• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (Ruter dam)

Varför måste man ha en balklänning för 6000?

Jag går på bal ett par gånger om året som vuxen och jag lägger inte de pengarna på mina klänningar, finns mycket vintage och begagnat som är jättefint, och även billigare nya klänningar.

Mina pengar lägger jag hellre på smycken, de håller längre och används mer.

• Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 09:42:29 följande:

Jag hade MVG i nästan alla ämnen (alla utom ett) Trots att jag fick en dyrare student och bal betald.;) Du verkar inte förstå att många kan göra som din dotter men väljer att inte göra så. Många har förmågan att sy, jobba extra, spara och få bra betyg. Men dom kanske ändå har föräldrar som väljer att ge dom en dyr student (och kanske låter sina barn behålla sina sparpengar till annat) Bara för att man har mer pengar så saknar man inte förmåga! Du verkar tro att din dotter är unik och att ingen kan uppnå samma saker samtidigt som dom har mer pengar.
    Fascinerande att du hackar på så många av mina inlägg som är kommentarer till helt andra debattörer.   Har du en svår relation till din egen mormor eller?
  • ElleT

Jo man får givetvis studiebidrag, dock får inte jag hela mitt av min föräldrar (är inte arton då jag fått hoppa upp en klass) så de pengar jag får brukar få förbrukas på en månad, resten lägger mina föräldrar undan i ett sparkonto (som jag inte får använda till studenten, hade ändå inte räckt)

Sedan om klänningen, att sy själv, asså tvivlar på att jag utan erfarenhet skulle sy en klänning i klass med en världskänd designer, samma sak med era döttrar, de att säkert fint, nu är det dock inte det jag är ute efter. Min klänning ska sys upp efter mina önskemål, kommer ändå kosta runt 6000 kr, finns ju ungefär inget som kan få mig att böja mig på detta då kläder är min passion, och jag vet min sak.

Och de med folk som fått MVG hit och dit och tjoho, ett MVG motsvarar INTE dagens A, de skolsystem jag går är mycket tuffare än det med MVG, VG,G. Våra krav är så mycket högre än de gamla, så att det är löjligt. Och det säger inte jag för att jag är lat eller korkad, jag har alltid varit flitig och tar mina skola på högt allvar. Och en dag som denna är jag en 17 åring som vaknar med ångest och vissa dagar önskar jag att jag inte hade vaknat. Med det nya skolsystemet måste du ge upp ditt liv det är vara så. Och jag har ett brett socialt umgänge och jag känner väldigt få som inte mår ungefär lika dåligt om inte värre än jag. De andra är de som inte bryr sig längre. Dock är detta en helt annan diskussion som jag inte vill ta med er som antagligen inte vet så mycket om det då ni inte fått uppleva det.

• ElleT
    ElleT skrev 2014-04-13 10:47:38 följande:
    Jo man får givetvis studiebidrag, dock får inte jag hela mitt av min föräldrar (är inte arton då jag fått hoppa upp en klass) så de pengar jag får brukar få förbrukas på en månad, resten lägger mina föräldrar undan i ett sparkonto (som jag inte får använda till studenten, hade ändå inte räckt)

Sedan om klänningen, att sy själv, asså tvivlar på att jag utan erfarenhet skulle sy en klänning i klass med en världskänd designer, samma sak med era döttrar, de att säkert fint, nu är det dock inte det jag är ute efter. Min klänning ska sys upp efter mina önskemål, kommer ändå kosta runt 6000 kr, finns ju ungefär inget som kan få mig att böja mig på detta då kläder är min passion, och jag vet min sak.

Och de med folk som fått MVG hit och dit och tjoho, ett MVG motsvarar INTE dagens A, de skolsystem jag går är mycket tuffare än det med MVG, VG,G. Våra krav är så mycket högre än de gamla, så att det är löjligt. Och det säger inte jag för att jag är lat eller korkad, jag har alltid varit flitig och tar mina skola på högt allvar. Och en dag som denna är jag en 17 åring som vaknar med ångest och vissa dagar önskar jag att jag inte hade vaknat. Med det nya skolsystemet måste du ge upp ditt liv det är vara så. Och jag har ett brett socialt umgänge och jag känner väldigt få som inte mår ungefär lika dåligt om inte värre än jag. De andra är de som inte bryr sig längre. Dock är detta en helt annan diskussion som jag inte vill ta med er som antagligen inte vet så mycket om det då ni inte fått uppleva det.

