• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (KHL)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-16 21:13:25 följande:

Jo men somliga föräldrar ser det som en onödig utgift att fira sina barn.
    det låter tråkigt...
  • Tom Araya
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-16 21:13:25 följande:

Jo men somliga föräldrar ser det som en onödig utgift att fira sina barn.
    ...eller så tycker de inte att det är mer att fira än att 3, 5 10 tusen räcker, istället för 20, 30 eller t.o.m. 100 tusen.

Att vilja fira är inte samma sak som att vilja lägga en massa deg på det.
  • Anonym (Suck)

Studenten är överreklamerad och helt hystersk,alla ungar tar studenten även om dom inte är godkända i mer än ett ämne.
    Vad är det man firar,att dom går rakt ut i ovisshet,många av dom kommer att ägna ett,två år åt att ligga hemma på rygg med en dator,vända på dygnet osv
    Högskolan är till för dom med höga betyg,det räcker inte med medelbetyg för att komma in där.

Många blir deprimerade för att dom för första gången inte tillhör någonstans och inte hör till

Alla mina ungar har tagit studenten med godkända betygmne vägen var ändå lång till fast mark under fötterna och ett självständigt liv

• Amnia
    Anonym (...) skrev 2014-04-16 19:46:07 följande:
    Inte ? Mycket märkligt då det finns många ungdomar som inte får jobb om dom bara ha gymnasiet. Har alla redan garanterat jobb ? Kanske lättare om man gått yrkesinriktad linje då de har ju inte min son så han är inget efter gymnasiet utan måste fortsätta på högskolan

De går naturvetenskap. Det finns också en massa ungdomar som är driftiga och har ett stort nätverk. Mina barn ska såklart läsa på universitet.
  • Amnia
    skpklm skrev 2014-04-16 20:58:00 följande:
    Vilken linje har de gått då eftersom de fått  tillsvidareanställning   allihop direkt efter gymnasiet?

Alla har iallafall anställning över sommaren säger min dotter, sedan ska de flesta studera till hösten. Naturvetenskap som jag skrev i inlägget ovanför.
  • Anonym (mormor)
    Amnia skrev 2014-04-17 00:19:04 följande:

Alla har iallafall anställning över sommaren säger min dotter, sedan ska de flesta studera till hösten. Naturvetenskap som jag skrev i inlägget ovanför.
    OK.  de har fått  SOMMARjobb -  visst det är såklart en garanti för att de har jobb fram till pensionen...
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-17 07:24:29 följande:
    OK.  de har fått  SOMMARjobb -  visst det är såklart en garanti för att de har jobb fram till pensionen...

Fick du ett garanterat jobb till pensionen ? Fick din dotter ett garanterat jobb till pensionen? Ingen får ett garanterat jobb resten av livet. Men om man sommarjobbar och sedan börjar på universitetet så är man INTE arbetslös på något vis. Och även OM ens barn inte skulle få sommarjobb utan ha en ledig sommar innan universitetet så är det väl okey iallafall? Eller ska man fira sina barn mindre då?
  • Anonym (...)
    Amnia skrev 2014-04-17 00:15:05 följande:
    De går naturvetenskap. Det finns också en massa ungdomar som är driftiga och har ett stort nätverk. Mina barn ska såklart läsa på universitet.

Ok konstigt de får jobb alla då det bara är en förberedande utbildning för högre studier :-O sen hjälper de ju inte hur driftiga man är om man inte har utbildning .
  • Anonym (KHL)
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 08:45:22 följande:

Ok konstigt de får jobb alla då det bara är en förberedande utbildning för högre studier :-O sen hjälper de ju inte hur driftiga man är om man inte har utbildning .
    Jo det finns många människor som bara har gymnasieutbildning som får fina jobb, sen har vi ju människor som av andra skäl blir lyckade.
    En utbildning betyder inte alltid något speciellt!
  • Amnia
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-17 07:24:29 följande:

Sommarjobb är full tillräckligt om man ska studera på universitet till hösten, vilket de flesta troligtvis ska med tanke på valet av linje. Fick du en fast anställning som gäller/gällde livet ut?
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?