Inlägg från: Anonym (Idun) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Idun)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

De kommer fråga dig om du har haft sex med någon annan under tiden barnet blev till, svarar du nej och säger att han är fadern så kan han ändå kräva faderskapstest för att ned säkerhet få veta att han är fadern. Visar det sig att du hade rätt så kommer han få arbeta rejält för att bygga upp tilliten.

Du behöver inte ge honom vårdnaden över barnet och då har du rätt till alla föräldrardagar även de 60 som är öronmärkta vid gemensam vårdnad.

• Anonym (Idun)
    Ess skrev 2013-12-07 21:35:09 följande:
    Se det från andra hållet också. Skulle du vilja betala minst 1273 kr. i månaden för något som inte var ditt?
    Han lever med ts och anser att han inte litar till 100% på att hon har varit trogen, då är det hans och även barnets rättighet att få fastställt att det verkligen är han som är pappa. 
    Sen har du rätt i att ett förhållande där man inte litar på varann kan man lika bra avsluta.
    Han behöver inte erkänna faderskapet heller för den delen när de är på familjerätten. Då står ord mot ord. Men de kommer fråga om han legat med TS under perioden bebisen blev till och även fråga om han varit med andra kvinnor i samma veva erkänner han det och TS inte har legat med några andra under den perioden så är ju sannolikheten väldigt liten att en annan man skulle kunna vara far till barnet om nu inte mannen varit otrogen med en kvinna som precis innan haft sex med ytterligare en man och den mannens spermier fastnat på TS sambos snopp och sedan har TS sambo gått hem till TS och haft sex.

Men det skulle vara väldigt osannolikt.

Och då skulle ju TS sambo behövt erkänna att han har varit otrogen. För då skulle TS ha problem med vem egentligen fadern är om hon endast haft sex med sin sambo.

Jag håller helt med på att det handlar om en tillits fråga. Tillit är viktigt i ett förhållande. Och visst kan man diskutera faderskapstest innan man producerar barn så båda är med på det att det vore en bra ide. Tror ingen skulle säga nej om man kommit överens om det innan man skaffar barn.
  • Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-07 23:12:12 följande:

Nej, nu är du ute och cyklar. Faderskapsbestämningen på familjerätten är just det - en faderskapsbestämning med barnet som målsägare s.a.s.. Ingen kommer att fråga den eller de män som utreds som tänkbara fäder, ifall de har legat med några andra kvinnor än det aktuella barnets mor.

Vad trodde DU - att Familjerätten är en moral-domstol..? Obestämd
    De frågade min man vilka han hade haft sex med under den perioden jag blev gravid så jo det gör dom.
  • Anonym (Idun)
    EnAnonumius skrev 2013-12-08 10:53:19 följande:
    Det här fick mig att spontanskratta av pur förvåning. Förvånad
    Ärligt jag ser inte logiken alls i att ställa den frågan.

Man går till familjerätten för att fastställa faderskapet om jag minns rätt, inte de vuxnas sexliv.

Få se nu (jag ponera exempel scenario av det du skrev, så ta det inte personligt)

Om nu Pelle har haft sex med Lisa (mamman), Anna, Sara och Berit vid tidpunkten Lisa blev gravid, (via överenskommelse och/eller ormgrop, och/eller otrohet), så hör de ju knappast dit.
    Då det är Lisa som är gravid för att hon är .. ehh.. hm..  ja kvinna kanske(?), och inte Pelle.

Den typen av fråga "vem har du haft sex med" är ju berättigad om nu skulle utreda könssjukdomar. Men knappast för att fastställa ett faderskap.

Nu skall jag vara ärlig. När jag var på Familjerätt så fick aldrig min sons far den frågan dock. Fast detta var på slutet av 80-talet och vi fick i stället frågan "Var hade ni samlag någonstans när barnet blev till?"
    Lika korkat det med, med att komma med den frågan för att fastställa ett faderskap.

