Inlägg från: Velouria |Visa alla inlägg
  • Velouria

Vilken summa skulle du sälja sex för?

Fagerlund skrev 2014-01-19 16:09:39 följande:
    Att köpa sex är att köpa en  tjänst, inte en kropp. Varför är det fel att köpa något av en fattig?
    Man kan välja att se det lite olika. Du ser det som en tjänst, andra ser det som att köpa en kropp. Man utför sexuella handlingar. För den som köper kanske det mer känns som en sexuell tjänst än bara vilken tjänst som helst. Tror inte att så många är öppna med att ha köpt en sexuell tjänst och många är inte så öppna med att de säljer sexuella tjänster. I så fall skulle man kunna jämföra det med att köpa t.ex. städtjänst. Det är just det sexuella i det som gör det tabubelagt och därmed rätt ojämförbart med övriga säljbara tjänster.
    Mother cake
  • Velouria

För att svara på din fråga, TS, så skulle jag aldrig kunna sälja min kropp i det läget jag är nu. Men om jag vore fattig skulle jag nog överväga det. För mig ligger en stor del av min personliga integritet väldigt mycket i min sexualitet och jag ser det som väldigt nedvärderande att utföra sexuella handlingar på okända människor i utbyte mot pengar. Därför skulle jag utföra det endast för att överleva.

Mother cake
  • Velouria
    Fagerlund skrev 2014-01-19 16:49:57 följande:
    Varför gör det sexuella det inte möjligt att jämföra med andra tjänster?
    Det har jag förklarat i mitt inlägg som du citerade. Och min förklaring är grundat på enbart min egen personliga åsikt.
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 16:52:48 följande:
    Velouria: vad grundar du din åsikt på?
    (Förutom känslor)
    Enbart mina egna tankar och känslor inför prostitution. För en diskussion likt denna är det nog svårt att vara totalt subjektiv och inte ha några som helst personliga referensramar att utgå från. I första meningen i mitt inlägg var jag rätt tydlig med just detta genom att skriva "Man kan välja att se det lite olika. Du ser det som en tjänst, andra ser det som att köpa en kropp" eftersom det inte finns ett rätt sätt att se på detta. Så om det är någon vetenskaplig forskning du efterfrågar som grund för min åsikt så kan jag inte hjälpa dig. Fast det kanske inte var vetenskaplig forskning du efterfrågade?
    Mother cake
  • Velouria
    Fagerlund skrev 2014-01-19 16:56:22 följande:
    Du förklarar ingenting i ditt förra inlägg, bara att du tycker så. Men det är din åsikt, varför skulle den gälla andra människor?
    Exakt. Jag förklarar utifrån mitt eget tyckande, liksom du, vad jag anser om att sälja sexuella tjänster. Men jag tror inte att jag utgått ifrån att alla andra skulle tycka som jag. Det ser man ju här i diskussionen att du och jag tycker lite annorlunda om prostitution. Jag ser det inte som något okänsligt där en människas integritet och värdighet inte kränks. Jag skulle själv må väldigt dåligt om jag hade tvingats till prostitution.
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:01:38 följande:
    Velouria: jag efterfrågar ett sakligt argument för att sexhandel inte ska behandlas som all annan försäljning av tjänster?
    Sakligt - menar du där man inte blandar in eget tyckande? Argument som enbart baseras på kall fakta?
    Mother cake
  • Velouria
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-19 17:08:08 följande:
    Nej. Ni blev hjärntvättade att tycka så.
    Fast vänta här! Menar du att det normala är att tycka att homosexualitet är onormalt?
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:12:37 följande:
    Velouria: jag tror att du håller med mig om att känslor och personliga åsikter är dåliga att använda som grund gör vilja fri- och rättigheter vi ger andra människor?

