• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-29 22:48:02 följande:
    Man får rätta mun efter massäcken, men finns det en stor massäck kan man använda den .Vad är det för mening att ha ett stort bankkonto om man inte får använda det till att glädja omgivningen

massäck?
  • Anonym (Studenten)
    Nyfiken gul skrev 2014-03-28 08:55:43 följande:
    Ni som har många barn, kostar studenten lika mycket för alla barnen?
    Två barn och när den yngre tar studenten kommer det röra sig om samma pengar. Givet att den yngre har gjort sig förtjänt av ett stort firande. Vi tror på att belöna hårt jobb.  
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-29 22:37:42 följande:

MVG i alla ämnen på natur är bra -  har studenten en ensam förälder firas det  inte så lyxigt ändå.  Som väl är fanns flera stipendier genom skolan.   Den nybakade var helnöjd -  tro det eller ej.

Bra för er och kul för hen som tog studenten men olika personer har olika förutsättningar. Ska vi göra avkall på allt som inte ensamstående har råd med eller vad var din poäng?
  • Anonym (Studenten)
    HvSussi skrev 2014-03-29 16:15:18 följande:
    Så tycker din dotter låter väldigt bortskämd

Det kan man tycka. Men allt man får ska också betalas, på ett eller annat sätt.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-30 00:00:17 följande:
    Två barn och när den yngre tar studenten kommer det röra sig om samma pengar. Givet att den yngre har gjort sig förtjänt av ett stort firande. Vi tror på att belöna hårt jobb.  

Bra för er och kul för hen som tog studenten men olika personer har olika förutsättningar. Ska vi göra avkall på allt som inte ensamstående har råd med eller vad var din poäng?

Gymnasisten  fick ganska mycket pengar när hen blev myndig.  Studentfirande prioriterade hen bort -  jag ordnade ändå en del,  vilket hen i efterhand var väldigt nöjd med.   Nog hade sparslanten räckt till ett hejdundrande studentfirande om det känt viktigt  för tonåringen.

Olika orter kan ha olika student-firar-"krav",  antar jag.

Hen valde båten,  extra lång föräldraledighet etc.
  • Fjärilslarv
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-29 22:55:57 följande:

massäck?
    matsäck brukar kalls för massäck i folkmun.
  • Anonym (mormor)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-30 13:25:24 följande:
    matsäck brukar kalls för massäck i folkmun.

Stavar man precis som man talar numera!?   Inte vad jag sett,  och jag läser mycket,  både böcker och tidskrifter och dagstidningar.
  • Fjärilslarv
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-30 14:02:24 följande:

Stavar man precis som man talar numera!?   Inte vad jag sett,  och jag läser mycket,  både böcker och tidskrifter och dagstidningar.
    en del gör det på ett diskussionsforum ja, vill du veta varför så fråga dem som gör det.
  • Anonym (mormor)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-30 14:08:43 följande:
    en del gör det på ett diskussionsforum ja, vill du veta varför så fråga dem som gör det.
    Visst,  men hon har inte svarat på min fråga!
  • Fjärilslarv
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-30 14:13:32 följande:
    Visst,  men hon har inte svarat på min fråga!
    fråga henne igen då =)
  • Anonym (Hmmm)

I såna här trådar så blir det alltid en massa gnäll ex: "jag skulle minsann aldrig lägga så mycket pengar..." " jag tycker minsann att det är ett slöseri..." Osv. Sällan ser man någon som skriver " jag tycker det är sååå snålt att inte lägga tiotusentals kronor...." Det är alltid dom med mindre pengar som ska gnälla på dom som har mer. Dom med mycket pengar skriver oftast " ja det behöver ju inte kosta så mycket... Va duktiga ni är på att spara in.. " Är fattigare människor avundsjuka? Gnälliga? Eller vill dom bara rättfärdiga att dom inte kan skämma bort sina barn på samma sätt?

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?