• lisodan

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Här vill jag vara med. Hittade denna tråd nu. TD imorgon men plussat sen i fredags. Starkare för varje dag (det är väl ett bra tecken?).

Första IVF, 38 år, försökt bli gravid i 2,5 år. Har förmodligen endometrios. ÄP 27/1 och ET 29/1 på Sahlgrenska.

Först superglad och fortfarande glad, men börjar också tvivla. Jag har så länge identifierat mig med att vara den som inte blir gravid. Den som inte har barn. Ska jag verkligen få vara gravid, bli mamma? Kännt mig oerhört lättad, peppad och glad under IVF. Skönt att ha kommit igång och att ha en del moment att koncentrera sig på. Och sen har det ju hitintills gått bra också :) Kanske är så att jag kommer sakna IVF? Känner en slags sorg (hur fan är det möjligt med tanke på att jag mått dåligt av all medicin?) Gud så knäpp jag är!

Är orolig för allt som drar i livmodern. Ibland känns det som mensvärk, ibland som hugg och ibland som växtvärk. Tycker också magen svullnat upp igen efter plusset (blev rätt svullen av gonal-f). Sista dagarna kollar jag konstant i toan om det kommer blod. Har ringt kliniken men känns som de tycker att jag pjåkar mig. Men ska ringa imorgon igen och berätta att det stämmer att jag är gravid.

Andra symptom:

Ömma bröst

Lågt blodsocker och lite yr ibland, men blir bra igen när jag äter.

Ingen bitch, men kanske lite lättrörd ;)

Lätt andfådd vid fysisk aktivitet

• lisodan
    johjen skrev 2014-02-12 06:17:04 följande:

Jag är också 38 år, försökt bli gravid 1,5 år och första IVF. Utredning visade inga fel utan bra värden för mig och min sambo som blir 40 i år. Dock har jag haft det ganska stressigt och stor press på mig i arbetslivet om det nu kan påverka. Känner igen mig i dina tankar kring att vara den som inte blir gravid. De flesta av mina vänner fick barn runt 35-37 och ingen fförutom en har haft problem att bli gravida. Min 39 åriga väninna blev gravid i sommars efter ett oskyddat samlag då jag själv försökt aktivt i 1 år med ägglossningstest och varannandag sex.. Men men nu är jag i alla fall gravid även om jag har svårt att tro det och måste börja glädja mig mer istället för att vara nojig och rädd för missfall hela tiden..

Kul med en till 38 åring i tråden!
    De har inte hittat något på oss heller förutom att de misstänker endometrios. Men det ser inte ut som det ändå skulle påverka för jag har inte så mycket. Många av mina jämnåriga kompisar har barn som är runt tio till och med. En har en dotter som är 17 i år. Men det var såklart väldigt tidigt hon blev med barn. Nu har till och med vänner och bekanta som är tio år yngre börjat få barn. Och det har nog varit det jobbigaste egentligen.

Träffade "mannen i mitt liv" sent och vi började ändå försöka ganska snabbt (efter cirka 8-9 månader ihop).

Sedan var det så att när jag ringde en barnmorska efter vi hade försökt i 10 månader ungefär och inget hände, så skrattade hon bara i telefonen och sa att jag bara skulle slappna av och att det var vanligt att inte lyckas direkt. Försökte säga att jag ju var över 35. Men det skulle inte vara någon fara tyckte hon, och i övrigt så visste hon inte vart jag skulle vända mig. Grrrrr....

Det samtalet gjorde att jag liksom inte orkade ta tag i det igen. På ett år ungefär. I samma veva ungefär fick min mamma diagnosen Alzheimers och det hjälpte inte direkt. Det var istället en kompis som tipsade och låg i för att vi skulle skicka in en egenremiss. Har varit lite bitter över att ha tappat ett år med tanke på min ålder. Och sen hade vi otur att hamna mitt i sommarledighet och julledighet på kliniken. Det beslutades nämligen redan i maj 2013 att vi skulle göra IVF, men startade först i december med behandling.

Meeeeen kanske det bara var bra? Vem vet, det kanske var meningen att det skulle ta lite tid, för att vi ska lyckas vid första försöket ? Det kanske verkligen är vår tur att för en gångs skull lyckas?

