• Tom Araya

Hur mycket kostade era barns student?

Jag har inga egna barn men min kostym kostade under 1000 kr, transport gratis via vän, mat: vi hjälptes åt, alla klassens föräldrar, kan ha kostat 100-200 per hushåll. Öl köpte jag för egna pengar.
    Detta var 1991, du kan räkna om till dagens penningvärde.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2014-03-28 23:43:40 följande:
    Jag har inga egna barn men min kostym kostade under 1000 kr, transport gratis via vän, mat: vi hjälptes åt, alla klassens föräldrar, kan ha kostat 100-200 per hushåll. Öl köpte jag för egna pengar.
    Detta var 1991, du kan räkna om till dagens penningvärde.
    ....också studentmössan, tror den kostade strax under 200.
  • Tom Araya
    Anonym (Sarah) skrev 2014-03-29 15:35:43 följande:
    Både min son och min bonusdotters student gick på straxt över 100 000 var. Kläder till balen och kläder till studenten, presenter, skor, frisör, mottagning med catering och trubadur, alkohol mm. Det är bara student en gång! Och nej, vi är inte höginkomsttagare.
    Sjukt mycket pengar om man inte skiter ur sig dem!
  • Tom Araya
    Sessie82 skrev 2014-03-29 18:32:20 följande:
    Vad ger man nån i student present då? Eller ska man ens ge det ?

Min syrra instisterar verkligen på att man ger presenter.

Själv fick jag rosor och nallar runt halsen thats it.
    Till mina syskonbarns studenter har vi samlat till glas och porslin och ur samma serie har de även fått till födelsedag, alltså inte hela serien/servicen på en gång. Vi brukar lägga 3-500 per skalle till sådana presenter.
    Annat de fått i present runt den åldern är lektioner på körskola.

Hade jag haft en fet plånbok hade jag gärna givit en kontant bonus för bra betyg med minus för lägsta betyg och sedan gått uppåt där högsta betyg ger en 1000-lapp.
  • Tom Araya
    Anonym (pia) skrev 2014-03-29 21:06:55 följande:
    25000 är inte en gigantisk summa för alla, för en del är det en skitsumma
    Jovisst, för de som tjänar i summan på en veckas arbete.
  • Tom Araya
    Fjärilslarv skrev 2014-03-30 13:25:24 följande:
    matsäck brukar kalls för massäck i folkmun.
    Det stavas fortfarande matsäck, precis som jaså stavas med ett s fast det i dagligt tal uttalas som jasså.
  • Tom Araya
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-03-30 14:29:03 följande:
    I såna här trådar så blir det alltid en massa gnäll ex: "jag skulle minsann aldrig lägga så mycket pengar..." " jag tycker minsann att det är ett slöseri..." Osv. Sällan ser man någon som skriver " jag tycker det är sååå snålt att inte lägga tiotusentals kronor...." Det är alltid dom med mindre pengar som ska gnälla på dom som har mer. Dom med mycket pengar skriver oftast " ja det behöver ju inte kosta så mycket... Va duktiga ni är på att spara in.. " Är fattigare människor avundsjuka? Gnälliga? Eller vill dom bara rättfärdiga att dom inte kan skämma bort sina barn på samma sätt?
    Jag för min del tycker att poängen om att man kan göra mycket fint och skoj för lite pengar är viktigast.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2014-03-31 22:03:14 följande:
    Man ger dricks om man får en tjänst som man tycker är värd att belöna
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-01 09:17:10 följande:
    Har aldrig hört talas om detta att ge dricks till kyrkan?
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-01 10:08:06 följande:
    Ja kollekten är ju en annan sak men det är ju oftast under en gudstjänst!
    Kyrkans personal får inte ta emot annan ersättning för arbetet genom kyrkan än sin lön från kyrkan.
    Ger man något utöver det så ska det betraktas som ett bidrag till kyrkan, alltså likställt med kollekt.....OM man följer alla regler.

• Tom Araya
    Anonym (Valentina) skrev 2014-04-14 10:29:44 följande:
    Jag tar studenten till sommaren och vi är väl vad de flesta kallar Svenssons.
    Mina föräldrar kommer hyra en hel restaurang på min studentdag och där ska jag ha min mottagning. Vi kommer ha fri bar och så... ca 60 gäster då vi bara kommer bjuda de närmsta och jag tror att mina föräldrar nämnde att det kommer gå på 20 000+.
    Sedan betalar mina föräldrar balklänning : 4000
    Skor: ca 1000
    Studentklänning: 1000
    Spraytan: 600
    Present: En resa till Cannes (med mina vänner) men sedan så betalar ju mina föräldrar allt annat också, såsom körkort, jag får alltid resa med dem på våra familjesemestrar utomlands, räkningar och allt.
    Så jag tycker absolut att ditt upplägg ser normalt ut. Ifall man vill ha en enklare studentmottagning är det okej, men det är fel att klanka ner på TS bara för att hon har mer att ge än de flesta på familjeliv. Jag tycker personligen att det är inom ett rimligt plan, det är ju inte direkt ett kungabröllop som många på familjeliv får det att låta som.
    Jag tror din dotter kommer ha en fantastisk student!
    Skrattande
    Detta låter rätt överdrivet för en gymnasiestudent i mina ögon, om man inte skiter pengar.
    Vad är grejen med att göra detta så stort, när det egentligen inte är det?
  • Tom Araya
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-16 21:13:25 följande:

Jo men somliga föräldrar ser det som en onödig utgift att fira sina barn.
    ...eller så tycker de inte att det är mer att fira än att 3, 5 10 tusen räcker, istället för 20, 30 eller t.o.m. 100 tusen.

Att vilja fira är inte samma sak som att vilja lägga en massa deg på det.
  • Tom Araya
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-17 17:59:57 följande:
    civilingenjörer
    Ja, vad är det med dem?
  • Tom Araya
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 14:29:40 följande:

Beror på vad som räknas som fina jobb. Man kommer tyvärr inte långt i dagens samhälle med bara gymnasiet
    Det finns massor av yrken där utbildningsnivå från skola är gymnasium.
  • Tom Araya
    Anonym (...) skrev 2014-04-19 12:36:28 följande:

Ok glad iaf mina barn fortsätter studera efter gymnasiet och inte nöjer sig med att sitta i kassan på Ica ! Dom har ju mig som exempel som bara är personlig assistent med skit lön, men hade inte samma förutsättningar i deras ålder då jag blev utslängd hemifrån som 15 åring , och blev gravid som ung .
    Alla hantverkare och de flesta jobb inom transportsektorn innefattar utbildning på gymnasienivå, med löner på 25-35 tusen före skatt, kanske mer ändå.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?