• Fagerlund

Vilken summa skulle du sälja sex för?

Anta att du blir erbjuden en summa pengar mot att du ställer upp på ett samlag med en okänd person. Vilken summa tackar du ja för?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken summa skulle du sälja sex för?
  • Fagerlund
    SolOchSnö skrev 2014-01-19 17:42:34 följande:
    Om jag skulle sälja sex en enstaka gång för en stor summa pengar så skulle det ju inte direkt påverka mitt liv i övrigt. Jag tror inte att jag skulle ligga vaken på nätterna och grubbla över hur äcklig personen var (utseende, lukt, vad som helst). Detta är förutsett att jag inte skulle behöva göra något fysiskt smärtsamt för det skulle jag inte gå med på. Jag skulle inte heller dra ut en tand utan bedövning eller ens dra ut en tand i onödan.

Men detta har ju ganska lite med prostitution att göra. Åtminstone i Europa ser människor ner på prostituerade och de är långt ner i samhällshierarkin. Jag säger inte att jag gör det, jag tycker mest att situationen är tragisk. Ni kan prata om att prostitution är lagligt i Tyskland, men de allra flesta där ser ner på de prostituerade och det är inget yrke som är accepterat av "vanligt folk". Nu bor jag i ett land där prostitution är lagligt och det finns bordeller i vartannat gathörn. Där jobbar "flickor" från öststaterna och unga tjejer som saknar jobb och utbildning. Varenda förälder här skulle hellre försörja sin vuxna dotter på obestämd tid än att låta henne jobba på bordell.

Det är vår kultur och de flesta prostituerade mår nog inte så bra. Sedan är det ett farligt yrke också oavsett vad ni skriver om att "sexarbetarna" kan ringa polisen om en kund blir hotfull. Titt som tätt läser man i tidningen om en prostituerad som har blivit svårt misshandlad eller mördad.

Till sist: Man kan fundera på anledningen till att även "snygga" män köper sex fast de skulle kunna få det gratis. En faktor är troligen att de får en kick av att "äga" en människa en stund. Det hänger ihop med synen på sex och på förhållandet mellan män och kvinnor och min åsikt är att vi ska sträva åt ett helt annat håll.
    Misshandel, mord, hot och trafficking är olagligt. Men varför ska köp av sexuella tjänster vara olagligt?
  • Free Spirit
    Fagerlund skrev 2014-01-07 12:35:08 följande:
    Anta att du blir erbjuden en summa pengar mot att du ställer upp på ett samlag med en okänd person. Vilken summa tackar du ja för?
    Funderer på om du skulle spurt din 18 år gamle datter om samme tingen?

• Free Spirit
    Fagerlund skrev 2014-01-19 17:34:29 följande:
    Det kanske är din förtryckta sexualmoral som är en produkt av samhället? Kanske läge att öppna dina vyer lite?
    Fortrykte sexmoral? Husk du er inne på etikk og ikke på sex forum Flört

Det finst vel ingen verdighet eller respekt med å prostituere seg..
  • Jennie med ie

En "avrunkning" mot pengar kan ses som att sälja/köpa en tjänst men ett samlag är att sälja/köpa en kropp - en åsikt som framförts i tråden, eller framförts som om den vore sanning.... Men egentligen är ju skillnaden bara att det är olika delar av kroppen som är inblandade och i fokus, så jag har svårt att se det självklara i det.

• Fagerlund
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-19 18:49:07 följande:
    Ja, det måste det ju vara, eftersom människor i (nästan) alla kulturer i (nästan) alla tider, oberoende av varandra, har ansett det. Då måste det vara den normala åsikten.

Och även i de ytterst få kulturer där det varit tillåtet för vissa (alltid mäktiga, rika och dekadenta) att utöva homosexualitet, så har ändå inte äktenskap eller gemensam uppfostran av barn tillåtits. Utan barnen har i alla tider uppfostrats inom normala äktenskap. Vad pappa har gjort på badhuset, har barnen aldrig behövt få veta.
    Det är isåfall inte heller normalt att vara homosexuell, vilket också en majoritet av alla kulturer har ansett.
  • Fru Blanka av Namur
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:09:17 följande:
    Fru blanka: vilka är de rationella argumenten att nedvärdera sexarbete?
    Det finns massor av rationella argument OCKSÅ - även om allt som är viktigt här i världen inte är rationellt.

