• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • milkimi
    Anonym (pia) skrev 2014-03-28 09:13:32 följande:
    Man berättar inte vad kläderna kostar där vi bor , så skryt är det inte, Vi brukar inte diskutera ekonomi med våra bekanta
    Precis! Det gör absolut inte vi heller. Det är första gången jag berättat vad det kostat eftersom TS ställde en fråga.
  • milkimi
    Jennefer skrev 2014-03-28 10:23:36 följande:

Jag tycker att det är så konstigt att föräldrarna betalar så mycket till sina barns student? Självklart kan de väl betala det nödvändiga, men det utöver tycker jag studenten själv får stå för?

Min student såg ut såhär:

Klänning till utspring - 250 kr (föräldrar betalade)
    Högklackat till utspring - 100 kr på tradera (jag betalade själv)
    Studentmössa - 1200 kr (jag och föräldrarna delade på kostnaden)

Hyran av ljud på släpet - 200 (jag betalade)
    Hyran av traktor+släp - 200 (jag betalade själv) Vi kom jäkligt billigt undan!

Balklänning - 4000 (jag betalade 3000 själv) 
    Klackar till balen - ett par jag hade hemma, är lite skotokig så de fanns de gott om :)
    Balbiljett - 800 (betalade jag själv)
    Klippning (föräldrarna betalade)
    Baluppsättning - 500 kr (jag betalade själv)
    Hårdokorationer och smycken - 500 (Föräldrarna betalade) 

Annat som rör student som föräldrar betalade: 
    Plakat till utspringningen
    tårta
    mat till 40 gäster
    Det som bjöds på när klassen hade den traditionella bonnarundan där klassen åker hem till alla och hälsar på. 

Seriöst, hur känns det egentligen för studenten när föräldrarna har pröjsat hela kalaset? Jag hade tyckt att det känts jävligt snikigt :S

Jag hade 1050 kr i månaden, fanns inte så mycket jag själv kunde bidra med... Sen ville absolut inte mina föräldrar att jag skulle betala min student själv. Det var väl mer eller mindre som en present till mig för allt slit! Ja, jag hade länge dåligt samvete men de ville verkligen göra detta för mig. Varför kan man inte få göra som man vill?
  • Anonym (KHL)
    milkimi skrev 2014-03-28 13:37:22 följande:
    Jag hade 1050 kr i månaden, fanns inte så mycket jag själv kunde bidra med... Sen ville absolut inte mina föräldrar att jag skulle betala min student själv. Det var väl mer eller mindre som en present till mig för allt slit! Ja, jag hade länge dåligt samvete men de ville verkligen göra detta för mig. Varför kan man inte få göra som man vill?
    Precis, hur mycket pengar har en person i den åldern att röra sig med? inte speciellt mycket, föräldrarna däremot bör ha betydligt mer att röra sig med.
  • Waldo
    Anonym (studentfirare) skrev 2014-03-28 10:31:15 följande:
    Ska ni ha det hemma hos er eller på lokal?
    Vi fick låna ett antal partytält och det var nog det smartaste jag gjorde att tacka ja till det erbjudandet. Det kom mycket mer folk än vi räknat med och vi som trodde att folk bara skulle stanna ett tag och sedan dra vidare till nästa fest bedrog oss. Folk stannade till långt in på natten och de som faktiskt gick tidigare, de kom tillbaka efter ett tag.

Det blir typ hemma, det blir i vår stuga med just partytält och glasveranda.
    Det är en kolonistuga som ligger centralt så det passar bra.
    Folk kommer inte att bli störda heller om de glada studenterna skulle bli högljudda
  • milkimi

Jag förstår faktiskt inte varför man ska skämmas över att föräldrarna ger en fin student? Som jag nämnt så skämdes jag också, men både mamma och pappa sa ifrån och sa att man inte ska tänka så, utan istället kunna sätta värde på sig själv och istället vara tacksam. Jag har haft många problem med att ta emot saker, men tack vare mina föräldrar så har jag blivit bättre på det, eftersom de tycker jag är värd allt. Kärlek och relationer är såklart viktigast, men jag hoppas någon förstår min poäng. Ska jag också skämmas över alla julaftnar och födelsedagar? Jag försöker ge jag också. Pappa fyller 60 om en vecka och han så få en riktig brak-dag, för det är han värd och jag hoppas han inte skäms, och istället blir riktigt glad!

• Anonym (Uber rik)

Skulle aldrig lägga så lite på mitt barns student. Låter du henne gå på bal med trasor på sig? Är du uteliggare eller bara snål?

• Anonym (KHL)
    Anonym (Uber rik) skrev 2014-03-28 14:42:11 följande:
    Skulle aldrig lägga så lite på mitt barns student. Låter du henne gå på bal med trasor på sig? Är du uteliggare eller bara snål?
    Såklart så kommer såna kommentarer, tråkigt idag?
  • pica pica

Vilka summor det är för en del! När min mans dotter tog studenten förra året så var det fika för släkten hemma hos oss medan tjejen åkte flak. Vi hade bakat, gjort tårta och så. På kvällen var vi ute och åt middag  hela gänget, alla betalade för sitt (vi betalade för barnets mat såklart). Studentkläderna köpte hon frivilligt för egna pengar och nån bal var det inte vad jag vet. Så det var fikat, middag plus att hon fick en summa pengar till körkortet av sin pappa.

• Flygfotogen

Jag anser att studenten idag inte är värd att fira. Spara firandet tills en högre utbildning alternativt ett bra jobb har landats. 

• Anonym (vaaaa)
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 16:52:32 följande:
    Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?
    Detta låter ju inte klokt, varför lägger man så mkt pengar på en student? Av ren nyfikenhet så måste jag bara fråga vad ni skall ge dottern i present och för vilket värde? Varför skall hon åka Limousine? Varför en balklänning för 6000 kr? Har ni fler barn eller är hon den ända.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?