Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Hur mycket kostade era barns student?

På min student så betalade mina pengar min mössa, mina skor, åkfordonet och så maten.
    jag tror att maten gick på ett par tusen (har stor släkt, jag hade nöjt mig med korv men morsan ville slå på stort), åkfordent kostade 3500kr för mig och 3500kr för min kompis. Detta var inget jag krävde alls, jag ville, men hade nöjt med mig vår vanliga bil. 
    mössan kostade ett par hundra. presenterna vet jag inte hur mkt de kostade dock.

• Fjärilslarv

balklänning för 6000kr....min BRÖLLOPSKLÄNNING kostade 3000kr inklusive underkjol custom made.

• Fjärilslarv

mentorspresent? det hade inte vi.

• Fjärilslarv
    Lilje skrev 2014-03-28 07:53:07 följande:
    Nu går min endast i 9an, men bal ska dom tydligen ha ändå. Så vi letade runt på etsy, och hittade en jättefin långklänning i grekisk stil, för 900 inkl frakt. Skor plockade hon på skopunkten för en hundring, och en kompis är frisör och ska fixa håret på henne innan balet, blir nog 100-200 där med. Och flickan känner sig som en prinsessa. Det är inte priset som är viktigt, men att hon själv är nöjd.
    betalar du hennes grejjer till nians bal Foten i munnen
  • Fjärilslarv

men inte betalar väl föräldarna klänningar och så?
    min pappa betalade mina skor till studenten för att jag behövde specialskor.

• Fjärilslarv
    Anonym (kurra) skrev 2014-03-28 16:10:40 följande:
    Men detta har jag svårt att tro på, att sy upp en klänning tar ganska lång tid och den ska provas flera gånger etc. Blir urusel timlön med bara 900, tro mig jag har sytt mycket och vet vilket jobb som ligger bakom.

Kan aldrig tro att någon gör det för 900 kronor, särskilt inte om tyget ingår. Om det inte är en potatissäcksklänning eller nåt, eller en halvfärdigt billig variant som bara behöver personanpassas lite snabbt i passformen.
    jo en kinaklännig kan göra det och ändå vara custom made.
  • Fjärilslarv
    Flygfotogen skrev 2014-03-28 16:36:10 följande:
    Specialskor?
    ja skor som är gjorda för folk som pronerar.
    nu har jag dock skoinlägg som är specialgjorda av skotekniker, betalade 150kr för dom eftersom jag hade det på remiss utan remiss kostade det nog minst 1500kr. men detta var skor som redan hade pronationsstoppet i sig inbyggt.
  • Fjärilslarv
    Anonym (KHL) skrev 2014-03-28 16:28:03 följande:
    Mina föräldrar betalade allting, jag hade ju gått i skolan och hade knappast de pengar som behövdes...
    eh spara?
  • Fjärilslarv
    Anonym (spoiled rotten) skrev 2014-03-29 08:19:16 följande:
    Varför inte bara hyra en balklänning? Den kommer ju inte direkt användas igen.
    det beror nog på också, jag är väldigt kort, så det finns inga klänning för mig att hyra. vi försökte när jag vi skulle gifta oss.
  • Fjärilslarv
    Mamma till 5 underbara barn skrev 2014-03-29 10:27:44 följande:
    Oj va billiga studentmössor vissa har haft . Min son tar studenten hans mössa gick loss på 854kr och då hade han inte speciellt många tillval på den beställt från ABC gruppen
    men du kan ju välja ett annat företag då.
  • Fjärilslarv
    Sessie82 skrev 2014-03-29 16:06:50 följande:

Är de, de nya nu för tiden att man ger dyra presenter till studenter?

När jag tog studenten för ca 12 år sen va de nallar och blommor runt halsen. Ingen jag kände fick massa dyra presenter i alla fall.

