• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (Valentina)

Jag tar studenten till sommaren och vi är väl vad de flesta kallar Svenssons.
    Mina föräldrar kommer hyra en hel restaurang på min studentdag och där ska jag ha min mottagning. Vi kommer ha fri bar och så... ca 60 gäster då vi bara kommer bjuda de närmsta och jag tror att mina föräldrar nämnde att det kommer gå på 20 000+.
    Sedan betalar mina föräldrar balklänning : 4000
    Skor: ca 1000
    Studentklänning: 1000
    Spraytan: 600
    Present: En resa till Cannes (med mina vänner) men sedan så betalar ju mina föräldrar allt annat också, såsom körkort, jag får alltid resa med dem på våra familjesemestrar utomlands, räkningar och allt.
    Så jag tycker absolut att ditt upplägg ser normalt ut. Ifall man vill ha en enklare studentmottagning är det okej, men det är fel att klanka ner på TS bara för att hon har mer att ge än de flesta på familjeliv. Jag tycker personligen att det är inom ett rimligt plan, det är ju inte direkt ett kungabröllop som många på familjeliv får det att låta som.
    Jag tror din dotter kommer ha en fantastisk student!
    Skrattande

• Anonym (mormor)
    jannej skrev 2014-04-14 10:27:25 följande:
    Om någon vill lägga de summorna , av vilken anledning har du att klaga på det De pengarna vi lade på barnens student är inga pengar vi saknar. Största utgiften var middagen med släkt och vänner
    Anonym(BB)  har en väldigt föraktfull syn på sina medmänniskor;  typ de som inte spenderar en massa tusenlappar när deras ungar går ur gymnasiet är bidragstagare och/eller har valt att jobba i lågavlönade vårdyrken!   Vem är det som klagar på vem!?
  • jannej
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-14 10:50:55 följande:
    Anonym(BB)  har en väldigt föraktfull syn på sina medmänniskor;  typ de som inte spenderar en massa tusenlappar när deras ungar går ur gymnasiet är bidragstagare och/eller har valt att jobba i lågavlönade vårdyrken!   Vem är det som klagar på vem!?
    Tycker nog att hon har en föraktfull attityd mot att du inte accepterar att att folk lägger stora pengar på studentfirande
  • elmadumle
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 15:51:48 följande:
    men inte betalar väl föräldarna klänningar och så?
    min pappa betalade mina skor till studenten för att jag behövde specialskor.
    1050 kr räcker inte långt så självklart betalade vi balklänningarna och studentkläder.
  • solskina

flaket 500kr
    kostym 2000kr
    skjorta 500kr
    100 dagars festen 1000kr
    skylten 500kr
    studenthatt kommer inte ihåg 
    festbiljett vet inte än om han går. 

Vi har bilen (mustang) att åka till bjudningen i. Vi har festlokalen själva hos svärföräldrarna.
    Maten har jag inte räknat med än. 

• Tom Araya
    Anonym (Valentina) skrev 2014-04-14 10:29:44 följande:
    Jag tar studenten till sommaren och vi är väl vad de flesta kallar Svenssons.
    Mina föräldrar kommer hyra en hel restaurang på min studentdag och där ska jag ha min mottagning. Vi kommer ha fri bar och så... ca 60 gäster då vi bara kommer bjuda de närmsta och jag tror att mina föräldrar nämnde att det kommer gå på 20 000+.
    Sedan betalar mina föräldrar balklänning : 4000
    Skor: ca 1000
    Studentklänning: 1000
    Spraytan: 600
    Present: En resa till Cannes (med mina vänner) men sedan så betalar ju mina föräldrar allt annat också, såsom körkort, jag får alltid resa med dem på våra familjesemestrar utomlands, räkningar och allt.
    Så jag tycker absolut att ditt upplägg ser normalt ut. Ifall man vill ha en enklare studentmottagning är det okej, men det är fel att klanka ner på TS bara för att hon har mer att ge än de flesta på familjeliv. Jag tycker personligen att det är inom ett rimligt plan, det är ju inte direkt ett kungabröllop som många på familjeliv får det att låta som.
    Jag tror din dotter kommer ha en fantastisk student!
    Skrattande
    Detta låter rätt överdrivet för en gymnasiestudent i mina ögon, om man inte skiter pengar.
    Vad är grejen med att göra detta så stort, när det egentligen inte är det?
  • Anonym (Oj!!)

