• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • Anonym (meg)

När människor kör med argumentet "men litar du inte på mig?" så skulle jag bli skeptisk. Man ska följa sin magkänsla och har man en känsla av att man inte är pappan så ska man tro på det.
    För när allt kommer omkring så kan man inte lita på någon, inte ens den man är tillsammans med.

• Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:25:18 följande:

Nej du, jag var gift när jag födde mina barn och vi slapp därför gå till en socialtant och få sådana frågor. Däremot tangerar de här ärendena mitt arbete lite grann, så det är därför jag känner till förfarandet.
    Så din make kan i själva verkat vara barnlös egentligen eftersom han per automatik blir barnens far just pga att ni är gifta. Men det betyder inte att han behöver vara den biologiska fadern utan du kan mycket väl ha haft andra vid sidan av som han inte vet om. Rent tekniskt set kan det ju vara så (nu anklagar jag dig inte för att ligga runt) men så här ser det ut för många gifta män. De får inte ens en chans att ifråga faderskapet om de är gifta.
  • c89
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 14:01:00 följande:

nu är det ju så att han har en son som är snart 15 som han inte träffat sen den var typ 2 år och aldrig kämpat för utan bara gav upp för att morsan bad honom att göra det. och nu bad jag honom åka till sina föräldrar o han protesterade inte ens utan bara gick och han kommer inte höra av sig förrän jag hör av mig. så har det alltid varit. så jo jag har god anledning att tro att han inte kommer kämpa.

Varför skaffar du barn med en sådan man öht?

I övrigt tycker jag du överreagerar. Skulle min sambo be om samma sak så skulle jag såklart bli lite ledsen, men det är ju en otroligt stor omställning för dem också, det kan ju räcka med att de sett en film där någon varit säker på att han var pappa men visar sig inte vara det, eller att någon vän satt galler i huvudet på honom för att han ska noja och bli osäker.

Det kan finnas ologiska förklaringar som ändå inte bottnar i svagt förtroende. Han kan mycket väl lita på dig men ändå vilja ha det extra klart för sig när det ändå gäller en såhär pass stor sak i livet.
  • Anonym (Man 7)

Jag kan förstå en kvinnas besvikelse över mannens vilja att testa men har svårt att förstå att samma kvinnor inte har förmåga att se att en man aldrig kan vara 100% säker om han inte testat. Jag är så säker man bara kan vara (utan test) att mina barn är mina men 100% är omöjligt utan test. Mina barns mamma levde normalt och jag tror inte för en sekund att hon låg med någon annan....men hundra kan jag givetvis inte vara.

Där måste kvinnor kunna se skillnaden på att lita och tro på sin kvinna och att faktiskt, rent vetenskapligt VETA.

Jag kan tycka att förståelsen är ganska låg och den egna självkänslan och stoltheten står i vägen för det logiska tänkandet. Tyvärr förekommer det ganska ofta att människor är otrogna mot helt ovetandes partners.

Många pappor lägger ner hela sin själ i föräldraskapet (ekonomi skiter jag i i det här fallet) och tänk att en dag få höra att barnet man älskar över allt annat inte är ditt. Nä, sånt kan krossa liv, bokstavligen.

Jag har själv aldrig känt behovet men tycker absolut att män som är osäkra har full rätt till ett test, oavsett anledning. Och kvinnan i fråga får bli besviken men ändå ha lite sans och balans.

Många otrogna kan ju köra det förolämpade tricket för att få mannen att släppa frågan och själv få dåligt samvete.

• Lejonmamman01
    Anonym (Idun) skrev 2013-12-08 16:29:27 följande:
    Så din make kan i själva verkat vara barnlös egentligen eftersom han per automatik blir barnens far just pga att ni är gifta. Men det betyder inte att han behöver vara den biologiska fadern utan du kan mycket väl ha haft andra vid sidan av som han inte vet om. Rent tekniskt set kan det ju vara så (nu anklagar jag dig inte för att ligga runt) men så här ser det ut för många gifta män. De får inte ens en chans att ifråga faderskapet om de är gifta.

Jo, en gift man kan också kräva faderskapstest genom Familjerätten.

Jag skulle gärna se att DNA-test blev ett rutinförfarande (dock inte obligatoriskt om båda föräldrarna säger nej), även för gifta föräldrar. Det är enkelt: barnmorskan tar bara lite navelsträngsblod direkt efter förlossningen - barnet känner det inte ens.

Att en gift man automatiskt ses som barnets far har gamla rötter, och beror inte på att man tror att en gift kvinna inte kan vara otrogen. Utan att det i många fall har varit så, att en man har träffat en kvinna som redan varit gravid med en man som övergett henne, och då beslutat sig för att vara ädel och ge barnet sitt namn. Så att både kvinnan och barnet slipper skammen. I dessa fall önskar ju inte heller maken något test.
  • Anonym (meg)
    Anonym (Man 7) skrev 2013-12-08 16:32:26 följande:
    Jag kan förstå en kvinnas besvikelse över mannens vilja att testa men har svårt att förstå att samma kvinnor inte har förmåga att se att en man aldrig kan vara 100% säker om han inte testat. Jag är så säker man bara kan vara (utan test) att mina barn är mina men 100% är omöjligt utan test. Mina barns mamma levde normalt och jag tror inte för en sekund att hon låg med någon annan....men hundra kan jag givetvis inte vara.
    Där måste kvinnor kunna se skillnaden på att lita och tro på sin kvinna och att faktiskt, rent vetenskapligt VETA.

