• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • EnAnonumius
    h8him skrev 2013-12-07 23:11:34 följande:
    Kvinnor får ha spöken i huvudet. Varför ska inte män få ha det?
    Precis.

En av spökena har jag märkt att alltid kvinna alltid har skall ta det på negativt sätt.

I många fall så kan det var så jäkla enkel också att pappan vill veta på lika villkor som vi kvinnor kan att barnet är 100% hans nu har vi ju äntligen teknik för detta ändamål.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • camelCase

Som du beskriver honom TS så låter han ganska osugen på att bli pappa. Kan det vara så att han vill göra testet i hopp om att INTE vara pappan och på så sätt slippa ansvaret?

• Ess
    Anonym (Aldrig acceptera) skrev 2013-12-07 23:07:59 följande:
    Så det handlar om pengar för männen?
    Ja gud förbjude att det skulle kostar pengar för mannen i onödan. Bättre att tala om för kvinnan att hon dög att knulla och eftersom hon var bra på det måste hon ha släppt till för nån annan oxå.
    Det handlar om stora summor pengar. Dessutom vill du väl knappast själv bränna tid och engagemang på ett barn som du inte vet är ditt?
    Känner du ts, så att du vet att hon verkligen varit trogen?
    Det är ingen av oss här som vet vad som hänt i samband med att hon blev gravid. Hon har kanske haft en flört med någon, eller bara pratat mycket om en annan kille.

Men vägrar han skriva på pappret, så kommer dom att utreda faderskapet utan att ts kan neka dem det.
  • Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-07 23:12:12 följande:

Nej, nu är du ute och cyklar. Faderskapsbestämningen på familjerätten är just det - en faderskapsbestämning med barnet som målsägare s.a.s.. Ingen kommer att fråga den eller de män som utreds som tänkbara fäder, ifall de har legat med några andra kvinnor än det aktuella barnets mor.

Vad trodde DU - att Familjerätten är en moral-domstol..? Obestämd
    De frågade min man vilka han hade haft sex med under den perioden jag blev gravid så jo det gör dom.
  • Lejonmamman01
    Anonym (Idun) skrev 2013-12-08 09:41:13 följande:
    De frågade min man vilka han hade haft sex med under den perioden jag blev gravid så jo det gör dom.

Men varför skulle dom göra det..? Det där var tjänstefel och det kunde din man ha anmält. Familjerätten ska utreda vem som är far till ett visst, specifikt barn. De ska inte utreda de inblandade vuxnas sexualmoral...
  • Lejonmamman01
    EnAnonumius skrev 2013-12-08 01:12:57 följande:
    Precis.

En av spökena har jag märkt att alltid kvinna alltid har skall ta det på negativt sätt.

I många fall så kan det var så jäkla enkel också att pappan vill veta på lika villkor som vi kvinnor kan att barnet är 100% hans nu har vi ju äntligen teknik för detta ändamål.

Ja, jag skulle nästan vilja säga att det är dumt att vi inte testar alla, nu när det är så enkelt och testerna är så tillförlitliga. Det var ju mycket svårare förr, innan DNA-tekniken, när man gick på blodgrupper. Då kunde man ibland utesluta att en viss man skulle vara fadern, och stod det bara mellan dem två så visste man ju. Men man kunde inte bevisa att en viss man VAR fadern, eftersom kvinnan kunnat ligga med någon annan man med samma blodgrupp (eller där samma utfall på barnets blodgrupp var möjligt), som mannen aldrig misstänkt.

Färger, näsans, händernas och fötternas form o.s.v. kunde också ge ledtrådar såklart, men det är svårt att veta säkert på ett litet barn, utan visar sig ofta senare vems näsa det ärvt...
  • Lejonmamman01
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 10:01:54 följande:

Ja, jag skulle nästan vilja säga att det är dumt att vi inte testar alla, nu när det är så enkelt och testerna är så tillförlitliga. Det var ju mycket svårare förr, innan DNA-tekniken, när man gick på blodgrupper. Då kunde man ibland utesluta att en viss man skulle vara fadern, och stod det bara mellan dem två så visste man ju. Men man kunde inte bevisa att en viss man VAR fadern, eftersom kvinnan kunnat ligga med någon annan man med samma blodgrupp (eller där samma utfall på barnets blodgrupp var möjligt), som mannen aldrig misstänkt.

Färger, näsans, händernas och fötternas form o.s.v. kunde också ge ledtrådar såklart, men det är svårt att veta säkert på ett litet barn, utan visar sig ofta senare vems näsa det ärvt...

....mellan DE två...
  • Anna J01

Jag skulle också bli lite sårad om min man ville göra faderskapstest. Men ändå har jag erbjudit honom det till båda våra barn.

Jag vet att jag är modern, jag har burit och fött mitt barn. Men jag kan aldrig sätta mig in i hur det känns att bli psppa. Han har inte burit barnet i sin kropp.

Hur mycket man än litar på och älskar varandra så kan en pappa inte vara absolut 100%, bortom allt tvivel säker på att det är hans barn.

Jag skulle som sagt bli lite sårad men jag skulle aldrig neka honom det och absolut inte lämna honom för det.

• Gena
    hellokill3r skrev 2013-12-07 14:06:38 följande:
    Hade pappan till mina barn begärt faderskapstest hade jag visat honom dörren, och låtit honom få sitt test. Men i och med det hade vår relation varit slut. Det är en vidrig anklagelse och jag tänker inte leva med nån som har så låga tankar om mig
  • skpklm
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 13:49:28 följande:
    klart att jag vet. så väl känner jag honom och vet vad han har för skelett i garderoben
    Mannen har lämnat efter sig en radda barn som han struntar i?
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?