• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Lantlollan

Eftersom jag blödde ganska mycket och började få ont i magen, ringde jag sjukvårdsupplysningen och blev remitterad till gynakuten. Blev därmed tvungen att berätta för min chef varför jag inte kunde hålla föredraget som planerat för kollegorna...

Åkte till gynakuten efter lunch. Här har det tagits prover och VUL.

Först avrådde läkaren att åka på semester över huvud taget (mht den långa flygningen och risken att det var utomkveds), men efter att ha fått tillbaks hcg-provet en timme senare ändrade han sig. Han sade tom att om det hade varit hans egen fru hade han gett henne rådet att åka, så det känns säkert.

Anledningen till hans ändrade råd var att mitt hcg var på 4 (normalt gravtest ger utslag vid 25 och därefter ska det ju öka exponentiellt), så det är till 99% säkert ett tidigt missfall.

Jag är såklart skitledsen, men jag är glad att vi iaf får åka. Hade känts skitjobbigt att gå till jobbet och behöva hitta på ursäkt till varför semestern blivit inställd samma dag. Tillräckligt jobbigt att berätta för chefen och att han nu vet att vi försöker få barn.

Nu ska vi rå om varandra. Skönt att komma bort. Jag får dock inte bada så länge jag blöder mht infektionsrisken. Det kan vara så att jag behöver uppsöka vård (om jag får feber, eller väldigt ont, eller börjar blöda väldigt mycket), men det är inte så allvarligt/akut som utomkveds.

Jag är såklart skitledsen, som sagt. Men vi vet iaf att vi _kan_ bli gravida och det är ju en bra start iaf. Det sade tom läkaren. Troligtvis har det gått snett redan vid befruktningen. Han trodde inte att det var något hormonellt (brist på progresteron), för isf hade det troligen kommit senare (typ vecka tio). Och han var noga med att poängtera att detta inte på något sätt påverkar våra chanser. Nu vet vi att vi funkar.

• Scintilla

Så himla tråkigt, Lantlollan! Gråter Jag vet precis hur det känns. Var med om samma sak i början på januari. Jag plussade i samband med BIM och fick missfall bara fyra dagar senare. Kändes för jävligt just då, såklart, men jag har förstått att det är otroligt vanligt med så tidiga missfall (uppemot hälften av alla graviditeter slutar så). Om det inte vore för de moderna, superkänsliga graviditetstesten skulle man ju aldrig fått reda på att man varit gravid, utan tagit blödningen för en helt vanlig mens. På det sättet var det nog skonsammare förr… 

Kanske kan lugna dig lite med att det gick väldigt snabbt och smärtfritt för mig. Jag blödde bara i fyra–fem dagar, hade knappt någon värk och kände mig helt "normal" så fort blödningen upphört. Nästa cykel blev längre än vanligt (sen ÄL) men annars inga konstigheter. 

Jag önskar dig en skön semester och hoppas att du snart kan resa dig från det här och blicka framåt. Nästa gång är det din tur! Kram

• fladdertanke
    Lantlollan skrev 2014-03-06 16:53:58 följande:
    Eftersom jag blödde ganska mycket och började få ont i magen, ringde jag sjukvårdsupplysningen och blev remitterad till gynakuten. Blev därmed tvungen att berätta för min chef varför jag inte kunde hålla föredraget som planerat för kollegorna...

Åkte till gynakuten efter lunch. Här har det tagits prover och VUL.

Först avrådde läkaren att åka på semester över huvud taget (mht den långa flygningen och risken att det var utomkveds), men efter att ha fått tillbaks hcg-provet en timme senare ändrade han sig. Han sade tom att om det hade varit hans egen fru hade han gett henne rådet att åka, så det känns säkert.

Anledningen till hans ändrade råd var att mitt hcg var på 4 (normalt gravtest ger utslag vid 25 och därefter ska det ju öka exponentiellt), så det är till 99% säkert ett tidigt missfall.

Jag är såklart skitledsen, men jag är glad att vi iaf får åka. Hade känts skitjobbigt att gå till jobbet och behöva hitta på ursäkt till varför semestern blivit inställd samma dag. Tillräckligt jobbigt att berätta för chefen och att han nu vet att vi försöker få barn.

Nu ska vi rå om varandra. Skönt att komma bort. Jag får dock inte bada så länge jag blöder mht infektionsrisken. Det kan vara så att jag behöver uppsöka vård (om jag får feber, eller väldigt ont, eller börjar blöda väldigt mycket), men det är inte så allvarligt/akut som utomkveds.

Jag är såklart skitledsen, som sagt. Men vi vet iaf att vi _kan_ bli gravida och det är ju en bra start iaf. Det sade tom läkaren. Troligtvis har det gått snett redan vid befruktningen. Han trodde inte att det var något hormonellt (brist på progresteron), för isf hade det troligen kommit senare (typ vecka tio). Och han var noga med att poängtera att detta inte på något sätt påverkar våra chanser. Nu vet vi att vi funkar.

