• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Moolie
    fruwiberg skrev 2014-02-11 21:47:01 följande:

En fråga. Jag har ju ringt kliniken och fått tid för ultraljud i v 7. Tar ni kontakt med MVC nu eller väntar ni till efter?

Vi hade nog tänkt vänta tills efteråt. Så man verkligen ser att allt är som det ska. Slipper man ringa och avboka om det skulle hända något!
  • lisodan

Här vill jag vara med. Hittade denna tråd nu. TD imorgon men plussat sen i fredags. Starkare för varje dag (det är väl ett bra tecken?).

Första IVF, 38 år, försökt bli gravid i 2,5 år. Har förmodligen endometrios. ÄP 27/1 och ET 29/1 på Sahlgrenska.

Först superglad och fortfarande glad, men börjar också tvivla. Jag har så länge identifierat mig med att vara den som inte blir gravid. Den som inte har barn. Ska jag verkligen få vara gravid, bli mamma? Kännt mig oerhört lättad, peppad och glad under IVF. Skönt att ha kommit igång och att ha en del moment att koncentrera sig på. Och sen har det ju hitintills gått bra också :) Kanske är så att jag kommer sakna IVF? Känner en slags sorg (hur fan är det möjligt med tanke på att jag mått dåligt av all medicin?) Gud så knäpp jag är!

Är orolig för allt som drar i livmodern. Ibland känns det som mensvärk, ibland som hugg och ibland som växtvärk. Tycker också magen svullnat upp igen efter plusset (blev rätt svullen av gonal-f). Sista dagarna kollar jag konstant i toan om det kommer blod. Har ringt kliniken men känns som de tycker att jag pjåkar mig. Men ska ringa imorgon igen och berätta att det stämmer att jag är gravid.

Andra symptom:

Ömma bröst

Lågt blodsocker och lite yr ibland, men blir bra igen när jag äter.

Ingen bitch, men kanske lite lättrörd ;)

Lätt andfådd vid fysisk aktivitet

• johjen
    lisodan skrev 2014-02-11 23:55:54 följande:
    Här vill jag vara med. Hittade denna tråd nu. TD imorgon men plussat sen i fredags. Starkare för varje dag (det är väl ett bra tecken?).

Första IVF, 38 år, försökt bli gravid i 2,5 år. Har förmodligen endometrios. ÄP 27/1 och ET 29/1 på Sahlgrenska.

Först superglad och fortfarande glad, men börjar också tvivla. Jag har så länge identifierat mig med att vara den som inte blir gravid. Den som inte har barn. Ska jag verkligen få vara gravid, bli mamma? Kännt mig oerhört lättad, peppad och glad under IVF. Skönt att ha kommit igång och att ha en del moment att koncentrera sig på. Och sen har det ju hitintills gått bra också :) Kanske är så att jag kommer sakna IVF? Känner en slags sorg (hur fan är det möjligt med tanke på att jag mått dåligt av all medicin?) Gud så knäpp jag är!

Är orolig för allt som drar i livmodern. Ibland känns det som mensvärk, ibland som hugg och ibland som växtvärk. Tycker också magen svullnat upp igen efter plusset (blev rätt svullen av gonal-f). Sista dagarna kollar jag konstant i toan om det kommer blod. Har ringt kliniken men känns som de tycker att jag pjåkar mig. Men ska ringa imorgon igen och berätta att det stämmer att jag är gravid.

Andra symptom:

Ömma bröst

Lågt blodsocker och lite yr ibland, men blir bra igen när jag äter.

Ingen bitch, men kanske lite lättrörd ;)

Lätt andfådd vid fysisk aktivitet

Jag är också 38 år, försökt bli gravid 1,5 år och första IVF. Utredning visade inga fel utan bra värden för mig och min sambo som blir 40 i år. Dock har jag haft det ganska stressigt och stor press på mig i arbetslivet om det nu kan påverka. Känner igen mig i dina tankar kring att vara den som inte blir gravid. De flesta av mina vänner fick barn runt 35-37 och ingen fförutom en har haft problem att bli gravida. Min 39 åriga väninna blev gravid i sommars efter ett oskyddat samlag då jag själv försökt aktivt i 1 år med ägglossningstest och varannandag sex.. Men men nu är jag i alla fall gravid även om jag har svårt att tro det och måste börja glädja mig mer istället för att vara nojig och rädd för missfall hela tiden..