Jag kan tycka att förståelsen är ganska låg och den egna självkänslan och stoltheten står i vägen för det logiska tänkandet. Tyvärr förekommer det ganska ofta att människor är otrogna mot helt ovetandes partners.
    Många pappor lägger ner hela sin själ i föräldraskapet (ekonomi skiter jag i i det här fallet) och tänk att en dag få höra att barnet man älskar över allt annat inte är ditt. Nä, sånt kan krossa liv, bokstavligen.

Jag har själv aldrig känt behovet men tycker absolut att män som är osäkra har full rätt till ett test, oavsett anledning. Och kvinnan i fråga får bli besviken men ändå ha lite sans och balans.

Många otrogna kan ju köra det förolämpade tricket för att få mannen att släppa frågan och själv få dåligt samvete.
    En annan sak man ska tänka på att det kan vara bra att få et 100% på papper för barnens skull.
    För visst pappa litade säkert 100% på min mamma men idag kan jag ärligt säga att jag gör inte det.
  • Lejonmamman01
    Anonym (meg) skrev 2013-12-08 16:43:01 följande:
    En annan sak man ska tänka på att det kan vara bra att få et 100% på papper för barnens skull.
    För visst pappa litade säkert 100% på min mamma men idag kan jag ärligt säga att jag gör inte det.

Jo. Det är ju rätt vanligt att människor funderar över sådana saker - om deras far är deras riktige far - någon gång i livet. Särskilt om det har verkat som att något inte riktigt har stämt, eller som att det funnits en "skugga" i relationen med fadern. Då kan det vara bra att det finns ett papper med ett tillförlitligt resultat av DNA-test. För att förebygga identitetsgrubblerier.
  • Fanny b
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 14:06:00 följande:

om jag gör slut så måste jag hålla på och kämpa. tjata om umgänge. betala för hans resor hit. anpassa mig efter hans prioriteringar och släppa allt jag har för händerna den tid det passar honom. är det kl 20 på kvällen så ska jag släppa allt, trots att han hade kunnat 4 timmar tidigare om han bara struntat i innebandyn.

det handlar inte om att jag ska hindra honom egentligen utan handlar om att jag inte kommer att kämpa och då blir det ingenting av något umgänge eller relation. då kan han likagärna "inte finnas" från början för då skulle det vara mycket lättare att slippa slösa energi när jag kan använda den till mycket bättre saker.

Du måste inte kämpa för att han ska träffa sitt barn om ni gör slut, det enda du behöver är att inte förhindra honom från att träffa sitt barn Ni kan tillsammans eller ta hjälp av familjerätten, ordna med ett umgängesschema, på detta sätt behöver inte anpassa dig efter honom. Utan du vet redan på förhand när han ska ha barnet.
  • c89
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:41:57 följande:

Jo, en gift man kan också kräva faderskapstest genom Familjerätten.

Jag skulle gärna se att DNA-test blev ett rutinförfarande (dock inte obligatoriskt om båda föräldrarna säger nej), även för gifta föräldrar. Det är enkelt: barnmorskan tar bara lite navelsträngsblod direkt efter förlossningen - barnet känner det inte ens.

Att en gift man automatiskt ses som barnets far har gamla rötter, och beror inte på att man tror att en gift kvinna inte kan vara otrogen. Utan att det i många fall har varit så, att en man har träffat en kvinna som redan varit gravid med en man som övergett henne, och då beslutat sig för att vara ädel och ge barnet sitt namn. Så att både kvinnan och barnet slipper skammen. I dessa fall önskar ju inte heller maken något test.
    Jag kan tycka det borde vara rutin även om båda nekar. Det med tanke på BARNETS rätt. Det finns flera barn som blivit till med donerad sperma idag till exempel som nu alla är vuxna. Ingen har velat ha ut information om sin biologiska pappa, med all sannolikhet för att föräldrarna inte berättat att de båda inte är biologiska föräldrar...
  • Anonym (meg)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:45:32 följande:

Jo. Det är ju rätt vanligt att människor funderar över sådana saker - om deras far är deras riktige far - någon gång i livet. Särskilt om det har verkat som att något inte riktigt har stämt, eller som att det funnits en "skugga" i relationen med fadern. Då kan det vara bra att det finns ett papper med ett tillförlitligt resultat av DNA-test. För att förebygga identitetsgrubblerier.
    Nu har jag aldrig haft några såna funderingar själv och jag är väldigt säker på att min pappa är min biologiska pappa men m jag hade tvivlat så hade jag inte kunnat vifta bort allt genom att fråga mamma och sen lita på hennes svar. Så mycket litar jag verkligen inte på henne.
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?