Kram!
  • HallåKatten

Hejsan alla,
    Har följt denna tråd då jag började tempa efter nyår då jag misstänkte att jag inte hade ägglossning. Nu är jag inne på min tredje cykel och jag skulle behöva lite hjälp från er som har tempat längre och kanske har varit med om samma sak?
    Jag bifogar mina tre cyklar så kan ni se hur det har varit för mig (första bilden är gamlaste och den längst ned så är jag nu på cykeldag 20.
    Och till min fråga. Tror ni att jag har haft ägglossning denna cykel (bild längst ned)? Och har någon av er haft så lång tid spottings och vad kan det bero på?
    Tackar på förhand! :)

• Reflexen

Hallå katten!

Jag har inte tempat så mkt längre än du så är ingen expert. Kurvan ser ju ganska hoppig ut, så kanske har du inte haft ägglossning.

Tempar du samma tid varje dag?

• fladdertanke
    Reflexen skrev 2014-03-11 12:23:04 följande:
    Hallå katten!

Jag har inte tempat så mkt längre än du så är ingen expert. Kurvan ser ju ganska hoppig ut, så kanske har du inte haft ägglossning.

Jag håller med, tänk på att tempa samma tid varje dag efter minst tre timmars sammanhängande sömn.
  • HallåKatten

Reflexen skrev 2014-03-11 12:23:04 följande:
    Hallå katten!
    fladdertanke skrev 2014-03-11 14:19:33 följande:

Jag håller med, tänk på att tempa samma tid varje dag efter minst tre timmars sammanhängande sömn.

Hej, tack för svaren och jo den är väldigt hoppig Flört Jag tempar kl 07.00 varje morgon. Och ifall jag vaknat tidigare eller senare nån timme så har jag justerat 0,05grader per 30min (ni ser de med ofyllda bollar är justerade tempar). Har läst nånstans att man kunde göra så?
    Börjar tvivla lite på att jag överhuvudtaget har äl.... vet ni vad jag kan göra åt det?

• Reflexen
    HallåKatten skrev 2014-03-11 14:44:31 följande:
    Hej, tack för svaren och jo den är väldigt hoppig  Jag tempar kl 07.00 varje morgon. Och ifall jag vaknat tidigare eller senare nån timme så har jag justerat 0,05grader per 30min (ni ser de med ofyllda bollar är justerade tempar). Har läst nånstans att man kunde göra så?

Börjar tvivla lite på att jag överhuvudtaget har äl.... vet ni vad jag kan göra åt det?

Jag vet inte riktigt hur man kan justera tempen, skriver bara in min temp oavsett vilken tid. Sen ser jag när appen tyckt att tiden är för avvikande o ger en oifylld ring.

Har en sån hoppig kurva själv just nu. Lördag 36,6 (fylld), sö 36,4 (ofylld), må 36,6 (fylld) och idag 36,4 (ofylld). Då har jag vaknat senare än vanligt i söndags o tidigare idag... Ska försöka vakna i "rätt" tid imorgon

Har du provat att ta ägglossningstest?
  • HallåKatten
    Reflexen skrev 2014-03-11 15:04:30 följande:

Jag vet inte riktigt hur man kan justera tempen, skriver bara in min temp oavsett vilken tid. Sen ser jag när appen tyckt att tiden är för avvikande o ger en oifylld ring.

Har en sån hoppig kurva själv just nu. Lördag 36,6 (fylld), sö 36,4 (ofylld), må 36,6 (fylld) och idag 36,4 (ofylld). Då har jag vaknat senare än vanligt i söndags o tidigare idag... Ska försöka vakna i "rätt" tid imorgon

Har du provat att ta ägglossningstest?
    haha, det är inte lätt alla gånger att vakna i "rätt" tid Skrattande Fast de senaste helgerna har jag faktiskt vaknat av mig själv där runt 7, så det är ju ganska praktiskt Flört

Jo, jag har testat äl test. Vid första cykeln fick jag inget utslag, andra cykeln fick jag utslag 1februari men ingen riktig tempstegring och denna cykel har jag istället för ältester provat fertilitetsmicroskop som gav utslag 1mars. Och jag väntar ännu på att min temp ska höjas ordentligt och inte vara så upp och ner! grr....

Hur ser din kurva ut? Stämmer tempen överrens med ältester (om du har sådana)?
  • Reflexen

Min kurva är ganska tydlig även om den hoppar någon tiondels grad hit o dit såväl före som efter ÄL. Ligger väl på 36,2 innan o 36,6 efter ÄL. Gradvis sänkning under mensen.

Jag tar inga ÄL test, men flytningarna o temp höjningen stämmer väl m appens uträknade ÄL.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend