• milkimi

Hur mycket kostade era barns student?

Min student:

Balklänning: 3500 kr

Mösspåtagnings-balklänning: 600 kr

Studentklänning: 500 kr

Skor: 400 kr

Balbiljett: 500 kr

Flak-åkning: 500 kr

Plakat: 300 kr

Champagne-frukost: 100 kr

Studentskiva: 2800 kr (delades med min kusin, så halva det).

Så lite över 7000 totalt. Ingen exakt siffra, men på ett ungefär. Sen en hel del "små-kraffs" jag inte har någon riktig koll på. Hur som helst så får man ju spendera det man kan och har råd med :) Inget är fel!

• milkimi

Fan vad sura människor är! Har man råd så är det väl inget fel med en större kostnad?! Så länge man inte lever över sin budget så kan jag faktiskt inte se problemet! Sluta snoka i andras plånböcker för h-vete!

• milkimi
    Nyfiken gul skrev 2014-03-27 17:21:13 följande:
    varför så dyra klänningar om dom inte återanvänds? 

det känns ju helt galet , ni vet att ni inte får tillbaka pengarna för dom om dom säljs vidare sen .   Varför inte lägga pengar på vettiga kläder som kan användas igen senare istället. 

min studentklänning har jag fortfarande kvar efter 18 år och den använder jag faktiskt fortfarande vid bättre tillställningar.  (en vit spetsklänning) 

Min balklänning kostade 3500, sen sålde jag den för 3000. Så vad snackar du om?

Använder också min studentklänning idag :)
  • milkimi
    WhiteOleander skrev 2014-03-27 22:38:57 följande:
    Du ser inget problem med slöseri så länge man har råd?

Vad som är slöseri och inte får väl den det gäller avgöra!
  • milkimi
    Anonym (fattig) skrev 2014-03-27 22:54:57 följande:
    Jag är inte missunnsam, däremot verkar en stor skala på FL vilja gnida in i ansiktet på en hur mycket pengar dom har, det är drygt och en ful inställning!

Jo, du låter missunnsam och det är inte heller så himla fint! Många svarade på TS fråga, och tar du så illa upp av det så behöver du inte läsa! Men det är lätt att ta åt sig märker jag!

Herregud vad några av er får för er saker, hälften är anonyma här, så vad är poängen med att gnida in?

Ska berätta att mina föräldrar har det dåligt ställt, men ville ändå fixa en fin dag för mig vilket jag är oerhört tacksam för! Jag har aldrig bett dem om någonting och de har ofta haft svårt att ge. Inte för att jag nånsin lidit av det. Men till studenten ville de verkligen ordna detta. De började SPARA 1 år innan min student. Alltså mindre än 1000 kr i månaden.
  • milkimi
    MuppinCowboy skrev 2014-03-27 23:29:53 följande:
    Det är väl knappast att snoka när andra så välvilligt visar upp det.

För ungarna så handlar det , och det vare sig det är i förskolan eller på studenten, mer om att ha roligt med sina kompisar, det är faktiskt mest föräldrar som hispar och ska bräcka varann.

Det handlar kanske inte enbart om att ge sitt barn de bästa för vissa utan även att visa att man har råd att göra det.

Så strunt i hur mycket det kostar eller inte kostar, den största glädjen är att skolan äntligen är slut för ungarna, och den känslan är gratis.

(Sen börjar i och för sig högre studier eller jobb direkt efter men för ett litet tag kan man bortse från det och tjoa på flaken att skolan är sluuuuut)

De som inte har råd ser det så ja! Jag är väldigt van vid stora studentmottagningar och tycker det inte är ett dugg ovanligt. Som jag redan nämnt så har mina föräldrar det väldigt dåligt ställt, men de sparade under ett helt år för min skull. Absolut ingenting jag tiggde om men jag är väldigt tacksam! :) De tog liksom sin chans att verkligen unna mig något...

Tydligen är det ju väldigt olika hur familjer ser på studenten. Vissa får bara en ros och en annan en brak-fest. Då får det vara så, men man blir irriterad när vissa inte kan acceptera ens prioriteringar och vad man tycker är "viktigt".
  • milkimi
    Anonym (dyrtsomfan) skrev 2014-03-28 05:00:59 följande:
    Å ena sidan skriver du i trådstarten att kostnaderna sprungit iväg rejält. Och att du vill veta om detta är rimligt i förhållande till vad andra lägger ut indikerar ju att kostnaden eventuellt känns lite orimlig även för dig. Annars hade du väl inte frågat. Samtidigt blir du irriterad på inlägg som håller med om att kostnaden är orimlig och poängterar lite irriterat att ni har faktiskt råd. Jamen då så. Då spelar det väl ingen roll vad andra lägger ut?

Jag la hälften så mycket på min avslutning. Dvs på min disputation. 
    Jag kan i alla fall se hur du menar. Men jag tycker det är attityden som är problemet. Det är en sjukt otrevlig stämning och det är mest en massa påhopp. Förstår inte varför man inte kan vara trevlig? 
  • milkimi
    MuppinCowboy skrev 2014-03-28 00:41:11 följande:
    Visst får man lov att tycka att studentmottagningar osv är viktiga men man får också lov att tycka motsatsen, själv var jag faktisk inte så intresserad utan föredrog att ta det lugnt

Det handlar alltså inte om hur mycket man lägger på barnkalasen eller studenterna utan behovet att visa för andra hur mycket man lagt, det viktiga verkar ibland vara vad det kostat istället för att barnen haft det roligt.

Att föräldrar sparar till sina barn ser jag som något fint och omtänksamt oavsett om det handlar om en bil eller studentfest osv, att välja det dyraste bara för att man kan och sen berätta vitt och brett känns mer som om det är för föräldrarna inte för barnen.
    Klart man får, men alla är så hätska och otrevliga. Jag inser att jag själv blev arg, men det har ju sina anledningar...