Kul med en till 38 åring i tråden!
  • Pluttemor

Vad roligt att så många anslutit sig till gruppen. Och vad lika datum vi har!

Lyckostjärna: jag gillar din positiva inställning! Vill bli smittad!

Jag kommer att ringa mvc och tala om att jag e gravid för det vad fertilitetsenheten mig att göra, ringer man dom och bokar tid så tror man inte på annat än att allt ska gå bra

• Pluttemor

Oj vad konstig texten blir ibland när man skriver från mobil. Det jag menar är att ferten ville att jag skulle ringa mvc och säga att jag e gravid

• Jenkis

Då lägger jag in trådens första blödning då... Inte förvånad... Blödde konstant i tre veckor förra gången. Började två dagar senare nu bara och jag hoppas verkligen det slutar tidigare. Blödningar är väldigt vanligt vid ivf/äd.

• Pluttemor

Jenkis, jag har oxå blödigt vid mina graviditeter mha ivf. Men av dom slutade faktiskt bra! Håller tummarna att den ger sig snabbt! Ska du kolla upp blödningen? Kram

• lisodan
    johjen skrev 2014-02-12 06:17:04 följande:

Jag är också 38 år, försökt bli gravid 1,5 år och första IVF. Utredning visade inga fel utan bra värden för mig och min sambo som blir 40 i år. Dock har jag haft det ganska stressigt och stor press på mig i arbetslivet om det nu kan påverka. Känner igen mig i dina tankar kring att vara den som inte blir gravid. De flesta av mina vänner fick barn runt 35-37 och ingen fförutom en har haft problem att bli gravida. Min 39 åriga väninna blev gravid i sommars efter ett oskyddat samlag då jag själv försökt aktivt i 1 år med ägglossningstest och varannandag sex.. Men men nu är jag i alla fall gravid även om jag har svårt att tro det och måste börja glädja mig mer istället för att vara nojig och rädd för missfall hela tiden..

Kul med en till 38 åring i tråden!
    De har inte hittat något på oss heller förutom att de misstänker endometrios. Men det ser inte ut som det ändå skulle påverka för jag har inte så mycket. Många av mina jämnåriga kompisar har barn som är runt tio till och med. En har en dotter som är 17 i år. Men det var såklart väldigt tidigt hon blev med barn. Nu har till och med vänner och bekanta som är tio år yngre börjat få barn. Och det har nog varit det jobbigaste egentligen.

Träffade "mannen i mitt liv" sent och vi började ändå försöka ganska snabbt (efter cirka 8-9 månader ihop).

Sedan var det så att när jag ringde en barnmorska efter vi hade försökt i 10 månader ungefär och inget hände, så skrattade hon bara i telefonen och sa att jag bara skulle slappna av och att det var vanligt att inte lyckas direkt. Försökte säga att jag ju var över 35. Men det skulle inte vara någon fara tyckte hon, och i övrigt så visste hon inte vart jag skulle vända mig. Grrrrr....

Det samtalet gjorde att jag liksom inte orkade ta tag i det igen. På ett år ungefär. I samma veva ungefär fick min mamma diagnosen Alzheimers och det hjälpte inte direkt. Det var istället en kompis som tipsade och låg i för att vi skulle skicka in en egenremiss. Har varit lite bitter över att ha tappat ett år med tanke på min ålder. Och sen hade vi otur att hamna mitt i sommarledighet och julledighet på kliniken. Det beslutades nämligen redan i maj 2013 att vi skulle göra IVF, men startade först i december med behandling.

Meeeeen kanske det bara var bra? Vem vet, det kanske var meningen att det skulle ta lite tid, för att vi ska lyckas vid första försöket ? Det kanske verkligen är vår tur att för en gångs skull lyckas?

• lisodan
    Jenkis skrev 2014-02-12 08:10:04 följande:
    Då lägger jag in trådens första blödning då... Inte förvånad... Blödde konstant i tre veckor förra gången. Började två dagar senare nu bara och jag hoppas verkligen det slutar tidigare. Blödningar är väldigt vanligt vid ivf/äd.
    Vilken ruvardag är du på? Eller det kanske inte kallas så efter man plussat?
  • HLC

Hej tjejer!

Är det någon mer som tar Lutinus?

Jag har tagit sedan dagen innan ET och ska enligt planen sluta idag då jag tagit i 18 dagar. Vi har officiell testdag på fredag. Känns inte som jag vill sluta tvärt. Är det någon av er som ska trappa ner?

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015