• lisodan
    Jenkis skrev 2014-02-12 08:10:04 följande:
    Då lägger jag in trådens första blödning då... Inte förvånad... Blödde konstant i tre veckor förra gången. Började två dagar senare nu bara och jag hoppas verkligen det slutar tidigare. Blödningar är väldigt vanligt vid ivf/äd.
    Vilken ruvardag är du på? Eller det kanske inte kallas så efter man plussat?
  • lisodan
    Jenkis skrev 2014-02-12 20:27:57 följande:
    Jag är 4+1 som det heter när man plussat ÄP är 2+0. Sen får man räkna framåt dag för dag.

Så det går ej att kombinera och säga att man ruvar samtidigt som man är 4+2. Inte för att det är jätteviktigt men tycker det e lite roligt med alla termer....:)
  • lisodan
    Jenkis skrev 2014-02-12 20:25:31 följande:
    Det går f...n inte att kolla upp något på mitt sjukhus. De har gynekologbrist och tar bara emot folk i ambulans med livshotande blödningar. Man får reda sig själv. Har ju fått tid för VUL i v. 7 i alla fall...

Vad jobbigt! Jag fick tid till extrakoll imorn när jag ringde idag. Har haft ont i magen och mår allmänt konstigt. (Antagligen bara gravidsymptom men skönt att kolla upp. Vilken tur jag har att de tar emot så fort här. :)
  • lisodan
    HLC skrev 2014-02-12 17:49:08 följande:
    Hej tjejer!

Är det någon mer som tar Lutinus?

Jag har tagit sedan dagen innan ET och ska enligt planen sluta idag då jag tagit i 18 dagar. Vi har officiell testdag på fredag. Känns inte som jag vill sluta tvärt. Är det någon av er som ska trappa ner?

Jag tar Progesteron vagitorier, men det är väl typ samma? Jag ska trappa ner från idag. 2 om dan ist för 3. Har 10 vagitorier kvar. Känns som jag skulle vilja fortsätta. Tänk om jag inte producerar hormonet själv ännu? Jobbigt att klinikerna väljer olika. Vad ska man tro är bäst?
  • lisodan
    Jullan skrev 2014-02-13 09:30:56 följande:
    Nä så kanske det är men jag har även läst att det kan finnas en risk för fosterskador men det är inget som jag vet något mer om... Jag ska ringa kliniken och kolla. Kan berätta sen vad de sa.

Det verkade som kliniken inte vill skriva ut mer till mig :( men ska dit nu på extrakoll pga en del ont i livmodern/magen samt svullen. Får fråga igen. Annars kanske man kan köpa progesteronkräm så man får i sig lite? Fast jag vågar samtidigt inte trixa....
  • lisodan
    lisodan skrev 2014-02-13 10:50:17 följande:
    Det verkade som kliniken inte vill skriva ut mer till mig :( men ska dit nu på extrakoll pga en del ont i livmodern/magen samt svullen. Får fråga igen. Annars kanske man kan köpa progesteronkräm så man får i sig lite? Fast jag vågar samtidigt inte trixa....

Inte överstimulerad, ingen infektion och bra blodtryck. Antagligen bara grav symptom då :)
  • lisodan
    Jenkis skrev 2014-02-13 12:17:43 följande:
    Funderar på att hålla mig ifrån FL överhuvudtaget några dagar.

Allting har bara blivit för mycket med ALLT (och inget). Sjukskrev mig idag och gick hem. Har fått något läskigt som hänger ihop med ögonen (och hjärnan). Hjärnan klarar inte av snabba ögonrörelser. Misstänker att det hänger ihop med stress. Min medicinperiod, perioden före pluset och stökigt på jobbet, har definitivt bidragit. Sen blir det inte bättre av att man går och undrar om allt står rätt till + att man får slåss i vården för att få ett VUL i v. 7....

Blödningen som var mer som en färgad flytning igår blev bättre under dagen igår. I morse vid Lutinus var det OK, men bara några timmar senare var det dags igen och idag är det mer än igår. MEN så länge jag inte har väldigt ont och superstora klarröda blodmängder så vet jag ju att det förmodligen går bra. Om det inte är MA förstås...  Tur att man är härdad...

Hoppas det går bra med blödningen. Och ta hand om dig! Testa nån mindfulness app och kom ihåg att andas! Jag har själv dragit på mig käkproblem som är relaterat till stress. Inte att det måste vara samma. Krya på dig! Kram
  • lisodan
    Pluttemor skrev 2014-02-13 13:49:49 följande:
    Lisodan: skönt att allt såg bra ut! Fick du göra en vul?

Japp och så tog det ett blodprov. :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015