Inlägg från: Lejonmamman01 |Visa alla inlägg
  • Lejonmamman01

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Han kan begära ett test mot din vilja. Så måste det ju vara. En man har rätt att BÅDE få chansen att vara far till ett barn som han faktiskt ÄR far till, OCH att slippa betala underhåll/försörja/uppfostra ett barn som han faktiskt INTE är far till. Hur skulle det gå om kvinnorna skulle kunna förhindra testet..?   Obestämd

I sådana här fall är det alltid bäst att göra testet. Bäst för ALLA i längden. Sedan vet alla sanningen, med säkerhet. Så länge som det finns ett tvivel, så kan det bli så att mannen håller ett avstånd till barnet, för att inte bli så sårad och uppgiven senare om han får veta att det inte är hans barn. (I så fall har han ju inte ens någon umgängesrätt längre, ens om han skulle vilja det.) Barn som har vuxit upp så, kan ofta berätta att de alltid har känt på sig att något var fel...

• Lejonmamman01
    Anonym (korkad karl) skrev 2013-12-07 22:29:09 följande:
    Det finns idag helt tillförlitliga tester man kan göra på nätet. Man beställer ett kit och ser till att få barnets saliv i ena provet och sitt i andra.
    Idiotkarln borde ha gjort så istället för att förstöra sin relation.
    Hur ska det bli den dagen barnet får veta att pappan inte trodde det var hans och ville störa bort det? Vi pratar ju inte om bebisar utan ett barn man redan lärt känna i många år, men inte tagit till sig. För då tvekar man inte längre.

Jag håller med om att det är det bästa - då behöver ju ingen få veta vilka misstankar mannen haft, om det visar sig att allt är OK. Dock är dessa privata tester fortfarande dyra, och alla har inte råd med dem.
  • Lejonmamman01
    Anonym (Aldrig acceptera) skrev 2013-12-07 21:23:50 följande:
    Skulle aldrig stanna kvar kvar i ett förhållande efter en sån fråga och bli behandlad som en lögnare.
    Bara det att han säger att han vill ha testet talar om hur han ser på dej och ert förhållande.
    Hur ska han bevisa för dej att han är trogen då? Lika för bägge, ska du bevisa ska han bevisa...

Fast ett barns rätt till sin riktiga far, är ju en så oerhört mycket större sak än ett snedsteg (som inte lett till några barn). Det påverkar en hel släkt för all framtid. De två företeelserna är inte på samma nivå överhuvudtaget.
  • Lejonmamman01
    Anonym (Idun) skrev 2013-12-07 22:11:56 följande:
    Han behöver inte erkänna faderskapet heller för den delen när de är på familjerätten. Då står ord mot ord. Men de kommer fråga om han legat med TS under perioden bebisen blev till och även fråga om han varit med andra kvinnor i samma veva erkänner han det och TS inte har legat med några andra under den perioden så är ju sannolikheten väldigt liten att en annan man skulle kunna vara far till barnet om nu inte mannen varit otrogen med en kvinna som precis innan haft sex med ytterligare en man och den mannens spermier fastnat på TS sambos snopp och sedan har TS sambo gått hem till TS och haft sex.
    Men det skulle vara väldigt osannolikt.
    Och då skulle ju TS sambo behövt erkänna att han har varit otrogen. För då skulle TS ha problem med vem egentligen fadern är om hon endast haft sex med sin sambo.

Jag håller helt med på att det handlar om en tillits fråga. Tillit är viktigt i ett förhållande. Och visst kan man diskutera faderskapstest innan man producerar barn så båda är med på det att det vore en bra ide. Tror ingen skulle säga nej om man kommit överens om det innan man skaffar barn.

Nej, nu är du ute och cyklar. Faderskapsbestämningen på familjerätten är just det - en faderskapsbestämning med barnet som målsägare s.a.s.. Ingen kommer att fråga den eller de män som utreds som tänkbara fäder, ifall de har legat med några andra kvinnor än det aktuella barnets mor.

Vad trodde DU - att Familjerätten är en moral-domstol..? Obestämd
  • Lejonmamman01
    Anonym (Aldrig acceptera) skrev 2013-12-07 23:12:53 följande:
    Otrohet som otrohet i min värld...

