• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • Novabusen

Hej!

Jag har precis tagit sista tabletten på kur två. Vi är utredda men de hittar inga fel på oss. Fick precis reda på att jag har bakteriell vaginos, som kan påverka att ägget inte fastnar så nu ska jag köra en kur mot det så får vi se om det tar sig. Har telefontid i början på januari med en fertilitetsläkare oxå då jag mått skitdåligt av pergotime :/ Så det blir förhoppningsvis ingen mer pergo för mig.

Hoppas det går bra för er oxå nu när ni får hjälp :)

• Asiela
    Novabusen skrev 2013-12-20 12:15:40 följande:

Hej!

Jag har precis tagit sista tabletten på kur två. Vi är utredda men de hittar inga fel på oss. Fick precis reda på att jag har bakteriell vaginos, som kan påverka att ägget inte fastnar så nu ska jag köra en kur mot det så får vi se om det tar sig. Har telefontid i början på januari med en fertilitetsläkare oxå då jag mått skitdåligt av pergotime :/ Så det blir förhoppningsvis ingen mer pergo för mig.

Hoppas det går bra för er oxå nu när ni får hjälp :)

Jaså du blev dålig av pergotime? Jag har läst att man kan få ganska många olika biverkningar, jag håller tummarna att jag slipper då många som möjligt!

Va är det för kur ni ska testa nu? Är det första barnet?
  • Novabusen

Ja jag får väldiga besvär av pergon :(

Nu tar jag en vaginal kur för bakteriell vaginos, 4 dagar så hoppas jag att det är borta sen :)

Vi försöker med första barnet. 27 mån har vi försökt så nu är det hög tid att det tar sig tycker jag :)

Det var första för er oxå?

• Asiela

Tråkigt att höra att du mådde dåligt av pergotime! Hoppas ni hittar annat som fungerar bättre :)

Ja det är första barnet för oss, vi har "bara" försökt i 10 månader så det är egentligen inte så länge. Men jag misstänkte tidigt att jag hade PCO eftersom jag alltid haft oregelbunden mens (förutom när jag ätit p-piller) + att jag haft ont i mina äggledare - även under den tid jag åt p-piller dock eskalerade det när jag slutade med dem.

Är det många runt omkring dig som har barn? Som tur är har bara en vän barn än så länge. Men flera kollegor och fb kompisar har barn/ väntar barn.

Min bästa vän har gjort två aborter, en relativt nyligen. Hon blev gravid när hon hade sex en gång på ett halvår! Det känns otroligt irriterande och frustrerande.

• Novabusen

Ja alla har eller har barn på väg. Vi är jättesist av alla. Och vi har försökt längst! Folk frågar hela tiden när vi ska skaffa och det är ju lätt att fråga när man har lätt själv. Ingen vet vad påfrestande det är att försöka så länge med utredningar och behandlingar om man inte gjort det själv. Vi har varit ihop 7 år och gifta i 4 så alla tycker att det är dags att vi oxå skaffar barn. Vi fick ett utomkved i jan 2011 så hade det gått vägen hade vi haft en tvååring nu... Tiden går ju fort, fast ändå jävligt sakta från ÄL till mens varje månad. Och nu fick jag 5 dagar längre cykel av pergotime så nu har jag 35 dagars cykel...

Men nu har vi försökt såååå länge så nu måste det väl bli vår tur tycker jag :) Får se vad fertilitetsläkaren säger 7 jan när hon ringer. No more pergo för mig! Drabbades av de värre biverkningarna, yrsel, illamående, hjärtrusning, insomnia, depression... Skitjobbigt men jag har en otroligt go man som stöttar och står ut med mig :)

• Asiela
    Novabusen skrev 2013-12-21 22:56:10 följande:

Ja alla har eller har barn på väg. Vi är jättesist av alla. Och vi har försökt längst! Folk frågar hela tiden när vi ska skaffa och det är ju lätt att fråga när man har lätt själv. Ingen vet vad påfrestande det är att försöka så länge med utredningar och behandlingar om man inte gjort det själv. Vi har varit ihop 7 år och gifta i 4 så alla tycker att det är dags att vi oxå skaffar barn. Vi fick ett utomkved i jan 2011 så hade det gått vägen hade vi haft en tvååring nu... Tiden går ju fort, fast ändå jävligt sakta från ÄL till mens varje månad. Och nu fick jag 5 dagar längre cykel av pergotime så nu har jag 35 dagars cykel...

Men nu har vi försökt såååå länge så nu måste det väl bli vår tur tycker jag :) Får se vad fertilitetsläkaren säger 7 jan när hon ringer. No more pergo för mig! Drabbades av de värre biverkningarna, yrsel, illamående, hjärtrusning, insomnia, depression... Skitjobbigt men jag har en otroligt go man som stöttar och står ut med mig :)

Å va tråkigt att höra om ert utomkvedskap, lider med dig/er. Jag hoppas verkligen att 2014 blir ert år gällande bebis! Hoppas att ni får bra besked den 7 januari. Sj kommer jag påbörja min första pergotime kur om ca en vecka. Samtidigt som jag ser fram emot det så känner jag mig orolig över biverkningarna.

Ja det är otroligt påfrestande när folk frågar hela tiden! Ibland vill jag bara skrika ur mig att vi försöker allt vi kan, men samtidigt vill jag hålla det mellan mig och min sambo.
  • Novabusen

Va inte orolig över biverkningarna, väldigt få som lider av biverkningarna. Jag hade otur bara :)

Vi har två kompis-par som vet om vår situation, så dem behöver man iaf inte ljuga för, det är skönt att några vet det iaf :)

• CaptainEm

hallå! detta låter som en tråd för mig.. Glad

jag har precis avslutat min provera kur (2 dagar sedan) och väntar på mens..

ska börja med min första pergokur 1 tablett, dag 5-9, och är så förväntansfull inför detta, ska både bli spännande och läskigt. är rädd för att det inte ska fungera på mig, att dosen inte stämmer eller liknande..

jag fick "diagnosen" pco i oktober 2012 och har jobbat på sen dess, har haft relativt regelbunden mens varje månad men ingen äl...

• Novabusen

Hej! Det är ju bättre att ta en tablett nu för om du fått två kanske du blivit överstimulerad och fått sexförbud istället. Har du tur blir det ett ägg som släpper :)

Jag har normal ägglossning men fick ändå pergotime, fick två ägg på 1 tablett.

Spännande! :)

• Asiela

Välkommen in i tråden, kul med flera :) jag avslutade min kur provera för en dag sedan och inväntar mens. Ska sedan börja med en halv tablett pergotime. Funderar på att ta en hel tablett iaf... Jag ska inte tillbaka för att se hur många ägg som släppts utan jag ska bara tillbaka dag 21 på mensen för att kolla om jag överhuvudtaget haft äl. Men jag vet inte om det är dumt att ta en hel tablett istället för en halv...

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari