• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (...)
    solskina skrev 2014-04-15 20:53:47 följande:
    flaket 500kr kostym 2000kr skjorta 500kr 100 dagars festen 1000kr skylten 500kr studenthatt kommer inte ihåg  festbiljett vet inte än om han går.  Vi har bilen (mustang) att åka till bjudningen i. Vi har festlokalen själva hos svärföräldrarna. Maten har jag inte räknat med än. 

Tom Araya skrev 2014-04-15 21:25:42 följande:
    Detta låter rätt överdrivet för en gymnasiestudent i mina ögon, om man inte skiter pengar. Vad är grejen med att göra detta så stort, när det egentligen inte är det?

Undrar jag oxå fira så stort för att förmodligen bli arbetslös :-O! Ingen mening min äldsta tar studenten till sommaren och blir absolut inte så dyrt han börjar högskolan efter sommaren efter de blir han ju något då e de annan sak
  • Amnia
    Anonym (...) skrev 2014-04-16 12:21:55 följande:
    Tom Araya skrev 2014-04-15 21:25:42 följande:
    Detta låter rätt överdrivet för en gymnasiestudent i mina ögon, om man inte skiter pengar. Vad är grejen med att göra detta så stort, när det egentligen inte är det?
    Undrar jag oxå fira så stort för att förmodligen bli arbetslös :-O! Ingen mening min äldsta tar studenten till sommaren och blir absolut inte så dyrt han börjar högskolan efter sommaren efter de blir han ju något då e de annan sak

Inte en enda person i min dotters klass blir arbetslös.
  • Anonym (Oj!!)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-16 07:35:24 följande:
    Tog absolut inte illa upp,  försökte skoja till det lite....     På  lunchrestaurang med dottern mötte jag nyligen en bekant,  Presenterade min dotter för honom.  

- Är det din dotter,  henne minns jag från  Norra Real,  hon gick alltid barfota!

Tio år efter studenten är dottern känd för sin lilla specialitet!

Va bra!!:D

Nej va kul! Varför gick hon barfota?:)

• Anonym (...)
    Amnia skrev 2014-04-16 13:43:13 följande:

Inte ? Mycket märkligt då det finns många ungdomar som inte får jobb om dom bara ha gymnasiet. Har alla redan garanterat jobb ? Kanske lättare om man gått yrkesinriktad linje då de har ju inte min son så han är inget efter gymnasiet utan måste fortsätta på högskolan
  • JECJ
    Anonym (...) skrev 2014-04-16 19:46:07 följande:
    Inte ? Mycket märkligt då det finns många ungdomar som inte får jobb om dom bara ha gymnasiet. Har alla redan garanterat jobb ? Kanske lättare om man gått yrkesinriktad linje då de har ju inte min son så han är inget efter gymnasiet utan måste fortsätta på högskolan

troligtvis så går dom flesta vidare till högskola och universitet. Det är ju det vanligaste idag, och då kallas man inte arbetslös.
  • Anonym (...)
    JECJ skrev 2014-04-16 19:53:24 följande:
    troligtvis så går dom flesta vidare till högskola och universitet. Det är ju det vanligaste idag, och då kallas man inte arbetslös.

Jo men under sommaren är man ju arbetslös om man inte får sommarjobb som jag tvivlar på att alla får!
  • Anonym (...)

Och tolkade det som alla fick jobb direkt efter gymnasiet i klassen

• skpklm
    Amnia skrev 2014-04-16 13:43:13 följande:

Vilken linje har de gått då eftersom de fått  tillsvidareanställning   allihop direkt efter gymnasiet?
  • Anonym (KHL)

Man firar väl inte studenten bara för att man eventuellt fått jobb efter det? man firar väl för att det är alltid kul att ha något att fira samt att det är en milstolpe.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (KHL) skrev 2014-04-16 21:08:18 följande:
    Man firar väl inte studenten bara för att man eventuellt fått jobb efter det? man firar väl för att det är alltid kul att ha något att fira samt att det är en milstolpe.

Jo men somliga föräldrar ser det som en onödig utgift att fira sina barn.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?