• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (Nicke)

Vad tråkigt med alla missunnsamma inlägg om dina höga kostnader Ts! Varje familj utgår ju i från sina behov och sina förutsättningar - Har man pengarna och lever i ett bra kvarter, ja, då är ju det normen!

Min dotter är väldigt liten nu men jag kan säga att jag kommer spendera exakt så mycket jag har råd med då. Har jag det bra ställt, då blir det lyx för hela slanten! Om framtiden bär med sig en tunnare plånbok, då blir det en hjärtlig men billigare variant. 

Oavsett så kommer jag att uppmuntra till akademiska bedrifter och jag kommer att belöna dessa så mycket jag kan utifrån min förmåga. 

• Poison82

Har inga så stora barn men ska räkna min student , en uppskattning på kostnaden:

Lärarmiddag - 300:-

Studentplakat - 300:-

Studentklänning - 250:-

Bil - 250:-

Mat - 2000:-

Dryck - 300:-

Ja typ något ditåt

• Anonym (student)

Oj vad du har lagt pengar.

Min student som ägde rum förra året blev runt:

1000 kr balklänning
    600 kr mössa + tillbehör
    300 plakat
    och runt 2000 kr på festen efter

Såå 3900 kr. Nästan 4000. Betalade dessutom min balklänning själv, och resterande kläder hade jag sedan innan.

• Aspie

Min mamma betalade bensinpengar till staden där jag tog studenten (cirka 30 mil bort) + vandrarhem som hon, jag, min syster och mormor bodde vid. Hon bjöd dessutom på kinabuffé till lunch efter utspringet.
    Klänning, skor och mössa betalade jag själv (för under en tusenlapp). Hår och smink fixade jag hemma själv.

Ärligt talat förstår jag varken föräldrar eller ungdomar som vill lägga flera tusentals kronor på studenten, men vi är ju alla olika. Det enda som kunde ha gjort min student bättre vore om jag hade sluppit migränen på morgonen, men den kostade väl typ 70 kr att fixa (åh gud, vad kostar ett paket eeze?).

• Anonym (student)
    Anonym (student) skrev 2014-03-27 21:16:41 följande:
    Oj vad du har lagt pengar.

Min student som ägde rum förra året blev runt:

1000 kr balklänning
    600 kr mössa + tillbehör
    300 plakat
    och runt 2000 kr på festen efter

Såå 3900 kr. Nästan 4000. Betalade dessutom min balklänning själv, och resterande kläder hade jag sedan innan.
    i ochför sig.. Balbiljett kostade 800 kr och flaket 200. Så 5000 kr
  • Thaleya1

Balklänning 700 kr (custom-made i Thailand)
    Frisör 500 kr inklusive sminkning.
    Skor 300 kr
    Väska 100 kr
    Balbiljett 600 kr (minns ej priset på, men 400-600 kr) kostade dock 300 kr på mösspåtagningsbalen med.

fotograf kostade typ 150 spänn.

Tog bussen

flaket kostade nog en liten slant dock, 200-300 kr kanske?

och alkoholen kostade..

studentklänningen kostade 500 kr
    , hade samma klänning åt andra hållet på mösspåtagningsbalen (en annan bal).

Gjorde hår och sminkning själv på mösspåtagningsbalen och studenten.

Maten stod mamma för, men det var nog bara 2 smörgåstårtor?

Jag betalade Allt! förutom smörgåstårtorna, flaket och frisören!

• QueenBeee

Jag går i första ring, så det är en stund kvar tills jag tar studenten, men inte tror jag att det kommer att kosta så mycket!
    Något sådant tänker jag:

Balklänning: Den behöver väl inte kosta så mycket mer än en "vanlig" festklänning? Inte ska den vara traditionellt vit osv i alla fall, that's for sure.
    Frisör: Jag kan ordna det själv, eller så går jag till en av flera vänner som ska utbilda sig till/är stylister.
    Skor: Den prislappen borde väl heller inte ha så mycket högre siffror än för "vanliga" festskor.
    Väska: Jag använder inte väskor så värst mycket. Jag kan dock använda en som jag redan har om den är i ungefär lika gott skick, alternativt låna mammas/systerns/etc.
    Balbiljett: Så värst dyr kan den väl inte vara? Oavsett så vill ju de flesta vara med och festa med sina klasskamrater.
    Limousine: Det vore lite tråkigt att åka runt själv, så jag delar väl både den och kostnaden med några polare.

Catering, etc kan man ordna själv, åtminstone mestadels. Sedan vill man väl kanske ha lite finare mat än vad man själv kan ordna, särskilt om man har ett större antal gäster, då det kan man nog lägga ned lite mer pengar på.

• Majsan70
    Balklänning: Dottern vet inte om hon skall gå men runt 800 spänn kanske om hon går. Hon betalar själv. 
    Frisör: Runt 1000 spänn kanske?
    Skor: Converse 700 spänn. Hon betalar själv. 
    Väska ??? Varför då? Hon har massor av väskor. 
    Balbiljett: Inte säkert att hon skall gå som sagt.
    Limousine: Varför då?

Studentklänningen kostar ca 700 spänn och den skall jag betala. 
    Mottagning efteråt betalar jag o det blir enkelt o kostar la kanske 1500 eller nåt?
    Flaket kostade några hundra o det betalar hon själv. 
    Mössa o sånt har hon betalt själv o det kostade runt en tusenlapp.

Hon tar studenten den 4 juni.

Sonens student kostade inte många kronor heller. Ingen bal o ingen avslutningsfest o liknande. 
  • Anonym (Stockholm)
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 19:51:38 följande:

Jag har svarat på den fråga innan. Det är enkelt, vi vill ge dottern en kanondag för belöna allt slit hon har lagt ner. Sticker det så i ögonen eller vad är problemet?

Det sticker i ögonen på folk att andra har det bättre ställt. Man får bara tala om fattigdom och jämföra lidande.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?