Jag tog studenten år 2010, inte för så länge sedan alltså. Min student var nog ganska billig - i alla fall om man jämför med TS.
Jag ska försöka stolpa upp alla utgifter jag hade.
Balklänningen beställde jag från USA (>>inte<< måttbeställd) 800 kr inklusive frakt, tull etc. Satt som en smäck, och jag har fortfarande kvar den. Bra kvalitet trots det billiga priset
Balskorna var ett par skor jag endast använt 1-2 gånger tidigare, inköpta på Skopunkten för ca 300 kr.
Allt gällande håret gjorde min syster, dvs. gratis. Dock var jag till frisören ett par dagar före för klippning och färgning, gick på ca 1000 kr. (Håret behövdes ändå klippas, färgning brukar jag vanligvis göra hemma, men ville ändå "unna" mig en bra och jämn färgning.)
Accessoarer och "smågrejs" till både student och bal (mössa ej inräknad) gick nog på ca 500 kr.
Sminkning var gratis, thank you storasyster!
Skorna under studenten var även de nästan helt oanvända, också inköpta på Skopunkten för ca 300 kr.
Studentklänningen köptes från Ellos eller liknande, ca 300 kr.
Studentmössan gick på någon hundralapp, minns ej exakt men kan nog ha varit omkring 500 kr då jag valde en lite finare modell med extra brodyr.
Champagnefrukost och middagen inför balen hade klassen gemensamt samlat ihop pengar till, så det blev ingen kostnad där. Middagen var endast till för studenterna och lärare. På min gymnasieskola har man ingen tradition att bjuda utomstående till middagen, övriga gäster får komma på själva balen/festen efteråt.
Limousine hade jag definitivt inte. Jag anlände till balen i en nyare och fin Volvo. Thank you svåger Ingen kostnad där heller
Bjudning för mina släktingar hade jag väl inte direkt. Min mamma hade gjort smörgåstårta och lite fika. Vi som åt tillsammans var jag + pojkvän, syster + pojkvän, mamma och pappa, farfar och "farmor". Dvs. ingen stor cateringfirma behövde anlitas, min mamma gör mer än gärna smörgåstårta och fika. Hon är helgrym på det och brukar ibland göra smörgåstårtor på beställning
Så... om jag räknat rätt så kostade min student + bal 3400 kr. +/- någon hundralapp. Ska jag hårddra gränserna så hamnade nog hela kalaset på 3000-4000 kr.
I januari avlade jag en filosofie kandidatexamen, den var ännu billigare! Klänningen jag hade var en julklapp - som kostade ca 400 kr, skorna gick nog också på 400 kr. Hår, smink och accessoarer lade jag ingenting på, det var sådant som jag redan hade innan. Firade inte examen mer än att jag och min sambo (samma kille som var med på min student ) bodde på hotell och åt 3-rätters. Det bjöd han visserligen på, men hotell 1 natt kostade ca 1000 kr och middag per person kostade ca 600 kr. I övrigt lade jag inga pengar på examensdagen. Så det var egentligen bara ett par skor för 400 kr jag köpte, resten betalade ju sambon - som inte det heller blev så dyrt.