Jag betalade:

Balklänning: 300:- (Hon hade fått välja en dyrare om hon velat men hon fastnade för en enkel långklänning från HM, hade dock inte sponstrat en klänning för 6000!!!)
    Studentklänning betalade hon själv, också runt 300:-
    Studentskor: 200:-
    Balskor: 300:- 
    Mössa: 800:-
    Flak betalade hon också själv, ca 500:- tror jag. 
    Champagne: 150:- 
    Middag på restaurang för ca 20 gäster: ca 10 000:-
    Presenter: 10 000 i kontanter och några fina smycken för lite över tusenlappen från ena föräldern

Bal, fester och all alkohol förutom champangefrukosten betalade hon själv.

Både jag och dottern är nöjda, det enda hon frågade om jag kunde betala åt henne var mössan och champagnen. 
    Nu tror jag i.o.f. att min dotter är ett extremfall, hon är inte intresserad av skor och smink så det kanske är orättvist att jämföra... Hon säger i alla fall att hon är jättenöjd med sin student:)

Sedan fick hon körkortet betalt senare samma sommar, det var väl ingen officiell studentpresent egentligen men typ:)

• Anonym (mormor)
    Anonym (Oj!!) skrev 2014-04-15 21:47:59 följande:
    Jag betalade:

Balklänning: 300:- (Hon hade fått välja en dyrare om hon velat men hon fastnade för en enkel långklänning från HM, hade dock inte sponstrat en klänning för 6000!!!)
    Studentklänning betalade hon själv, också runt 300:-
    Studentskor: 200:-
    Balskor: 300:- 
    Mössa: 800:-
    Flak betalade hon också själv, ca 500:- tror jag. 
    Champagne: 150:- 
    Middag på restaurang för ca 20 gäster: ca 10 000:-
    Presenter: 10 000 i kontanter och några fina smycken för lite över tusenlappen från ena föräldern

Bal, fester och all alkohol förutom champangefrukosten betalade hon själv.

Både jag och dottern är nöjda, det enda hon frågade om jag kunde betala åt henne var mössan och champagnen. 
    Nu tror jag i.o.f. att min dotter är ett extremfall, hon är inte intresserad av skor och smink så det kanske är orättvist att jämföra... Hon säger i alla fall att hon är jättenöjd med sin student:)

Sedan fick hon körkortet betalt senare samma sommar, det var väl ingen officiell studentpresent egentligen men typ:)
    Extremfall?  Hon köpte 2 par skor?   Min dotter tog studenten och gick på balen barfota...   (hon var också väldigt nöjd med dagen då hon tog studenten och med balen)
  • Anonym (Oj!!)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-15 22:48:31 följande:
    Extremfall?  Hon köpte 2 par skor?   Min dotter tog studenten och gick på balen barfota...   (hon var också väldigt nöjd med dagen då hon tog studenten och med balen)
    Nejmen jag menade inte så! Förlåt om du tog illa upp, extremfall var nog fel ordval:)

Jag menade att om man jämför med TS är min dotter i andra ändan av skalan:) 
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Oj!!) skrev 2014-04-15 23:04:40 följande:
    Nejmen jag menade inte så! Förlåt om du tog illa upp, extremfall var nog fel ordval:)

Jag menade att om man jämför med TS är min dotter i andra ändan av skalan:) 
    Tog absolut inte illa upp,  försökte skoja till det lite....     På  lunchrestaurang med dottern mötte jag nyligen en bekant,  Presenterade min dotter för honom.  

- Är det din dotter,  henne minns jag från  Norra Real,  hon gick alltid barfota!

Tio år efter studenten är dottern känd för sin lilla specialitet!
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?