Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Håller med!
Det är konstigt med mat för mig. Jag äter nästan som vanligt. Kanske bara lite mer noggrann med grönsaker och fisk. Men aldrig sugen på nåt så jag måste laga till eller be mannen laga till något jag egentligen inte vill äta. Blir illamående när jag tänker på olika matförslag. Så jag är inte lätt att pleasa just nu när han kommer med förslag. Men när jag väl börjar äta tycker jag det är jättegott och äter mkt fortare än vanligt. Och blir illamående om jag ej äter varannan timma typ.
Har ej så mycket att tillföra diskussionen om sex mer än att vi inte har nåt. Ingen av oss som saknar det heller just nu, så det är skönt att vi synkar där. Vi har en massa intimitet och samhörighet på så många andra plan. Genom kramar, gos, ord och handlingar. Jag är säker på att jag lyckats norpa den bästa mannen i hela Sveriges rike
Men över till nåt helt annat. Läste på GP att det är dags att vaccinera sig nu mot influensa om man är i riskgruppen. Riskgrupp räknas till gravida i andra trimestern. Sen står det att toppen av influensan är nu och åtta veckor framåt. För mig innebär det att jag kommer vara i riskgruppen de sista veckorna av denna topp.
Har någon här vaccinerat sig? Fått några råd om detta? Jag känner mig rädd för att ta medicin just nu i vecka 6. Skulle vanligtvis aldrig vaccinera mig. Samtidigt funderar jag på vad som kan hända om jag får influensa. Räknas gravida till riskgruppen på grund av att influensan kan vara farlig för barnet eller den gravida?
Jag tycker det är svårt att veta med vacciner. Men det handlar ju om att undersöka för- och nackdelar. Jag tror många tappat förtroendet för läkemedel och speciellt efter svininfluensavaccinet. Utan att vara jätteinsatt tror jag ändå att det är skillnad på influensavacciner och till exempel röda hund och mässlingen. Röda hund och mässlingen har ju getts till så otroligt många och så länge. Influensavaccinerna är ju nyare eftersom det är nya virus som kommer.
Hade mässlingen själv som liten och var JÄTTESJUK. Farligt sjuk. Så tror jag kommer vilja ge det.