Familjerätten och deras (s.k)logik med relevanta frågor kring fastställandet av faderskap. *suckar*

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Hon på familjerätten sa att det kan finnas en sannolikhet att han precis innan haft sex med en annan kvinna som hade spermarester från en annan man som kan hamna på snoppen och om han inte tvättar sig så kan han befrukta en annan kvinna med en annan mans spermie. Dvs man A hade sex med kvinna X men innan han hade sex med kvinna X hade han haft sex med kvinna T kvinna T hade i sin tur haft sex med man B. Varken kvinna T eller man A hade tvättat sig ordentligt efter samlagen och därför kan kvinna X befruktas med man B spermie utan att för den delen aldrig ha möts.

Det var den förklaringen familjerätten gav oss.
  • Anonym (Idun)

Var fjärde barn som testas levde med en far som man trodde var deras biologiska men som inte var det. Man räknar med att det är ännu fler som aldrig testas.

• Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 15:39:28 följande:

Vad var det för tokkärring ni träffade..? Det där kan inte ens hända i verkligheten. Är det länge sedan? I annat fall borde ni anmäla kärringen.
    Varför ska jag anmäla henne?

Hon sa bara hur det kan vara.

Och sedan sa hon att många gånger när hon frågat om männen har haft sex med fler under den perioden så råkar många försöka sig i all hast.
  • Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:11:35 följande:

"försäga sig" menar du..? Om det här är sant, så sitter den kvinnan på fel plats. Det är inte hennes uppgift att få män att försäga sig om att de varit otrogna, för det är inte det man utreder på Familjerätten. Man utreder faderskapet för ett specifikt barn, och det är därför paret är kallade dit.
    Är du rädd att hon skulle ställa en sådan fråga till din pojkvän och han hade försagt sig? Hon kanske förstår sådana som TS situation och vill göra det mindre krystat genom att även fråga mannen vilka han legat med. Det har man väl rätt att fråga oavsett.
  • Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:25:18 följande:

Nej du, jag var gift när jag födde mina barn och vi slapp därför gå till en socialtant och få sådana frågor. Däremot tangerar de här ärendena mitt arbete lite grann, så det är därför jag känner till förfarandet.
    Så din make kan i själva verkat vara barnlös egentligen eftersom han per automatik blir barnens far just pga att ni är gifta. Men det betyder inte att han behöver vara den biologiska fadern utan du kan mycket väl ha haft andra vid sidan av som han inte vet om. Rent tekniskt set kan det ju vara så (nu anklagar jag dig inte för att ligga runt) men så här ser det ut för många gifta män. De får inte ens en chans att ifråga faderskapet om de är gifta.
  • Anonym (Idun)
    Jan Banan01 skrev 2013-12-08 21:53:54 följande:
    Med tanke på hur "lättfotade" svenskor är idag är det klokt med ett faderskapstest. Men med tanke på TS:s "typ" hit och dit undrar jag om detta inte är en trolltråd.
    Tror inte det har med att kvinnor är lättfotade utan att varje kvinna har rätt att ha sex med vem hon vill utan att bli kallad för lättfotad, hora, slampa, luder. Precis som en man kan knulla runt och sprida sin vildhavre på bygden. Men är man i en relation och har tillit till varann så borde inte denna tveksamhet komma upp till ytan om inte mannen påverkas av yttre faktorer som tex avundsjuk hatisk svärmor som sätter griller i sonens huvud och vill få bort slampan till svärdotter.
  • Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-09 07:05:17 följande:

Det verkar som om du har en dålig personlig erfarenhet?

För övrigt tycker jag inte att det är så konstigt att en man är svartsjuk eller oroad att hans barn inte är hans, om kvinnan redan visat att hon är kapabel att ha sex med nya bekantskaper på mycket lösa boliner. Har hon gjort det förut, så kan hon ju faktiskt göra det igen. Behövs bara att en dammsugarförsäljare eller hantverkare får komma in, han kopplar på hela charmen, hon bjuder på kaffe, de sätter sig i soffan...
    Jag vet inte om du hoppar i säng med varenda hantverkare som kommer innanför din dörr men hade min man varit hantverkare och sagt så hade min tillit till honom varit körd i botten.
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?