• Amnia

Hur mycket kostade era barns student?

Nyfiken gul skrev 2014-03-28 08:55:43 följande:
    Ni som har många barn, kostar studenten lika mycket för alla barnen?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

Jag har två barn och deras nota blir ungefär lika hög. Kostnaderna som TS anger ligger ungefär i paritet med äldsta barnets annalkande student i sommar. Det skiljer två år mellan dem.
  • Amnia
    Anonym (KHL) skrev 2014-03-28 10:47:29 följande:
    Jag blir förvånad att föräldrar inte betalar för barnens student faktiskt, i mitt fall var det självklart att mina föräldrar stod för kalaset även om min student för ett par år sedan inte var sådär dyrt som i ts fall men någon tusenlapp gick det på. Jag tycker det är mer kotymt att föräldrar betalar faktiskt...

Jag också. Skulle aldrig låta barnen betala för sin studentdag. Deras intjänade pengar kan läggas på något bättre.
  • Amnia
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 15:51:48 följande:
    men inte betalar väl föräldarna klänningar och så?
    min pappa betalade mina skor till studenten för att jag behövde specialskor.

Jag skulle aldrig drömma om att låta mitt barn betala kläderna till balen och studentdagen själv. Balklänningen kostade inte riktigt 6000 kr men inte långt därifrån.
  • Amnia
    Anonym (...) skrev 2014-04-16 12:21:55 följande:
    Tom Araya skrev 2014-04-15 21:25:42 följande:
    Detta låter rätt överdrivet för en gymnasiestudent i mina ögon, om man inte skiter pengar. Vad är grejen med att göra detta så stort, när det egentligen inte är det?
    Undrar jag oxå fira så stort för att förmodligen bli arbetslös :-O! Ingen mening min äldsta tar studenten till sommaren och blir absolut inte så dyrt han börjar högskolan efter sommaren efter de blir han ju något då e de annan sak

Inte en enda person i min dotters klass blir arbetslös.
  • Amnia
    Anonym (...) skrev 2014-04-16 19:46:07 följande:
    Inte ? Mycket märkligt då det finns många ungdomar som inte får jobb om dom bara ha gymnasiet. Har alla redan garanterat jobb ? Kanske lättare om man gått yrkesinriktad linje då de har ju inte min son så han är inget efter gymnasiet utan måste fortsätta på högskolan

De går naturvetenskap. Det finns också en massa ungdomar som är driftiga och har ett stort nätverk. Mina barn ska såklart läsa på universitet.
  • Amnia
    skpklm skrev 2014-04-16 20:58:00 följande:
    Vilken linje har de gått då eftersom de fått  tillsvidareanställning   allihop direkt efter gymnasiet?

Alla har iallafall anställning över sommaren säger min dotter, sedan ska de flesta studera till hösten. Naturvetenskap som jag skrev i inlägget ovanför.
  • Amnia
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-17 07:24:29 följande:
    OK.  de har fått  SOMMARjobb -  visst det är såklart en garanti för att de har jobb fram till pensionen...

Sommarjobb är full tillräckligt om man ska studera på universitet till hösten, vilket de flesta troligtvis ska med tanke på valet av linje. Fick du en fast anställning som gäller/gällde livet ut?
  • Amnia
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 08:45:22 följande:
    Ok konstigt de får jobb alla då det bara är en förberedande utbildning för högre studier :-O sen hjälper de ju inte hur driftiga man är om man inte har utbildning .

Du får det att låta som att få ett jobb för unga är omöjligt. Det är det inte. De flesta unga har faktiskt ett jobb. Min dotter kunde välja och vraka mellan 3 jobb hon blev erbjuden över sommaren.
  • Amnia
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 14:27:49 följande:
    Jaha du pratar om sommarjobb jag pratar om tillsvidare tjänst

Jag har ingen aning om vilka tjänster de har fått. Frågade min dotter om alla hade fått jobb och fick ett enkelt ja till svar. Däremot så vet jag att om någon skulle behöva ett jobb får de ett, egna kontakter och föräldrars kontakter är bra på det sättet. Går man naturvetenskap kan man ju tänka sig att universitet hägrar efter studenten.
  • Amnia
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 08:45:22 följande:
    Ok konstigt de får jobb alla då det bara är en förberedande utbildning för högre studier :-O sen hjälper de ju inte hur driftiga man är om man inte har utbildning .

Kontakter gör underverk.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?