Frågar dig som jag frågade storfuskaren i fototävlingen: är du 14 år..? 
  • Lejonmamman01
    Anonym (X) skrev 2013-12-07 23:38:00 följande:
    Det handlar visst om att inte lita på flickvännen! För om han ens tänker tanken att han kanske INTE är pappa, vem tror han då att det är och hur graviditeten gick till? Knappast jungfrufödsel - och då måste ju flickvännen ha varit med någon annan, i hans tankar.

"Våga älska barnet" hur vore det med "våga lita på sin flickvän/sambo/fru som man valt att leva och skaffa barn med"?

Om man inte kan lita på sin partner, varför är man då tillsammans?

Fast igen då: frågan om ett barns far är mycket större än alla små snedsteg och små misstankar mellan ett par, under några år eller några decennier. Blir det fel far i praktiken och i folkbokföringen, så påverkar det en hel ätt intill evigheters evighet. Jag fattar inte att vissa av er här inte kan förstå hur viktigt det är att faderskapet blir rätt..? De OERHÖRDA konsekvenser det får för en massa människor, många inte födda ännu, om det blir fel..?
  • Lejonmamman01
    Anonym (känner igen!) skrev 2013-12-08 00:34:55 följande:

Inga andra än den han anklagar. Det hade räckt för mig. Jag hade inte fått känna av någon offentlig skam eftersom barnet varit mannens. Det är ju han som får skämmas medan han flyttpackar istället. Som om att ett förhållande utan tillit plötsligt har en framtid bara så länge ingen utomstående får reda på tillitsproblemen..? Eh?

Fast nu måste du ha missförstått, eller varför svarade du på mitt inlägg? Jag diskuterade sådana tester som görs vid privata labb. Det räcker att ha med DNA från barnet och mannen, för att de ska kunna se om han är far eller om han inte är det. Med nästan hundraprocentig säkerhet. DNA från andra misstänkta män behövs inte i detta skede. Man tar bara ett par hårsäckar från t.ex. en hårborste, eller saliv - som är lätt att få från ett litet barn som dreglar tuggar på allting. Sitt eget DNA kan man skrapa fram med en tops på slemhinnorna i munhålan.

INGEN utom personen som begär testet, kan alltså veta att det har blivit gjort. Visar det sig att han är pappan, så behöver ingen någonsin få veta att han trott något annat!
  • Lejonmamman01
    Anonym (känner igen!) skrev 2013-12-08 00:34:55 följande:

Inga andra än den han anklagar. Det hade räckt för mig. Jag hade inte fått känna av någon offentlig skam eftersom barnet varit mannens. Det är ju han som får skämmas medan han flyttpackar istället. Som om att ett förhållande utan tillit plötsligt har en framtid bara så länge ingen utomstående får reda på tillitsproblemen..? Eh?

...och dessutom ÄR det så, att ungefär 15 procent av alla barn har fel far i folkbokföringen. I Sverige. Idag. Sådana misstankar är alltså inget konstigt...
  • Lejonmamman01
    Anonym (Idun) skrev 2013-12-08 09:41:13 följande:
    De frågade min man vilka han hade haft sex med under den perioden jag blev gravid så jo det gör dom.

Men varför skulle dom göra det..? Det där var tjänstefel och det kunde din man ha anmält. Familjerätten ska utreda vem som är far till ett visst, specifikt barn. De ska inte utreda de inblandade vuxnas sexualmoral...
  • Lejonmamman01
    EnAnonumius skrev 2013-12-08 01:12:57 följande:
    Precis.

En av spökena har jag märkt att alltid kvinna alltid har skall ta det på negativt sätt.

I många fall så kan det var så jäkla enkel också att pappan vill veta på lika villkor som vi kvinnor kan att barnet är 100% hans nu har vi ju äntligen teknik för detta ändamål.

Ja, jag skulle nästan vilja säga att det är dumt att vi inte testar alla, nu när det är så enkelt och testerna är så tillförlitliga. Det var ju mycket svårare förr, innan DNA-tekniken, när man gick på blodgrupper. Då kunde man ibland utesluta att en viss man skulle vara fadern, och stod det bara mellan dem två så visste man ju. Men man kunde inte bevisa att en viss man VAR fadern, eftersom kvinnan kunnat ligga med någon annan man med samma blodgrupp (eller där samma utfall på barnets blodgrupp var möjligt), som mannen aldrig misstänkt.

Färger, näsans, händernas och fötternas form o.s.v. kunde också ge ledtrådar såklart, men det är svårt att veta säkert på ett litet barn, utan visar sig ofta senare vems näsa det ärvt...
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?