBlåaBlomma

Varför betala fest (studentbal) åt sitt vuxna barn? Ge bidrag åt kläder och studentmössa samt släktmiddagen efteråt förstår jag - men fest?

• Tom Araya

Jag har inga egna barn men min kostym kostade under 1000 kr, transport gratis via vän, mat: vi hjälptes åt, alla klassens föräldrar, kan ha kostat 100-200 per hushåll. Öl köpte jag för egna pengar.
    Detta var 1991, du kan räkna om till dagens penningvärde.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2014-03-28 23:43:40 följande:
    Jag har inga egna barn men min kostym kostade under 1000 kr, transport gratis via vän, mat: vi hjälptes åt, alla klassens föräldrar, kan ha kostat 100-200 per hushåll. Öl köpte jag för egna pengar.
    Detta var 1991, du kan räkna om till dagens penningvärde.
    ....också studentmössan, tror den kostade strax under 200.
  • Anonym (Reer)

Balklänning 980 kr

Balbiljett 575 kr

Studentmössa 600 kr

Middag 1000 kr

Det täcker dotterns student i vår

• Jennefer
    milkimi skrev 2014-03-28 13:37:22 följande:
    Jag hade 1050 kr i månaden, fanns inte så mycket jag själv kunde bidra med... Sen ville absolut inte mina föräldrar att jag skulle betala min student själv. Det var väl mer eller mindre som en present till mig för allt slit! Ja, jag hade länge dåligt samvete men de ville verkligen göra detta för mig. Varför kan man inte få göra som man vill?

Jag hade också 1050 kr i månaden, som alla studenter. Det handlar om att vara sparsam, och när man är 19 år gammal brukar de flesta faktiskt ha haft sommarjobb, och där mer möjlighet att kunnat spara ännu mer! 

Mina föräldrar ville såklart också betala så mycket som möjligt, men jag själv tycker det är alldeles för pinsamt! Jag är tacksam om de kunde stå med det "behövliga" men vill man ha en stundetmössa för det dubbla bara för att den är extra fin, ja då tycker jag allt att man skall kosta på sig det själv och inte "brassa" för föräldrarnas pengar :) 

• Utropstecknet

Jennefer - Jag håller helt med dig! Givetvis vill/kan/bör föräldrarna bidra efter förmåga men om den vuxne, myndige ungdomen envisas med att köpa en klänning/kostym för sex tusen tycker jag gott att studenten kan pytsa upp de resterande tusenlapparna.

Jag hade aldrig haft mage att be mina föräldrar om sådana summor. Framför allt inte som myndig.

• Anonym (spoiled rotten)

Varför inte bara hyra en balklänning? Den kommer ju inte direkt användas igen.

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?