• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • Anonym (Pappa)

Du tycker inte att du överreagerar en aning?

• rgsr

Du överregerar. Det är ju orättvist på så sätt att vi män aldrig kan vara säkra fören ett test har gjorts.
    Visst vi kan ha på känn etc men det faktum är att en viss procent växer upp med låtsaspappa i tron att det är biologisk pappa och inte ens pappan vet utan har bara sagt ja eller varit gift säger en del.

• plastkotte

Om du nekar till att han är far så görs ett faserskapstest oavsett, eftersom att staten helst vill slippa att betala underhåll för ett barn om chansen finns att dom kan hitta pappan. Därmed så kommer han att testas om du nekar. Om han begär ett faderskapstest och du står fast vid att han är pappan, så kommer även då ett faderskapstest att göras för att säkerställa att barnet får rätt person registrerad som far och att rätt person blir underhållsskyldig. Så hur du än vänder och vrider på situationen så kommer han att få faderskapstestet gjort om han begär det.

• Anonym (mm)

Ja, du kan blåneka såklart till att det är han men du kommer bara att framstå som löjlig och det har ingen effekt. naturligtvis gör de en test om det är oklarheter kring faderskapet. Det är inget du bestämmer eller ens kan påverka.

men ja, som tidigare skrev, du överreagerar kraftigt och ditt resonemang känns inte så genomtänkt.

• Anonym (Z)
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 12:51:01 följande:
    Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

så jag slipper ha med honom att göra mer = ts du slipper inte ha kontakt med nån du valt skaffa barn med ni kommer ses ofta ofta när ungen ploppar ut för barnet har då rätt till umgänge några tim/dag med den förälder den inte bor med. Så att du ska slippa han kan du glömma
  • Anonym (????)

Jag tycker man ska kunna lita på varandra när man skaffar barn tillsammans. Om han inte litar på mig, hur ska jag då våga lita på honom, att han gör det bästa för mig och det bästa för våran bebis? Varför skulle jag låta honom vara med på förlossningen om han inte ens tror att det är hans barn? Då gör jag det hellre själv och fokuserar på bara mig och barnet.

• nuharjagbytt
    Anonym (Z) skrev 2013-12-07 13:05:47 följande:

så jag slipper ha med honom att göra mer = ts du slipper inte ha kontakt med nån du valt skaffa barn med ni kommer ses ofta ofta när ungen ploppar ut för barnet har då rätt till umgänge några tim/dag med den förälder den inte bor med. Så att du ska slippa han kan du glömma
    Om hon har fader okänd i papperna så finns det inte heller någon som ska ha umgänge. Det var det det var frågan om här om det inte framgår att han är fader har han heller ingen umgänges rätt.
  • The past is now
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 13:06:45 följande:

Jag tycker man ska kunna lita på varandra när man skaffar barn tillsammans. Om han inte litar på mig, hur ska jag då våga lita på honom, att han gör det bästa för mig och det bästa för våran bebis? Varför skulle jag låta honom vara med på förlossningen om han inte ens tror att det är hans barn? Då gör jag det hellre själv och fokuserar på bara mig och barnet.

Tycker att du beter dig otroligt barnsligt nu. Klart att du ska ge pappan tillåtelse att göra ett faderskapstest. Vad har du att dölja kan han då undra om du nekar...Du valde att skaffa barn med honom och då är du skyldig att se till att de får en god relation!
  • Anonym (Z)

Han skall inte göra det bästa för dig utan det bästa för sitt barn och sig
  • Anonym (Pappa)

Jag förstår att du är sårad, men du får inte tappa koncepten helt.

Det är skillnad på att inte känna sig 100% säker på att man är pappa och att tro att man inte är pappa. Finns ett aldrig så litet tvivel, är man inte 100% säker.

Släpp prestigen lite. Låt honom få sitt test, sen kan du visa att du hade rätt och han får skämmas. Splittra inte familjen för detta, men var sur ett tag om det känns som du behöver det.
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?