Fakta och sakliga argument är betydligt bättre tycker du inte?
    Det beror på vad det är för fråga och vilken nivå diskussionen är på. Jag anser inte att det är fel att svara och argumentera i denna fråga utifrån sina egna känslor och personliga åsikter grundade på sina egna referensramar, vilket nog också TS efterfrågar. Det är om denna fråga skulle vara på politisk arena som man nog bör vara försiktig med att blanda in för mycket eget tyckande och sluta vara så icke-subjektiv. 
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:12:37 följande:
    Velouria: jag tror att du håller med mig om att känslor och personliga åsikter är dåliga att använda som grund gör vilja fri- och rättigheter vi ger andra människor?

Fakta och sakliga argument är betydligt bättre tycker du inte?
    När det gäller de mänskliga rättigheterna så ställer jag mig bakom din åsikt ja. Mänskliga rättigheterna ska vara okränkbara.
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:20:53 följande:
    Velouria: anser du verkligen att sexhandel ska vara olagligt för att du och andra tycker att det "känns fel", helt oberoende av hur sexarbetarna känner inför saken?

Eller tycker du att sexhandel borde legaliseras?
    Jag har väldigt svårt att tycka något i just din fråga eftersom den frågan är för mig verkligen inte svart-vit. Jag vill främst komma åt de problemen som orsakar prostitution. Jag anser inte att det är de prostituerade som gör fel, utan jag anser att de är en produkt av samhället. 
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:24:10 följande:
    Velouria; varför är det bara de mänskliga rättigheterna som inte får kränkas pga hur människor "känner" inför hur andra vill leva sina liv?

Borde inte ALLA inskränkningar i våra fri- och rättigheter kunna motiveras sakligt?
    De mänskliga rättigheterna berör precis varenda punkt i en människas liv. Det anser jag ska vara okränkbart.
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:29:36 följande:
    Velouria: lite som att "komma åt problemet dom orsakar hemtjänst" för oss som tycker att det yrket låter som en mardröm!
    (Fast jag förstår ju att alla inte känner som jag, så jag kan inte motivera varför inte andra ska få jobba som undersköterska)
    Jag anser inte att hemtjänst och prostitution är jämförbara enbart pga att sexuella handlingar anser jag vara mer intima och personliga än att t.ex. städa eller laga mat åt någon annan. 
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:31:09 följande:
    Velouria: frågan var varför inte ALLA inskränkningar av våra fri- och rättigheter behöver motiveras med sakliga argument?
    Jag tror att detta är något du påstår men vill att jag ska förklara. Därför kan jag inte svara på din fråga eftersom jag faktiskt inte förstår hur du tänker här.
    Mother cake
  • Velouria
    Fagerlund skrev 2014-01-19 17:34:29 följande:
    Det kanske är din förtryckta sexualmoral som är en produkt av samhället? Kanske läge att öppna dina vyer lite?
    Jag kanske inte har någon förtryckt sexualmoral.
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:41:48 följande:
    Velouria: att DU tycker att det ena känns mer privat än det andra är möjligen ett argument för att DU inte ska köpa eller sälja sex, men varför borde dina och andras tyckanden få avgöra vad ANDRA väljer?
    Den frågan gäller också i allra högsta grad dig själv.

Var har jag påstått att mitt tyckande ska avgöra vad andra väljer?

Tycker inte du att du påstår saker om mig som jag inte har skrivit, för att sedan ifrågasätta dem och vilja att jag ska förklara dem?
    Mother cake
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:39:17 följande:
    Velouria: du tog upp de mänskliga rättigheterna som exempel på frihet som inte får inskränkas bara för att andra människor "känner" att de borde inskränkas.

Jag undrade varför du inte tycker att alla inskränkningar på människors frihet borde kunna motiveras sakligt (förutsatt att du inte tycker att vuxna människor ska få köpa och sälja sex ifall de vill det?)
    Jag tror att du tror helt fel helt enkelt.
    Mother cake
Svar på tråden Vilken summa skulle du sälja sex för?