SolOchSnö skrev 2014-01-19 17:42:34 följande:
Om jag skulle sälja sex en enstaka gång för en stor summa pengar så skulle det ju inte direkt påverka mitt liv i övrigt. Jag tror inte att jag skulle ligga vaken på nätterna och grubbla över hur äcklig personen var (utseende, lukt, vad som helst). Detta är förutsett att jag inte skulle behöva göra något fysiskt smärtsamt för det skulle jag inte gå med på. Jag skulle inte heller dra ut en tand utan bedövning eller ens dra ut en tand i onödan.
Men detta har ju ganska lite med prostitution att göra. Åtminstone i Europa ser människor ner på prostituerade och de är långt ner i samhällshierarkin. Jag säger inte att jag gör det, jag tycker mest att situationen är tragisk. Ni kan prata om att prostitution är lagligt i Tyskland, men de allra flesta där ser ner på de prostituerade och det är inget yrke som är accepterat av "vanligt folk". Nu bor jag i ett land där prostitution är lagligt och det finns bordeller i vartannat gathörn. Där jobbar "flickor" från öststaterna och unga tjejer som saknar jobb och utbildning. Varenda förälder här skulle hellre försörja sin vuxna dotter på obestämd tid än att låta henne jobba på bordell.
Det är vår kultur och de flesta prostituerade mår nog inte så bra. Sedan är det ett farligt yrke också oavsett vad ni skriver om att "sexarbetarna" kan ringa polisen om en kund blir hotfull. Titt som tätt läser man i tidningen om en prostituerad som har blivit svårt misshandlad eller mördad.
Till sist: Man kan fundera på anledningen till att även "snygga" män köper sex fast de skulle kunna få det gratis. En faktor är troligen att de får en kick av att "äga" en människa en stund. Det hänger ihop med synen på sex och på förhållandet mellan män och kvinnor och min åsikt är att vi ska sträva åt ett helt annat håll.
Ja, precis så. Jag tror att vissa här i tråden är naiva och oerfarna helt enkelt.