• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • skpklm
    Tom Araya skrev 2014-04-13 13:24:21 följande:
    Kyrkans personal får inte ta emot annan ersättning för arbetet genom kyrkan än sin lön från kyrkan.
    Ger man något utöver det så ska det betraktas som ett bidrag till kyrkan, alltså likställt med kollekt.....OM man följer alla regler.

Tack för det förtydligandet!  Blev väldigt förvånad att enskilda anställda i Svenska kyrkan tar emot dricks.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 14:18:50 följande:
    Är "mormor" möjligtvis "kvinna 34"?
    Har knappast sett  "kvinna 34"   skriva en enda korrekt mening..  Hon skriver mycket om sina problem med myndigheter -  sådana har jag aldrig haft.
  • Anonym (BB)
    Tom Araya skrev 2014-04-13 03:02:59 följande:
    Jovisst, för de som tjänar i summan på en veckas arbete.

25 000 kr är inte jättemycket pengar i ett hushåll där båda två verkar inom välbetalda yrken. Vi betalade mellan 40-45 000 kr när vårt barn tog studenten förra året och det gjordes med ett leende på läpparna. Summan är ganska vanlig i området där vi bor och absolut inte uppseendeväckande.
  • skpklm
    Anonym (BB) skrev 2014-04-13 22:37:54 följande:

25 000 kr är inte jättemycket pengar i ett hushåll där båda två verkar inom välbetalda yrken. Vi betalade mellan 40-45 000 kr när vårt barn tog studenten förra året och det gjordes med ett leende på läpparna. Summan är ganska vanlig i området där vi bor och absolut inte uppseendeväckande.
    Verkar nästan som om du tycker det är fel att alla socialgrupper idag får/kan ta studenten - i motsats till för 50 år sedan eller ännu längre   tillbaka i tiden?   De som bor i ert område ska göra det tydligen....
  • BlippBlopp

Haha jösses va mina föräldrar kom billigt undan jämfört med alla många här :P

Jag fick tre flaskor skumpa att ha med på flaket, ca 60kr styck

Blommor, en studentskylt (vet inte vad en skylt kostar)

En digitalkamera för ca 600kr.

Det jag betalade själv var följande.

Klänning, skor, studentmössa, min del till flaket, totalt ca 1500kr

Hade ingen mottagning.

• Anonym (BB)
    skpklm skrev 2014-04-13 22:59:54 följande:
    Verkar nästan som om du tycker det är fel att alla socialgrupper idag får/kan ta studenten - i motsats till för 50 år sedan eller ännu längre   tillbaka i tiden?   De som bor i ert område ska göra det tydligen....

Folk får lägga hur mycket eller lite de vill på sina barns student, mig berör det inte. Men att få det att låta som att 25 000 kr är en svindlande summa är bara löjligt. Tro det eller ej, alla går inte på bidrag eller har ett underbetalt vårdyrke.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (BB) skrev 2014-04-13 23:23:03 följande:

Folk får lägga hur mycket eller lite de vill på sina barns student, mig berör det inte. Men att få det att låta som att 25 000 kr är en svindlande summa är bara löjligt. Tro det eller ej, alla går inte på bidrag eller har ett underbetalt vårdyrke.
    Och du tror att alla akademiker är högavlönade?  Och inga blivit änkor(änklingar eller tvingats skilja sig??
  • jannej
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-14 00:47:30 följande:
    Och du tror att alla akademiker är högavlönade?  Och inga blivit änkor(änklingar eller tvingats skilja sig??
    Var skriver BB att hon tror att alla akademiker är högavlönade ? Man kan vara högavlönad utan att vara akademiker. Själv har jag gått 9 årig grundskola och ligger på nästan en miljon.
  • Anonym (mormor)
    jannej skrev 2014-04-14 08:33:15 följande:
    Var skriver BB att hon tror att alla akademiker är högavlönade ? Man kan vara högavlönad utan att vara akademiker. Själv har jag gått 9 årig grundskola och ligger på nästan en miljon.
    Och man kan ha kämpat enormt för att skaffa sig en utbildning  och jobb i paritet med utbildningen,  gift sig och skaffat  barn med en jämnbördig partner med välavlönat arbete  -  verkligen inte  ha intentioner att "leva på bidrag  eller ha underbetalt vårdyrke"   -  och drabbas av sjukdom och olyckor.

Då är det inte alltid självklart att lägga 40-45 000 på något som inte ens är en bedrift längre utan är självklart idag;  att gå ut gymnasiet!
  • jannej
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-14 10:14:50 följande:
    Och man kan ha kämpat enormt för att skaffa sig en utbildning  och jobb i paritet med utbildningen,  gift sig och skaffat  barn med en jämnbördig partner med välavlönat arbete  -  verkligen inte  ha intentioner att "leva på bidrag  eller ha underbetalt vårdyrke"   -  och drabbas av sjukdom och olyckor.

Då är det inte alltid självklart att lägga 40-45 000 på något som inte ens är en bedrift längre utan är självklart idag;  att gå ut gymnasiet!
    Om någon vill lägga de summorna , av vilken anledning har du att klaga på det De pengarna vi lade på barnens student är inga pengar vi saknar. Största utgiften var middagen med släkt och vänner
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?