• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Ramborg Persdotter

I dagsläget är man inte färdigutbildad efter gymnasiet. Skulle hellre se att dessa pengar lades på fest, då man tagit en examen på universitetsnivå. Det är i de flesta fall en prestation att fira.

Värsta festen och måååånga tusenlappar som fladdrar iväg efter avklarat (ja, ibland med ofullständiga betyg), gymnasium - förstår mig inte riktigt på den hysteri som blivit kring detta. Nä, enklare fest vid avslutat gymnasium. Stort firande efter universitetsexamen. Visst kan man ha stort firande vid båda, men jag har inte hört att folk brukar ha det.

• milkimi

Min student:

Balklänning: 3500 kr

Mösspåtagnings-balklänning: 600 kr

Studentklänning: 500 kr

Skor: 400 kr

Balbiljett: 500 kr

Flak-åkning: 500 kr

Plakat: 300 kr

Champagne-frukost: 100 kr

Studentskiva: 2800 kr (delades med min kusin, så halva det).

Så lite över 7000 totalt. Ingen exakt siffra, men på ett ungefär. Sen en hel del "små-kraffs" jag inte har någon riktig koll på. Hur som helst så får man ju spendera det man kan och har råd med :) Inget är fel!

• MuppinCowboy
    Ramborg Persdotter skrev 2014-03-27 22:03:50 följande:
    I dagsläget är man inte färdigutbildad efter gymnasiet. Skulle hellre se att dessa pengar lades på fest, då man tagit en examen på universitetsnivå. Det är i de flesta fall en prestation att fira.

Värsta festen och måååånga tusenlappar som fladdrar iväg efter avklarat (ja, ibland med ofullständiga betyg), gymnasium - förstår mig inte riktigt på den hysteri som blivit kring detta. Nä, enklare fest vid avslutat gymnasium. Stort firande efter universitetsexamen. Visst kan man ha stort firande vid båda, men jag har inte hört att folk brukar ha det.
    Känns lite som med småbarns barnkalas, föräldrarna fläskar på för att bräcka varandra
    Dumhet diskriminerar inte
  • milkimi

Fan vad sura människor är! Har man råd så är det väl inget fel med en större kostnad?! Så länge man inte lever över sin budget så kan jag faktiskt inte se problemet! Sluta snoka i andras plånböcker för h-vete!

• WhiteOleander
    milkimi skrev 2014-03-27 22:35:50 följande:
    Fan vad sura människor är! Har man råd så är det väl inget fel med en större kostnad?! Så länge man inte lever över sin budget så kan jag faktiskt inte se problemet! Sluta snoka i andras plånböcker för h-vete!
    Du ser inget problem med slöseri så länge man har råd?
  • milkimi
    Nyfiken gul skrev 2014-03-27 17:21:13 följande:
    varför så dyra klänningar om dom inte återanvänds? 

det känns ju helt galet , ni vet att ni inte får tillbaka pengarna för dom om dom säljs vidare sen .   Varför inte lägga pengar på vettiga kläder som kan användas igen senare istället. 

min studentklänning har jag fortfarande kvar efter 18 år och den använder jag faktiskt fortfarande vid bättre tillställningar.  (en vit spetsklänning) 

Min balklänning kostade 3500, sen sålde jag den för 3000. Så vad snackar du om?

Använder också min studentklänning idag :)
  • milkimi
    WhiteOleander skrev 2014-03-27 22:38:57 följande:

Vad som är slöseri och inte får väl den det gäller avgöra!
  • Anonym (JK)

Att folk blir så berörda över hur andra spenderar sina pengar är ett större problem. Knappt hälften av inläggen besvarar frågan utan det är mest ojande om hur dyrt det lät.

Vårt barns student kostade ungefär lika mycket. Inga konstigheter tyckte vi.
  • WhiteOleander
    Anonym (JK) skrev 2014-03-27 22:45:07 följande:

Att folk blir så berörda över hur andra spenderar sina pengar är ett större problem. Knappt hälften av inläggen besvarar frågan utan det är mest ojande om hur dyrt det lät.

Vårt barns student kostade ungefär lika mycket. Inga konstigheter tyckte vi.
    Slöseri är inte något personligt utan något som väldigt starkt påverkar hela samhället, ja hela världen faktiskt. Sedan kan jag tycka att folk bör försöka hålla en bättre ton och faktiskt argumentera istället.
  • Anonym (pia)
    Jag ser inget slöseri
    En del köper en kamera för 25000
    andra köper en cykel för 20000
    medan andra köper fälgar för 15000'
    Själv köpte jag skidor för 12000 samt la 30000 på en resa.
    Många köper svindyra bilar och motorcyklar

Om någon istället vill samla släkt och vänner för att fira en händelse ser jag inget fel i det
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?