• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Lantlollan
    fladdertanke skrev 2014-03-25 11:10:13 följande:

Jag menar dpo 11, cd 23 :)

Näpp. Men ju mer jag kollar desto mer tror jag att äl va i samband med tempökningen runt dag 15. Isf har jag bim nu typ. Bara så jäkla konstigt att tempwn säger en sak och äl testerna en annan , ska testa och plocka bort testerna från min chart och se vad ff säger...
    Nu vill jag inte låta negativ, men det kan ju vara så att du inte har haft äl, utan bara en hormonstegring men att ägget alddrig släppte? Jag hoppas såklart att jag har fel, tänkte bara att det kunde vara ett spår.

Usch, det är så jobbigt när man inte följer "mallen".
  • fladdertanke
    Scintilla skrev 2014-03-25 11:20:58 följande:
    Fladdertanke: Är du säker på att du verkligen haft ÄL? Den kan ju utebli vissa månader, trots positivt ÄL-test.

Nej, jag misstänker att jag sällan har äl..
  • Lantlollan
    fladdertanke skrev 2014-03-25 11:24:34 följande:

Nej, jag misstänker att jag sällan har äl..
    Har ni försökt länge och hur gammal är du? När jag var hos min BM senast så sade hon att jag kunde höra av mig om det inte hade "hänt något" på ett halvår. Detta trots att jag inte är över 35 (då var jag 32 och nu fyller jag 33 snart). Hon sade att även om det inte blir en formell utredning, så kan man ge lite hormontillskott och annat, ifall ägglossningen strular.
  • fladdertanke
    Lantlollan skrev 2014-03-25 11:23:49 följande:
    Nu vill jag inte låta negativ, men det kan ju vara så att du inte har haft äl, utan bara en hormonstegring men att ägget alddrig släppte? Jag hoppas såklart att jag har fel, tänkte bara att det kunde vara ett spår.

Usch, det är så jobbigt när man inte följer "mallen".

De är precis så jag tror att det är. Och jag tror inte de är första gången, och jag tar inte illa upp :). Kan också vara förklaringen till att det inte hänt något på 12 månader..
  • fladdertanke
    Lantlollan skrev 2014-03-25 11:29:34 följande:
    Har ni försökt länge och hur gammal är du? När jag var hos min BM senast så sade hon att jag kunde höra av mig om det inte hade "hänt något" på ett halvår. Detta trots att jag inte är över 35 (då var jag 32 och nu fyller jag 33 snart). Hon sade att även om det inte blir en formell utredning, så kan man ge lite hormontillskott och annat, ifall ägglossningen strular.
    Vi har försökt i tolv månader nu, är 26 så har inte velat/vågat söka hjälp tidigare med risk för att få nobben, har precis skickar iväg en egenremiss till privat gyn här och hoppas på att få komma dit snabbt. Tror som sagt inte att jag ägglossar som jag ska och hoppas att det är snabbt avhjälpt..
    Testade att tempa i kombination med äl tester för första gången denna månaden och då blev de ju väldigt tydligt att de inte gav utslag samtidigt..
  • HallåKatten
    fladdertanke skrev 2014-03-25 11:10:13 följande:

Jag menar dpo 11, cd 23 :)

Näpp. Men ju mer jag kollar desto mer tror jag att äl va i samband med tempökningen runt dag 15. Isf har jag bim nu typ. Bara så jäkla konstigt att tempwn säger en sak och äl testerna en annan , ska testa och plocka bort testerna från min chart och se vad ff säger...
    Ja, det kan nog vara troligt! Det skulle betyda att jag borde få mens när som helst. Skulle vara skönt istället för att vara såhär förvirrad :)
  • HallåKatten
    Reflexen skrev 2014-03-25 10:55:34 följande:
    Jag har också haft en mer hoppig kurva nu jmf med tidigare månader. Jag har också varit/är förkyld, så lite sjukdom verkar påverka ganska mkt.

Hallåkatten: jag tror också att ff markerat "rätt" på ÄL. Dina tidigare cykler var väl också ganska långa/hade lång lutealfas?
    Vad händer med kurvan om du inte justerar tempen själv? Kanske kan du testa det nästa cykel för att se om den blir tydligare?

Fladder: vad konstigt att du inte fått nån tempökning! Du har inte mätt på nåt annorlunda sätt eller så?
    Vid mina tidigare cykler registrerades det inte någon äl. Denna gång är första äl-registreringen och jag vet inte hur lång min lutealfas är än. Stod på FF att man skulle uppsöka gyn ifall man hade över 18dagar, fast det har jag inte gjort då jag inte är säker på att FF har satt in rätt äl åt mig.
    Jag har faktisk varit duktig och skrivit upp mina "riktiga" tempar (innan jag justerat:). Så jag borde kunna justera tillbaka dem nu i efterhand. Fast denna cykel har jag inte behövt justera så mycket, då jag för en gång skull vaknar i "rätt" tid ;)
    Hmm... kanske jag kunde testa att ändra temparna och se hur den ser ut då....
  • HallåKatten
    fladdertanke skrev 2014-03-25 10:15:16 följande:
    Positivt äl test 21/3 starka dom andra dagarna. Ingen höjning i tempen...
    Temphöjningen "ska" väl komma en till två dagar efter äl, så kan hända att du inte har haft någon äl. Det enda som är positivt med det är ju att du vet om det och kan göra något åt det :) Samma resultat fick jag förra cykeln, plus på ältest men ingen riktig temphöjning.
    Jag är så glad att jag har börjat använda mig av denna metod! Man lär verkligen känna sig kropp då man har den under konstant uppsikt :)
  • Tjogge

Hej

Jag kan behöva lite kloka ord.

Denna cykel har än så länge tycker jag varit mkt upp o ner. Vanligtvis har jag 36.4-36.6 m mest 36.5. ( sorry kan inte infoga bild)

Cd 30 sjönk tempen 36.3 Cd 31-35 temp 36.5

Cd 32 1 jättetrådig flytning mer än jag sett tidigare alltså flera cm.

Cd 33 jättetydliga ÄL smärta på em, mer ont än jag brukar och glad gubbe på ÄL test på kvällen.

Cd 34 temp 36.7 o lite lite ÄL känning kvar. Tog inget test.

Idag cd 35 sjönk temp tillbaka till vanligt 36.5????? FF har inte märkt ut ÄL ännu..

Vet att jag kan få svar m temp imorgon bitti m jag blev lite paff. Har ont i bröstvårtor som jag brukar få vid ÄL o ett par dagar framåt.

Trot ni ÄL inträffat? Alla symtom utan tempen ...

Svar på tråden Tempar/Fertility friend