• lisodan

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Pluttemor skrev 2014-02-19 17:12:24 följande:
    Jenkis, hoppas att det bara är kroppen som vill rensa ut lite blod och att det inte har något med pyret att göra. När får du göra VUL? Förhoppningsvis kan det lugna dig.

Håller med!
  • lisodan
    Jenkis skrev 2014-02-19 16:25:24 följande:
    Jo, men det är ju samma sak. ÄP=ÄL och mensen första dag räknas som den dag 14 dagar före ÄP oavsett om du hade mens då eller ej Alltså man låtsas att man hade mens då.

Precis så jag menade. :) Men var kanske lite otydlig..
  • lisodan

Det är konstigt med mat för mig. Jag äter nästan som vanligt. Kanske bara lite mer noggrann med grönsaker och fisk. Men aldrig sugen på nåt så jag måste laga till eller be mannen laga till något jag egentligen inte vill äta. Blir illamående när jag tänker på olika matförslag. Så jag är inte lätt att pleasa just nu när han kommer med förslag. Men när jag väl börjar äta tycker jag det är jättegott och äter mkt fortare än vanligt. Och blir illamående om jag ej äter varannan timma typ.

• lisodan

Har ej så mycket att tillföra diskussionen om sex mer än att vi inte har nåt. Ingen av oss som saknar det heller just nu, så det är skönt att vi synkar där. Vi har en massa intimitet och samhörighet på så många andra plan. Genom kramar, gos, ord och handlingar. Jag är säker på att jag lyckats norpa den bästa mannen i hela Sveriges rike

Men över till nåt helt annat. Läste på GP att det är dags att vaccinera sig nu mot influensa om man är i riskgruppen. Riskgrupp räknas till gravida i andra trimestern. Sen står det att toppen av influensan är nu och åtta veckor framåt. För mig innebär det att jag kommer vara i riskgruppen de sista veckorna av denna topp.

Har någon här vaccinerat sig? Fått några råd om detta? Jag känner mig rädd för att ta medicin just nu i vecka 6. Skulle vanligtvis aldrig vaccinera mig. Samtidigt funderar jag på vad som kan hända om jag får influensa. Räknas gravida till riskgruppen på grund av att influensan kan vara farlig för barnet eller den gravida?

• lisodan
    Lyckostjärna skrev 2014-02-20 08:38:11 följande:
    Jag vaccinerade mig redan i nov för att jag planerade att bli gravid. Men jag skulle nog avvaktat till 3 trimestern om jag inte var vaccinerad! Jag har hört att man är riskpatient när man är gravid för att man blir tyngre och en graviditet belastar hjärtat! men fråga din dr när du är på ultraljudet! Jag kan tänka mig att det drabbar mamman men är mamman sjuk så är väl inte detta så jättebra för barnet?

Är det någon mer som mår illa och har yrsel? Inatt låg jag vaken mellan 01-03:30 klarvaken sedan upp 05:55 snark! Känner mig helt bakfull typ!! Kan inte äta något som luktar bara kall frukt och kalla sallader!!

Jag trodde nog inte riktigt på att jag skulle bli gravid så hade inte koll på det det.

Sen vi fick pluss har jag varit yr, nästan svimmat två ggr (men bara hänt för att jag rest mig för fort från liggande position), också känt mig bakis och vaknat tidigt. Körde med vätskeersättning ett tag. Känner mig ej bakis längre men istället otroligt varm och svettig när jag vaknar. Och illamående. Men försvinner bara jag äter lite bröd. Jobbigt att ligga vaken!
  • lisodan

Jag tycker det är svårt att veta med vacciner. Men det handlar ju om att undersöka för- och nackdelar. Jag tror många tappat förtroendet för läkemedel och speciellt efter svininfluensavaccinet. Utan att vara jätteinsatt tror jag ändå att det är skillnad på influensavacciner och till exempel röda hund och mässlingen. Röda hund och mässlingen har ju getts till så otroligt många och så länge. Influensavaccinerna är ju nyare eftersom det är nya virus som kommer.

Hade mässlingen själv som liten och var JÄTTESJUK. Farligt sjuk. Så tror jag kommer vilja ge det.

• lisodan
    Lyckostjärna skrev 2014-02-20 12:52:47 följande:
    Ni gör som ni vill men jag jobbar inom vården och är utsatt för influensasmittorisk dagligen i mitt arbete så jag har ju högrisk att få det! Ni andra som inte är utsatta så mycket ni får ju göra som ni vill!!

Åt just en smaskig sallad och jag håller med att bröd hjälper mot illamående och så har jag sodastream hemma så det lite kolsyrat vatten på nätterna när illamående blir för mycket!!! Kram på er

Hade jag som jag tidigare gjorde jobbat med handikappade barn och ungdomar hade jag nog tagit sprutan direkt. Tror jag. Då var jag sjuk heeela tiden.
  • lisodan
    St0rken skrev 2014-02-21 07:36:28 följande:
    ganska, molvärk emellanåt.. Jag är så ledsen :( Ringt min klinik som ringer upp mig under dagen. FAN!!!

Hoppas att allt går bra! Håller tummarna!
  • lisodan
    Hoppfulla Fia skrev 2014-02-21 12:35:34 följande:
    Tänket på dig. Av allt jag har kunnat läsa och av min vänners graviditeter så verkar det vara ganska vanligt och ofarligt att blöda i bland. Men jag förstår din panik. Hoppas, hoppas att allt är som det ska!!!!

Jag har inte känt något sedan i går kväll. Inget illamående, inget i magen ingenting!!! Någon som känner igen sig??

Japp. Går lite fram och tillbaka. Idag på dan kände jag inget. Men åt visserligen nåt varannan timma cirka. Men när jag kom ut på promenad senare kändes det desto mer igen. Aj bröst när jag går och väldans andfådd lätt. Nu på kvällen e magen tillbaka till sin svullna form :)
  • lisodan
    Lyckostjärna skrev 2014-02-21 14:40:48 följande:
    Blodprovet var bra!! Nytt ultraljud 5 mars jippie! Har inte berättat för chef tänker inte göra det förrän jag ser ett eller två hjärtan slå!!!

Härligt! :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015