Inlägg från: Anonym (KHL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KHL)

Hur mycket kostade era barns student?

picknickfilt skrev 2014-03-28 10:30:17 följande:
    Mina föräldrar betalade "bara" för mottagningen med några släktingar, present och plakat.

Jag betalade:
    Balklänning 2500
    Skor (samma till student och bal) 300
    Studentklänning 400
    Studentmössa 600
    Väska (bal+student) 100
    Flakbiljett 500
    Balen 800
    Sjal, lite smink, hårspänne 200 kanske?

Gissar lite på en del men det var några år sen.

Står verkligen så många föräldrar för sina barns hela student? :O Jag är förvånad faktiskt.
    Jag blir förvånad att föräldrar inte betalar för barnens student faktiskt, i mitt fall var det självklart att mina föräldrar stod för kalaset även om min student för ett par år sedan inte var sådär dyrt som i ts fall men någon tusenlapp gick det på.
    Jag tycker det är mer kotymt att föräldrar betalar faktiskt...
  • Anonym (KHL)
    Anonym (Smaklöst) skrev 2014-03-28 09:59:12 följande:
    Tja, smaklöst. På flera sätt.
    Är det smaklöst med catering? :O
  • Anonym (KHL)
    Amnia skrev 2014-03-28 10:53:29 följande:

Jag också. Skulle aldrig låta barnen betala för sin studentdag. Deras intjänade pengar kan läggas på något bättre.
    Många av studenterna har heller aldrig tjänat egna pengar så!
    Studenten tycker jag är en bonus som föräldrarna ger, ungefär som att man har födeledagskalas när ens barn fyller år.
  • Anonym (KHL)
    milkimi skrev 2014-03-28 13:37:22 följande:
    Jag hade 1050 kr i månaden, fanns inte så mycket jag själv kunde bidra med... Sen ville absolut inte mina föräldrar att jag skulle betala min student själv. Det var väl mer eller mindre som en present till mig för allt slit! Ja, jag hade länge dåligt samvete men de ville verkligen göra detta för mig. Varför kan man inte få göra som man vill?
    Precis, hur mycket pengar har en person i den åldern att röra sig med? inte speciellt mycket, föräldrarna däremot bör ha betydligt mer att röra sig med.
  • Anonym (KHL)
    Anonym (Uber rik) skrev 2014-03-28 14:42:11 följande:
    Skulle aldrig lägga så lite på mitt barns student. Låter du henne gå på bal med trasor på sig? Är du uteliggare eller bara snål?
    Såklart så kommer såna kommentarer, tråkigt idag?
  • Anonym (KHL)
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-03-28 15:21:22 följande:
    Detta låter ju inte klokt, varför lägger man så mkt pengar på en student? Av ren nyfikenhet så måste jag bara fråga vad ni skall ge dottern i present och för vilket värde? Varför skall hon åka Limousine? Varför en balklänning för 6000 kr? Har ni fler barn eller är hon den ända.
    Varför skulle man inte göra det?
    Många tycker ju att studenten är något att fira och det är inte allt för ovanligt att det anordnas en bal och dit kanske man vill åka någon fin bil.
  • Anonym (KHL)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 15:51:48 följande:
    men inte betalar väl föräldarna klänningar och så?
    min pappa betalade mina skor till studenten för att jag behövde specialskor.
    Mina föräldrar betalade allting, jag hade ju gått i skolan och hade knappast de pengar som behövdes...
  • Anonym (KHL)

Man firar väl inte studenten bara för att man eventuellt fått jobb efter det? man firar väl för att det är alltid kul att ha något att fira samt att det är en milstolpe.

• Anonym (KHL)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-16 21:13:25 följande:

Jo men somliga föräldrar ser det som en onödig utgift att fira sina barn.
    det låter tråkigt...
  • Anonym (KHL)
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 08:45:22 följande:

Ok konstigt de får jobb alla då det bara är en förberedande utbildning för högre studier :-O sen hjälper de ju inte hur driftiga man är om man inte har utbildning .
    Jo det finns många människor som bara har gymnasieutbildning som får fina jobb, sen har vi ju människor som av andra skäl blir lyckade.
    En utbildning betyder inte alltid något speciellt!
  • Anonym (KHL)
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 14:29:40 följande:

Beror på vad som räknas som fina jobb. Man kommer tyvärr inte långt i dagens samhälle med bara gymnasiet
    Jodå, det finns många exempel på människor som får bra jobb fort utan högre utbildning och det finns många exempel på folk med utbildning som inte får de finare jobben.
    Vill man lyckas i livet så behöver man starta något eget, skriva en bok eller liknande saker...för på en anställning kommer du troligen inte långt.
  • Anonym (KHL)
    skpklm skrev 2014-04-19 09:48:36 följande:

Beror på vilka värderingar man har,  vad som anses vara  "att komma långt".
    Ja absolut det gör det, sånt ser olika ut beroende på vem man är och vart man kommer ifrån...
  • Anonym (KHL)
    Anonym (...) skrev 2014-04-19 12:36:28 följande:

Ok glad iaf mina barn fortsätter studera efter gymnasiet och inte nöjer sig med att sitta i kassan på Ica ! Dom har ju mig som exempel som bara är personlig assistent med skit lön, men hade inte samma förutsättningar i deras ålder då jag blev utslängd hemifrån som 15 åring , och blev gravid som ung .
    Det behöver knappast bli så även om jag inte förstår vad som är felet i det, så mycket märkvärdigare är det inte att vara ingenjör direkt.
    En bra lön är olika för olika människor och har med att göra hur man är uppväxt tror jag, sen finns det många exempel på folk som har bra positioner utan någon utbildning.
    Min sons vän har idag en chefsposition på Dice (gör tv- spel) och min systerson är chef för ett av norrlands största fastighetsbolag och båda dem har bara gymnasiekompetens.
  • Anonym (KHL)
    Anonym (...) skrev 2014-04-19 23:35:40 följande:

Ok märkvärdigare är de kanske inte men bättre lön iaf .
    De flesta löner är väl rätt lika, handlar om 10- 20 tusen hit eller dit men knappast något som förändrar livet...många med utbildning har rätt "normala" löner medans det är ett fåtal som har närmare miljonen om året
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?