Gick lite fort där ser jag, lite många fel tryckningar, hoppas ni hängde med ändå.
  • Anonym (fattig 2)

Min student kostade inte många kronor. Jag flyttade precis ifrån mamma & styvfar precis innan student & bal pga familjeproblem. Gick hos kurator & fick med hennes hjälp ca 2000 kr att kunna betala min student med. Levde hos svärfar & betalade hela studiebidraget i hyra & mat & mer inkomst än så hade jag inte.

För mina 2000kr köpte jag;

Klänning 300kr
    Skor 300kr
    Studentmössa 700kr
    Mat; Pastasallad

Tårtan fick jag i studentpresent & farmor & farfar hade lokal.

Mina föräldrar hjälpte inte till öht & de närvarade inte under den dagen.
    Jag skulle helst vilja glömma hela studenten & slippa tänka på den..

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 09:56:33 följande:
    Fascinerande att du hackar på så många av mina inlägg som är kommentarer till helt andra debattörer.   Har du en svår relation till din egen mormor eller?

Det kanske beror på att dina inlägg är de mest inskränkta och dömande? Du kan inte för hela världen förstå att det finns människor med en annan ekonomi och andra prioriteringar än dina egna. Många människor KAN vara svinrika, leva lyxliv, skämma bort sina barn OCH samtidigt vara smartare, mer empatiska och mer kreativa än din och din familj. Förstår du det?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 11:02:41 följande:

Det kanske beror på att dina inlägg är de mest inskränkta och dömande? Du kan inte för hela världen förstå att det finns människor med en annan ekonomi och andra prioriteringar än dina egna. Många människor KAN vara svinrika, leva lyxliv, skämma bort sina barn OCH samtidigt vara smartare, mer empatiska och mer kreativa än din och din familj. Förstår du det?
    Jag är väl medveten om att man kan vara förmögen och smart -  och hålla sig utanför konsumtionssamhället!  Det är både en fråga om uppfostran och politiskt ställningstagande.

Det finns de som är totalt ointresserade av att skryta  med sina tillgångar.
  • Anonym (Hmm)

Kommer inte exakt ihåg siffrorna men på ett ungefär

Frisör 900:- (känner frisören så fick ett reducerat pris) kostar vanligtvis 1500:-

Tiara: 300:-

Klänning 3500:- (skor / väska ) fanns redan sen innan.

Mat inkl dryck 4000-5000:-

Studentmössa 500:-

Studentklönning :1000:-

Alkohol student för utgång stog jag själv för den kvällen : skulle tippa på som allt så var det 1000:- den kvällen.

Bil på student hade en kompis pappa så där slapp vi hyra någon

Bil/limousine brydde vi oss inte spec mycket om då vi bodde mitt i stan och alla vänner möttes på en plats och tog sällskap till balen.

Min mamma är kock så hon gjorde all buffé mat själv .

Är ju väldigt individuellt hos person vad man har för ekonomi och vad man prioterar. Samt kontakter avgör ju även en del också :)

• elmadumle

Uppsydd balklänning 3000
    skor 300
    kläder till studenten 1000
    kläder till utgång med kompisar på studentkvällen 1000
    studentmössa 2000
    skylt 400
    håruppsättning till bal 1500
    mottagning här hemma med smörgåstårta och fika efteråt ungefär 1000
    studentflaket kostade ca 200/elev, champagnefrukost med tilltugg ca 200
    present runt 500

Tror detta är vad vi lagt när våra två döttrar tog studenten.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 11:16:23 följande:
    Jag är väl medveten om att man kan vara förmögen och smart -  och hålla sig utanför konsumtionssamhället!  Det är både en fråga om uppfostran och politiskt ställningstagande. Det finns de som är totalt ointresserade av att skryta  med sina tillgångar.

Men du köpte ju en båt? Hur går det ihop? Är det ok att köpa en båt men inte en klänning? Är det mer ok att köpa tyg och sy en egen klänning än att be en duktig designer sy en klänning och betala 6000kr? Vad är det som gör din konsumtion ok men inte andras?
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?