Min syrra som tar studenten förväntar sig dyra presenter nu i år till hennes studenten :/

vad man förväntar sig och vad man får är två helt olika saker.
    med tanke på att folk tyvärr firar student utan att ha slutbetyg så...
  • Fjärilslarv
    HvSussi skrev 2014-03-29 16:15:18 följande:
    Låter dyrt. När jag tog studenten så kostade min balklänning att hyra 1000 KR, skor 200 KR (samma skor på studentdagen), fickpengar på balen 1000 KR, studentklänningen 800 KR, fickpengar på studentfesten 2000 KR
    Balbijett och studentmössa fick jag gratis som elevrådsordförande.
    Firsyr på balen fixade den elev på frisörlinjen gratis.
    Bil till kortegen fixade min far för 200 KR
    Dryck till privata mottagningen 4000 KR
    Mat till Privata mottagningen 3000 KR
    Fickpengar till det årliga studentströvandet i city på studentdagen 1000 KR

Jag stod för min studentklänning och mina skor själv Så jag betalade själv 1000 KR
    Min familj stod för resten som blev totalt ; 10200 KR

Så tycker din dotter låter väldigt bortskämd
    betalade du inte dina egna fickpengar heller Förvånad
  • Fjärilslarv
    Anonym (Onödigt!) skrev 2014-03-29 17:32:25 följande:
    Jag förstår inte varför man lägger dessa ofantliga summor på en student.

Jag tog studenten 2007 och det blev hur billigt och bra som helst för alla inblandade. Jag och min bror tog studenten samma dag fast på två olika skolor. Mamma betalade plakat, middag på restaurang för sig själv, mig, brorsan och farmor samt en tårta som vi fikade på hemma efteråt. Sen fick vi varsin present också.

Jag själv betalade studentkläder (använde en kjol jag hade sen tidigare och köpte en snygg topp för typ 200 , nya skor ( ca 400 , studentmössa (ca 500 och alkohol. Hår och smink fixade jag själv, inget speciellt avancerat.

Kvällen spenderade jag lite här och där med vänner, jag hade alltså ingen skiva utan tyckte att det räckte alldeles utmärkt med restaurangbesök med familjen och sen umgänge med vänner.
    nej jag förstår inte heller varför det ska vara så påkostad då, framför allt eftersom en del som inte har slutbetyg ändå har mage att fira sin student...hm... det är ju inte student då, student tar man när man har slutfört sin gymnasieutbildning.
  • Fjärilslarv
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-29 22:55:57 följande:

massäck?
    matsäck brukar kalls för massäck i folkmun.
  • Fjärilslarv
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-30 14:02:24 följande:

Stavar man precis som man talar numera!?   Inte vad jag sett,  och jag läser mycket,  både böcker och tidskrifter och dagstidningar.
    en del gör det på ett diskussionsforum ja, vill du veta varför så fråga dem som gör det.
  • Fjärilslarv
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-30 14:13:32 följande:
    Visst,  men hon har inte svarat på min fråga!
    fråga henne igen då =)
  • Fjärilslarv
    Anonym (AA) skrev 2014-03-31 17:24:58 följande:

100 000 kr är inte särskilt mycket för ett bröllop. Det märks definitivt när man gifter sig vilken kaliber det är på tillställningen.
    100.000kr är väldigt mycket pengar! det är vad jag tar i studielån på ett läsår ungefär. 

vårt bröllop kostade ca 36.000kr och vi hade 36 gäster och självklart betalade vi allt själva.
  • Fjärilslarv
    jannej skrev 2014-03-31 17:52:36 följande:
    Kommer inte ihåg exakt men så här var det ungefär
    Klänning         7000
    ring                   5000
    frissan             1500
    mat 80 kuvert ggr 500  40000
    hyra danslokal    2000
    Liveband              8000
    kyrkan                  1000
    blommor             3000
    bartender            2000
    sprit vin öl           10000
    Busstransport     3000
    städning             1000
    gemensam frukost morgonen efter  50 ggr 100 kr
    bröloppssvit        3000
    Sen tillkom lite av varje

kostade de 1000kr för dem att gifta sig? för oss var vigseln gratis och det var i svenska kyrkan.
  • Fjärilslarv
    jannej skrev 2014-03-31 20:00:20 följande:
    dricks
    öh va ger man dricks till kyrkan?
  • Fjärilslarv
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-01 09:17:10 följande:
    Har aldrig hört talas om detta att ge dricks till kyrkan?
    inte jag heller, kanske att man ger till kollekten men det är u en annan sak.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?