Inlägg från: Anonym (vaaaa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vaaaa)

Hur mycket kostade era barns student?

Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 16:52:32 följande:
    Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?
    Detta låter ju inte klokt, varför lägger man så mkt pengar på en student? Av ren nyfikenhet så måste jag bara fråga vad ni skall ge dottern i present och för vilket värde? Varför skall hon åka Limousine? Varför en balklänning för 6000 kr? Har ni fler barn eller är hon den ända.
  • Anonym (vaaaa)
    Anonym (KHL) skrev 2014-03-28 15:23:42 följande:
    Varför skulle man inte göra det?
    Många tycker ju att studenten är något att fira och det är inte allt för ovanligt att det anordnas en bal och dit kanske man vill åka någon fin bil.
    Känner man att man vill lägga så mkt pengar på det som Ts har gjort så visst det är upp till var och en. Själv tycker jag att det är jättemycket pengar. Man kan få en fin student utan att man lägger så här mkt pengar.
  • Anonym (vaaaa)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 15:36:07 följande:
    balklänning för 6000kr....min BRÖLLOPSKLÄNNING kostade 3000kr inklusive underkjol custom made.
    Håller med dig, hur kan man köpa en så dyr klänning. Hade varit roligt att få se en bild på denna exklusiva klänning som kostar så mkt.
  • Anonym (vaaaa)

Att visa sin uppskattning och stolthet behöver inte alltid kostar mkt pengar. Det är inte alltid det dyra som är finast

• Anonym (vaaaa)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 15:51:48 följande:
    men inte betalar väl föräldarna klänningar och så?
    min pappa betalade mina skor till studenten för att jag behövde specialskor.
    Jag har inget emot att betala mina barns student men jag skulle aldrig gå med att betala det som Ts dotter begär kan jag säga. Däremot så kommer jag att göra en mkt fin student för dom.
  • Anonym (vaaaa)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-03-30 14:33:52 följande:
    Vi planerar bröllop. Det kommer gå på 100 000kr. Sparade pengar som vill inte kommer sakna. Men ändå ska alla påpeka att vi kan komma billigare undan med billigare viner, sämre stolar, begagnad klänning osv. Vi får ofta höra " Ja vi la minsann bara 20 000kr på vårt bröllop! Vi skulle aldrig lägga mer pengar!" Osv. Trots att 20 000kr tog lika lång tid för dom att spara ihop som 100000kr tog oss att spara! Ekonomin är alltid relativ till ens inkomster. Slöseri för en person är spara för en annan. Om man har råd och vill köpa segelbåt, lägga 30 000kr på en student OCH vara föräldraledig i 5 år så ska man väl få vara det?! Lika väl som att man ska få gå barfota utan mössa på sin student om man vill det.
    Frågan är om det märks att bröllopet kostar så mkt pengar? Sedan måste jag fråga vad det är som kostar så mkt pengar? och vad är det som gör att ni vill lägga så mkt pengar på bröllopet?
  • Anonym (vaaaa)
    jannej skrev 2014-03-31 17:52:36 följande:
    Kommer inte ihåg exakt men så här var det ungefär
    Klänning         7000
    ring                   5000
    frissan             1500
    mat 80 kuvert ggr 500  40000
    hyra danslokal    2000
    Liveband              8000
    kyrkan                  1000
    blommor             3000
    bartender            2000
    sprit vin öl           10000
    Busstransport     3000
    städning             1000
    gemensam frukost morgonen efter  50 ggr 100 kr
    bröloppssvit        3000
    Sen tillkom lite av varje

Stod ni för bröllopet själva? 
  • Anonym (vaaaa)
    jannej skrev 2014-03-31 22:03:14 följande:
    Man ger dricks om man får en tjänst som man tycker är värd att belöna
    Har aldrig hört talas om detta att ge dricks till kyrkan?
  • Anonym (vaaaa)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-01 10:03:00 följande:
    inte jag heller, kanske att man ger till kollekten men det är u en annan sak.
    Ja kollekten är ju en annan sak men det är ju oftast under en gudstjänst!
  • Anonym (vaaaa)

Vigseln i kyrkan betalade vi då vi ville överraska med att ha en som sjöng för oss, det var så personligt och vackert och ha gett så fina minnen. Mina föräldrar stod sedan för bröllopet i övrigt som var en middagsbjudning på resturang och sedan fortsatte festen hemma hos mina föräldrar med musik och mycket gott att inta. Det var en liten men mycket personlig och fint bröllop med våra nära och kära som vi ville ha det. Ett bröllop att minnas för livet :)

• Anonym (vaaaa)
    skpklm skrev 2014-04-01 10:22:21 följande:
    Gifte ni er när ni tog studenten eller?
    Nej, varför frågar du?
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?