T.ex. så utsätts en prostituerad kvinna för mycket stora risker. Hon kan bli mördad (många seriemördare har just inriktat sig på prostituerade kvinnor), misshandlad, tvingad till perversa sexhandlingar som sedan kommer att plåga henne i tankarna resten av livet, bli smittad med sjukdomar som leder till för tidig död eller sterilitet... sjukdomarna för hon dessutom vidare till andra kunder, som tar dem hem till sina hustrur - och barn smittas redan i mammas mage...

Dessutom har dessa kvinnor nästan alltid en hallick, som också i de flesta fallen skor sig på henne, hotar henne, misshandlar henne...

För att stå ut med detta liv måste kvinnorna ta till alkohol och droger, som skadar dem fysiskt och drar dem bara ännu längre ner i skiten. Då det blir en ond cirkel att tjäna ihop mer pengar till drogerna, vilket kräver mer droger för att stå ut, vilket kräver mer pengar...

Om de har barn, så drabbas barnen både av mammans osäkra livsstil och missbruk, och indirekt av andra människors fördömanden om det kommer ut i skolan och där de bor...

När kvinnorna blir äldre - de som alls överlevt så länge - försvinner utkomstmöjligheterna, då nästan alla torskar vill ha en så ung hora som möjligt. Då tvingas de att ha allt mindre urskiljning när de väljer sina kunder, att gå med på värre och värre perversiteter, och till slut att sälja sig till vem som helst direkt på gatan för korvören... Det finns alltså ingen karriär i det, utan det kan bara bli värre ju äldre kvinnan blir.
  • Fru Blanka av Namur
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:12:37 följande:
    Velouria: jag tror att du håller med mig om att känslor och personliga åsikter är dåliga att använda som grund gör vilja fri- och rättigheter vi ger andra människor?

Fakta och sakliga argument är betydligt bättre tycker du inte?
    Empati och inlevelseförmåga är inte heller fel för en lagstiftare eller myndighetsperson.
  • Fru Blanka av Namur
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:13:47 följande:
    Fru blanka: ni kanske är hjärntvättade att tycka att sexarbete är omoraliskt och onormalt?
    Nej. Det stämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet. Horor har aldrig varit lyckliga, eller kunnat erbjuda sina barn en lycklig uppväxt.
  • Fru Blanka av Namur
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:29:36 följande:
    Velouria: lite som att "komma åt problemet dom orsakar hemtjänst" för oss som tycker att det yrket låter som en mardröm!
    (Fast jag förstår ju att alla inte känner som jag, så jag kan inte motivera varför inte andra ska få jobba som undersköterska)
    Men nu är du ju utanför alla normer. I klostren i alla tider, var det nunnor som vårdade sjuka - ja gjorde alla de uppgifter som du skulle finna motbjudande. Men det ansågs av alla vara mycket hedervärt.
  • Fru Blanka av Namur
    Selfish Geene skrev 2014-01-19 17:31:09 följande:
    Velouria: frågan var varför inte ALLA inskränkningar av våra fri- och rättigheter behöver motiveras med sakliga argument?
    Ibland måste människor skyddas mot dem själva. Tyvärr. Det är ju inte heller, för att ta ett närliggande exempel, tillåtet att samtycka till hur mycket misshandel som helst under en S/M-sexakt. Det hjälper inte om man gör det, för blir man svårt skadad och uppsöker vården så kommer de att anmäla och saken lagföras, även om man själv säger nej. Det faller nämligen under allmänt åtal. Och så måste det vara i ett modernt, civiliserat, demokratiskt samhälle. Vi kan inte HA sådana företeelser som är farliga, sjuka och kränkande!
Svar på tråden Vilken summa skulle du sälja sex för?