Inlägg från: Anonym (Studenten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (Studenten)

Anonym (S) skrev 2014-03-27 17:02:47 följande:
    Låt ungen ha samma skor på bal och student, du el ungen kan sätta upp håret, limmo ja ni kan skjussa. Sen glömde du några tusen till champanjefrullen och present till huvudmentorn samt en studentsemester till ungen i 2 veckor utonlands med
    Hon börjar jobba två dagar efter studenten och jobbar hela sommaren. Så någon resa hinns inte med. Champagne till studentfrukosten kostar inte några tusenlappar, Pol Roger känns lite onödigt att dricka klockan 07-08 på morgonen. Mentorspresenten kostar bara 100 kr.
    Anonym (Hallå ja) skrev 2014-03-27 17:03:29 följande:
    Ni verkar ju göra det stort som ett bröllop. Herregud. Måste man ha väskor o skor för tusentals kronor liksom?!

Måste och måste, inte egentligen, men skorna och väskorna är inte dyrare än andra plagg som vanligtvis köps. Väskorna är rätt neutrala så dem går att återvända, likaså skor, medan klänningarna förmodligen inte kommer återanvändas.
    Anonym (e) skrev 2014-03-27 17:09:05 följande:
    Jaja, jag antar att du har bra ekonomi och är stolt att kunna annonsera att ni köpt kläder och styling för sådär 10k.

Nej. Jag undrar av ren nyfikenhet, men om du vill tro annat får du göra det. Jag har såklart väntat mig kommentarer likt din med tanke på vilken kultur som frodas.
  • Anonym (Studenten)
    900503 skrev 2014-03-27 17:14:36 följande:
    Varför frisör till studenten? Man har ju mössa på sig? Helt onödigt och fixa håret då!

Det är en klippning, inte styling.
    Nyfiken gul skrev 2014-03-27 17:21:13 följande:
    varför så dyra klänningar om dom inte återanvänds? 

det känns ju helt galet , ni vet att ni inte får tillbaka pengarna för dom om dom säljs vidare sen .   Varför inte lägga pengar på vettiga kläder som kan användas igen senare istället. 

min studentklänning har jag fortfarande kvar efter 18 år och den använder jag faktiskt fortfarande vid bättre tillställningar.  (en vit spetsklänning) 

Balklänningen har vi sagt åt henne att den får hon sälja sen. Den kommer inbringa en helt OK slant, den är köpt utomlands och kostar mer i Sverige. Vi lät dottern bestämma kläder helt och hållet själv, vi vill ge henne en student som hon vill ha den. Det finns flera skäl men det viktigaste är att hon sannolikt tar studenten med betyg som är tipptopp. Om inget stort händer. Det tycker vi är värt att fira och belöna.
  • Anonym (Studenten)
    Nyfiken gul skrev 2014-03-27 17:15:45 följande:
    Bara en nyfiken undran , vad kommer dotterns framtida bröllop kosta en dag och vem betalar det kalaset?

Att ha en dyrare student än ett bröllop känns ju sådär för min del.... 

visst kan man ha pengar osv men fortfarande behöver man väl fundera på vart man lägger pengarna på. 

Ett bröllop är för livet men en student är en student... hon tar ju inte magisterexamen direkt.
    Vem som betalar bröllop och hur mycket det kostar hör inte till ämnet.

Jag har nog aldrig varit på ett bröllop som har kostat så lite. Det beror nog helt och hållet på hur den egna ekonomin ser ut och vilka bekanta man har. Men det är inte intressant för tråden.
  • Anonym (Studenten)
    jannej skrev 2014-03-27 17:08:02 följande:
    Ca 25-30000 tusen men kläder och presenter kommer att användas under lång tid

Anonym (pia) skrev 2014-03-27 17:35:33 följande:
    Vad gnäller alla för att det blir dyrt. Har man god ekonomi r det inget fel att lägga en slant på studentfirande.
    För en del är summorna TS skriver en spottstyver.
    Vi hade catering men studentmiddagen inkl dryck kostade 15000 kr, kostym skjorta och slips nästan 5000.

Äntligen svar som jag efterfrågade. Vad hade ni för mat och dryck och hur många gäster? På ett ungefär.
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (S) skrev 2014-03-27 17:51:12 följande:

Andrahands värdet i balklänningar från utlandet är...200kr, ja jag kan min sak så dår har ni gått bet men det är era pengar som ni förlorar :)

Hade vi inte haft råd med förlusten skulle vi inte köpt klänningen från första början. Sedan tror jag att den ger mer än 200 kr med tanke på dess märke. Det är inte skräp från Primark.
    Anonym (Mupp) skrev 2014-03-27 17:51:40 följande:
    Firar man studenten så stort? Hon har ju inte doktorerat.

Vi gör. Jag skapade tråden för att få reda på hur låg eller hög slutnota andra fick.
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (S) skrev 2014-03-27 18:03:35 följande:

Jag jobbar som sagt mer exklusivt en så kära du

Vi kan betala räkningarna, äta och spara pengar även om vi skulle behöva ge bort den. De pengarna är tämligen ointressanta i sammanhanget.
  • Anonym (Studenten)
    puss skrev 2014-03-27 19:00:11 följande:
    Ska man inte läsa vidare så blir ju detta den enda fest man får.
    Lika bra att go all in.
    Vilken tur att man kan gå all in och ändå ha barn som läser vidare på universitet. Läkarlinjen är det enda som är intressant för dottern.
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (*) skrev 2014-03-27 18:06:24 följande:
    Är det för att smälla över alla klasskompisar som ni ger henne alla dyra saker? Eller för att visa att ni har det gott ställt? Eller för att hon är bortkämd med storslagna presenter vardagligdags, så att ni måste ta allt ett steg längre när det kommer till studenten?

Jag har svarat på den fråga innan. Det är enkelt, vi vill ge dottern en kanondag för belöna allt slit hon har lagt ner. Sticker det så i ögonen eller vad är problemet?
  • Anonym (Studenten)
    Nyfiken gul skrev 2014-03-28 08:55:43 följande:
    Ni som har många barn, kostar studenten lika mycket för alla barnen?
    Två barn och när den yngre tar studenten kommer det röra sig om samma pengar. Givet att den yngre har gjort sig förtjänt av ett stort firande. Vi tror på att belöna hårt jobb.  
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-29 22:37:42 följande:

MVG i alla ämnen på natur är bra -  har studenten en ensam förälder firas det  inte så lyxigt ändå.  Som väl är fanns flera stipendier genom skolan.   Den nybakade var helnöjd -  tro det eller ej.

Bra för er och kul för hen som tog studenten men olika personer har olika förutsättningar. Ska vi göra avkall på allt som inte ensamstående har råd med eller vad var din poäng?
  • Anonym (Studenten)
    HvSussi skrev 2014-03-29 16:15:18 följande:
    Så tycker din dotter låter väldigt bortskämd

Det kan man tycka. Men allt man får ska också betalas, på ett eller annat sätt.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?