Ja jag känner inte igen mig i alla fall. Är som sagt van vid såna mottagningar och ser det faktiskt inte som världens lyxfester och jag frågar inte heller människor vad deras student kostat, och deras föräldrar har heller aldrig haft behovet att berätta det för mig eller andra.

Mamma skulle förmodligen bli väldigt ledsen om jag anklagade henne för att fixa studenten åt sig själv... Så är absolut inte fallet här i alla fall. Jag är väldigt glad att jag fick dansa och ha kul på balen med sambon och vänner, väldigt glad över att få åka flak med mina klasskamrater, väldigt glad över att träffa släkten efter med middag och fest. Det betydde mycket för mig och är i mina ögon inget onödigt. Solig
  • milkimi
    Harvester skrev 2014-03-28 08:56:18 följande:
    Men asså 6000 för en klänning och 2000 för ett par skor? Du fattar nog själv att det är onödigt dyrt, du kan hitta supersnygga kläder för halva det priset så jag indrar lite varför du frågar? För att skryta hur mkt ni har råd att lägga? Nej, alla lägger inte fantasisummor på barnens student..
    Klänningen säljer man givetvis. Min kostade 3500 kr, såldes för 3000. TS är anonym, varför skryta? Kan folk lägga ner detta snack om skryt och inse att många studenter faktiskt ser ut så och låta folk fira hur de vill! Fantasi för dig behöver inte vara fantasi för andra!
  • milkimi
    Anonym (pia) skrev 2014-03-28 09:13:32 följande:
    Man berättar inte vad kläderna kostar där vi bor , så skryt är det inte, Vi brukar inte diskutera ekonomi med våra bekanta
    Precis! Det gör absolut inte vi heller. Det är första gången jag berättat vad det kostat eftersom TS ställde en fråga.
  • milkimi
    Jennefer skrev 2014-03-28 10:23:36 följande:

Jag tycker att det är så konstigt att föräldrarna betalar så mycket till sina barns student? Självklart kan de väl betala det nödvändiga, men det utöver tycker jag studenten själv får stå för?

Min student såg ut såhär:

Klänning till utspring - 250 kr (föräldrar betalade)
    Högklackat till utspring - 100 kr på tradera (jag betalade själv)
    Studentmössa - 1200 kr (jag och föräldrarna delade på kostnaden)

Hyran av ljud på släpet - 200 (jag betalade)
    Hyran av traktor+släp - 200 (jag betalade själv) Vi kom jäkligt billigt undan!

Balklänning - 4000 (jag betalade 3000 själv) 
    Klackar till balen - ett par jag hade hemma, är lite skotokig så de fanns de gott om :)
    Balbiljett - 800 (betalade jag själv)
    Klippning (föräldrarna betalade)
    Baluppsättning - 500 kr (jag betalade själv)
    Hårdokorationer och smycken - 500 (Föräldrarna betalade) 

Annat som rör student som föräldrar betalade: 
    Plakat till utspringningen
    tårta
    mat till 40 gäster
    Det som bjöds på när klassen hade den traditionella bonnarundan där klassen åker hem till alla och hälsar på. 

Seriöst, hur känns det egentligen för studenten när föräldrarna har pröjsat hela kalaset? Jag hade tyckt att det känts jävligt snikigt :S

Jag hade 1050 kr i månaden, fanns inte så mycket jag själv kunde bidra med... Sen ville absolut inte mina föräldrar att jag skulle betala min student själv. Det var väl mer eller mindre som en present till mig för allt slit! Ja, jag hade länge dåligt samvete men de ville verkligen göra detta för mig. Varför kan man inte få göra som man vill?
  • milkimi

Jag förstår faktiskt inte varför man ska skämmas över att föräldrarna ger en fin student? Som jag nämnt så skämdes jag också, men både mamma och pappa sa ifrån och sa att man inte ska tänka så, utan istället kunna sätta värde på sig själv och istället vara tacksam. Jag har haft många problem med att ta emot saker, men tack vare mina föräldrar så har jag blivit bättre på det, eftersom de tycker jag är värd allt. Kärlek och relationer är såklart viktigast, men jag hoppas någon förstår min poäng. Ska jag också skämmas över alla julaftnar och födelsedagar? Jag försöker ge jag också. Pappa fyller 60 om en vecka och han så få en riktig brak-dag, för det är han värd och jag hoppas han inte skäms, och istället blir riktigt glad!

• milkimi
    Anonym (Uber rik) skrev 2014-03-28 14:42:11 följande:
    Skulle aldrig lägga så lite på mitt barns student. Låter du henne gå på bal med trasor på sig? Är du uteliggare eller bara snål?
    Frisk fläkt ;)
  • milkimi
    Flygfotogen skrev 2014-03-28 15:06:49 följande:
    Jag anser att studenten idag inte är värd att fira. Spara firandet tills en högre utbildning alternativt ett bra jobb har landats. 
    Efter 13 långa år i skolan tycker jag det var värt som sjutton att fira studenten. Jag vet inte hur många gånger man hade ångest över prov, uppgifter och andra saker som hör där till. Ibland blev man till och med oerhört skolless på grund av att man jämt slet arslet av sig. Glad att man lyckades då jag hade en riktigt kämpig period i 2:an.

Alla går inte en utbildning heller (sällan de varar 13 år förresten...) och tar bara ett "vanligt" jobb (inget fel med det!) Den obligatoriska skolgången är man liksom uppvuxen med. 

Jag vet inte om du har barn. Men säger du till dem att de inte är värda att firas?
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?