• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Prutt

Jag tog studenten för några år sedan och min mössa kostade 400, champagne och middag för familjen gick på kanske 1500. Absolut inget fel att lägga mer om man har råd - själv hade jag inte det (att be mina föräldrar om pengar fanns inte på kartan) och vi hade väldigt trevligt i alla fall.

• hellogoodbye

Haha oj!! Förundras ibland över hur annorlunda saker är, vill därför ge ett exempel på min student år 2006.

Flyttade hemifrån när jag var 16 för att börja gymnasiet, hade 3 galna år, på studenten skulle alltså min familj resa 30 mil för att komma. 
    Jag köpte en klänning på lindex för typ en hundring, skor på någon lokal skoaffär för kanske 150:- och ja det var väl det. Familjen kom med sitt plakat. "Tog studenten", åkte sedan och städade ur min lägenhet, grillade utanför, åt på papptallrikar.

Körde sedan hem 30 mil i min vita jetta, åkte hem till mamma och sov. Och det var väl det. (vi hade förövrigt ingen bal).

För ett par månader sedan tog jag examen från universitetet, men firade inte det alls. Men alla är vi ju olika. 

• Mamma till 5 underbara barn

Oj va billiga studentmössor vissa har haft . Min son tar studenten hans mössa gick loss på 854kr och då hade han inte speciellt många tillval på den beställt från ABC gruppen

• Anonym (mormor)
    Mamma till 5 underbara barn skrev 2014-03-29 10:27:44 följande:
    Oj va billiga studentmössor vissa har haft . Min son tar studenten hans mössa gick loss på 854kr och då hade han inte speciellt många tillval på den beställt från ABC gruppen
    Dottern valde bort studentmössa  (och skor,  hon hade för vana att gå barfota).   Inspirerad av veckotidning ordnade jag en blomsterkrans -  hon var i efterhand glad att ha något att ta på vid "mösspåtagningen".
  • Fjärilslarv
    Anonym (spoiled rotten) skrev 2014-03-29 08:19:16 följande:
    Varför inte bara hyra en balklänning? Den kommer ju inte direkt användas igen.
    det beror nog på också, jag är väldigt kort, så det finns inga klänning för mig att hyra. vi försökte när jag vi skulle gifta oss.
  • Kaupa Jaur

Förundras och förfäras över att föräldrar ska behöva lägga ut en mindre förmögenhet på sina barn för att inte bli klassade som snåla, egoistiska och korkade.

Sönerna tog studenten med 4 års mellanrum. Kostnaderna var ungefär samma för båda.

kostym 1500
    studentmottagning med mat ca 3000
    studentmiddag 300 kr
    bal 600 kr

Vi serverade hemlagad mat och delade upp kostnaderna mellan släktingarna (liten släkt), en bekant körde honom på bal och student istället för att hyra finåk, kostymen köptes på M-huset, vi körde inte med några dyra blommor utan plockade ihop vilda blommor/trädgårdsblommor, smycken fick de inga nya utan använde sina konfirmationspresenter, plakaten gjorde vi själva med kartong, spillträ och en fint utskriven färgbild (laser, bekant hjälpte till), vi storhandlade ljus och dekorationer på rusta och öb, vi serverade god men ingen märkvärdig mat och satsade på tillbehören istället.

Det var två superlyckliga och superekonomiska studenter som gick ut! Det enda som var svårt att smita ifrån var väl egentligen balen och kostymkostnaden. STudentmiddagen betalade de själva.

• ElviraMarie

Klart att TS ska ge sin dotter (som för övrigt verkar ha presterat bra) en riktig brakstudent om de har råd med det. Varför inte? Blir förvånad då somliga kommer undan så billigt. Min lillasyster tar studenten i juni och det kommer gå på minst 20.000. Jag tycker att om ungdomen har varit duktig, kämpat och fått höga betyg är det inget att skämmas för om man vill lägga ner mycket pengar. Såklart spelar föräldrarna ekonomi in också: har de dålig ekonomi är det givetvis helt galet att spendera för stora summor. 

• mocha8676
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 17:44:13 följande:
    Det är en klippning, inte styling.
    Nyfiken gul skrev 2014-03-27 17:21:13 följande:
    varför så dyra klänningar om dom inte återanvänds?  det känns ju helt galet , ni vet att ni inte får tillbaka pengarna för dom om dom säljs vidare sen .   Varför inte lägga pengar på vettiga kläder som kan användas igen senare istället.  min studentklänning har jag fortfarande kvar efter 18 år och den använder jag faktiskt fortfarande vid bättre tillställningar.  (en vit spetsklänning) 
    Balklänningen har vi sagt åt henne att den får hon sälja sen. Den kommer inbringa en helt OK slant, den är köpt utomlands och kostar mer i Sverige. Vi lät dottern bestämma kläder helt och hållet själv, vi vill ge henne en student som hon vill ha den. Det finns flera skäl men det viktigaste är att hon sannolikt tar studenten med betyg som är tipptopp. Om inget stort händer. Det tycker vi är värt att fira och belöna.

Underbart! En sån student ska mitt barn också få så länge hen sköter sig ;) När jag tog studenten så hade mina föräldrar ganska dåligt ställt, men jag fick min studen exakt som jag ville genom letande av kläder i god tid innan och plattång :)
  • Fjärilslarv
    Mamma till 5 underbara barn skrev 2014-03-29 10:27:44 följande:
    men du kan ju välja ett annat företag då.
  • Anonym (Sarah)

Både min son och min bonusdotters student gick på straxt över 100 000 var. Kläder till balen och kläder till studenten, presenter, skor, frisör, mottagning med catering och trubadur, alkohol mm. Det är bara student en gång! Och nej, vi är inte höginkomsttagare.

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?