• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Sessie82

Är de, de nya nu för tiden att man ger dyra presenter till studenter?

När jag tog studenten för ca 12 år sen va de nallar och blommor runt halsen. Ingen jag kände fick massa dyra presenter i alla fall.

Min syrra som tar studenten förväntar sig dyra presenter nu i år till hennes studenten :/

• Fjärilslarv
    Sessie82 skrev 2014-03-29 16:06:50 följande:

Är de, de nya nu för tiden att man ger dyra presenter till studenter?

När jag tog studenten för ca 12 år sen va de nallar och blommor runt halsen. Ingen jag kände fick massa dyra presenter i alla fall.

Min syrra som tar studenten förväntar sig dyra presenter nu i år till hennes studenten :/

vad man förväntar sig och vad man får är två helt olika saker.
    med tanke på att folk tyvärr firar student utan att ha slutbetyg så...
  • HvSussi

Låter dyrt. När jag tog studenten så kostade min balklänning att hyra 1000 KR, skor 200 KR (samma skor på studentdagen), fickpengar på balen 1000 KR, studentklänningen 800 KR, fickpengar på studentfesten 2000 KR
    Balbijett och studentmössa fick jag gratis som elevrådsordförande.
    Firsyr på balen fixade den elev på frisörlinjen gratis.
    Bil till kortegen fixade min far för 200 KR
    Dryck till privata mottagningen 4000 KR
    Mat till Privata mottagningen 3000 KR
    Fickpengar till det årliga studentströvandet i city på studentdagen 1000 KR

Jag stod för min studentklänning och mina skor själv Så jag betalade själv 1000 KR
    Min familj stod för resten som blev totalt ; 10200 KR

Så tycker din dotter låter väldigt bortskämd

• Fjärilslarv
    HvSussi skrev 2014-03-29 16:15:18 följande:
    Låter dyrt. När jag tog studenten så kostade min balklänning att hyra 1000 KR, skor 200 KR (samma skor på studentdagen), fickpengar på balen 1000 KR, studentklänningen 800 KR, fickpengar på studentfesten 2000 KR
    Balbijett och studentmössa fick jag gratis som elevrådsordförande.
    Firsyr på balen fixade den elev på frisörlinjen gratis.
    Bil till kortegen fixade min far för 200 KR
    Dryck till privata mottagningen 4000 KR
    Mat till Privata mottagningen 3000 KR
    Fickpengar till det årliga studentströvandet i city på studentdagen 1000 KR

Jag stod för min studentklänning och mina skor själv Så jag betalade själv 1000 KR
    Min familj stod för resten som blev totalt ; 10200 KR

Så tycker din dotter låter väldigt bortskämd
    betalade du inte dina egna fickpengar heller Förvånad
  • Anonym (välbeställd)
    Froststar skrev 2014-03-28 10:02:00 följande:
    TS, det beror helt och hållet vad man vill lära sin unge och vilka värderingar man vill ge den. Jag hade aldrig lagt de pengarna på detta. Inte för att vi inte haft råd men let's face it. Det är ju inte så hon får Nobelpriset precis. Det lönar sig aldrig i längden att skämma bort ungarna på det här viset. Speciellt inte när du senare skriver att de här plaggen och accessoarerna är i ungefär samma prisklass som köps till ungen i vanliga fall. 
    Kraven i samhället escalerar mer och mer. Jag tycker inte det är ok att underblåsa
    det.
    När vår dotter tog studenten köpte vi en beg balklänning som var jättefin. Vit billig fin klänning på Vila.
    Plakat och blommor- javisst. Smörgåstårta mm till trädgårdbjudning.

Vi har alltid tänkt igenom alla ekonomiska beslut ordentligt  Kanske för att vi HAR gott om pengar. Men vi vet också dess värde och har inget behov att visa vad vi har.
  • Anonym (Onödigt!)

Jag förstår inte varför man lägger dessa ofantliga summor på en student.

Jag tog studenten 2007 och det blev hur billigt och bra som helst för alla inblandade. Jag och min bror tog studenten samma dag fast på två olika skolor. Mamma betalade plakat, middag på restaurang för sig själv, mig, brorsan och farmor samt en tårta som vi fikade på hemma efteråt. Sen fick vi varsin present också.

Jag själv betalade studentkläder (använde en kjol jag hade sen tidigare och köpte en snygg topp för typ 200 , nya skor ( ca 400 , studentmössa (ca 500 och alkohol. Hår och smink fixade jag själv, inget speciellt avancerat.

Kvällen spenderade jag lite här och där med vänner, jag hade alltså ingen skiva utan tyckte att det räckte alldeles utmärkt med restaurangbesök med familjen och sen umgänge med vänner.

• Fjärilslarv
    Anonym (Onödigt!) skrev 2014-03-29 17:32:25 följande:
    Jag förstår inte varför man lägger dessa ofantliga summor på en student.

Jag tog studenten 2007 och det blev hur billigt och bra som helst för alla inblandade. Jag och min bror tog studenten samma dag fast på två olika skolor. Mamma betalade plakat, middag på restaurang för sig själv, mig, brorsan och farmor samt en tårta som vi fikade på hemma efteråt. Sen fick vi varsin present också.

Jag själv betalade studentkläder (använde en kjol jag hade sen tidigare och köpte en snygg topp för typ 200 , nya skor ( ca 400 , studentmössa (ca 500 och alkohol. Hår och smink fixade jag själv, inget speciellt avancerat.

Kvällen spenderade jag lite här och där med vänner, jag hade alltså ingen skiva utan tyckte att det räckte alldeles utmärkt med restaurangbesök med familjen och sen umgänge med vänner.
    nej jag förstår inte heller varför det ska vara så påkostad då, framför allt eftersom en del som inte har slutbetyg ändå har mage att fira sin student...hm... det är ju inte student då, student tar man när man har slutfört sin gymnasieutbildning.
  • Sessie82

Vad ger man nån i student present då? Eller ska man ens ge det ?

Min syrra instisterar verkligen på att man ger presenter.

Själv fick jag rosor och nallar runt halsen thats it.

• Ferenda
    Anonym (spoiled rotten) skrev 2014-03-29 08:19:16 följande:
    Varför inte bara hyra en balklänning? Den kommer ju inte direkt användas igen.
    Inte? Jag har två balklänningar och använder någon av dem varje gång jag ska på en tillställning som kräver högtidsdräkt. Värre är det väl att köpa en bröllopsklänning som man med största sannolikhet inte använder igen (även om man gifter om sig).
  • Anonym (pia)

25000 är inte en gigantisk summa för alla, för en del är det en skitsumma

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?