• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • Wira
    Angels skrev 2013-12-07 23:51:08 följande:
    De är kvinnor å aldrig har jag hört en kvinna önska "moderskapstest" = hur ska en kvinna kunna veta hur det känns att inte veta så att säga?   Ja jag är kvinna och nej, jag skulle inte bli arg om min sambo önskade faderskapstest. Varför? Jo för jag har inget att dölja och jag anser att han har all rätt att "kräva" det precis som att jag har all rätt att bestämma om jag vill föda barnet eller göra abort.

Så eftersom du inte har ngt att följa vore det ok om din man läser all din mejl, alla sms och håller koll på dina telefonlistor också? Det är ju av damma anledning. Själv har jag lite högre krav än så i mitt förhållande...
  • Wira
    SarkastiskRealist skrev 2013-12-08 00:12:47 följande:
    De kvinnor som är emot att partnern gör faderskapstest har troligtvis inte rent mjöl i påsen. Vad gör det att fadern bara säkerställer att han verkligen är fadern, för alla inblandade parters skull? Rätt skall vara rätt. Det handlar inte om tillit. Man kollar alltid ID på systemet för att intyga om sin identitet. Det borde vara ännu viktigare när det gäller barn och fastställande om faderskap.

Klart det handlar om tillit. Är mannen osäker på att barnet är hans så är han ju i samma stund osäker på om en annan man har befruktat hans partner vilket isf innebär att hon varit otrogen. Jag hade lätt gått med på ett test men själva misstron mot mig som är så in i helvetes trogen hade varit döden för förhållandet, inte just testandet i sig.
  • Anonym (känner igen!)
    Anonym (Jag 2) skrev 2013-12-08 00:13:52 följande:
    En av mina kompisar fick reda på 2 år efter att ungen var född att han inte är pappan. De var sambos men under ett bråk slängde hon bara ur sig att hon hittat någon annan och han kan glömma ungen för han har inte rätt till den. Efter det anser jag att alla, d.v.s. ALLA killar ska försäkra sig om att de är far till barn som de påstås vara far till. 

Ja för ALLA tjejer är ju otrogna svin. Då kan vi väl ta och stämpla alla män som våldtäktsmän då också, en hel del män våldtar ju så det bör vara fritt fram att behandla dom där efter..
  • Anonym (X)
    Angels skrev 2013-12-07 23:51:08 följande:

Ja jag är kvinna och nej, jag skulle inte bli arg om min sambo önskade faderskapstest. Varför? Jo för jag har inget att dölja och jag anser att han har all rätt att "kräva" det precis som att jag har all rätt att bestämma om jag vill föda barnet eller göra abort.

Känns det alltså helt okej med dig att din sambo TROR att du har något att dölja? Att han TROR att du varit otrogen, när du inte varit det? Att han TROR att du ljuger, för både honom och barnet?

Det känns helt okej att han inte litar på dig? Det är ett sådant förhållande du vill ha?
  • Anonym (korkad karl)
    Anonym (X) skrev 2013-12-08 00:13:54 följande:
    Som jag sagt tidigare i tråden: Jag är helt okej med om faderskapstest skulle bli obligatoriska. Jag skulle kunna erbjuda min sambo faderskapstest här och nu (vilket jag gjorde nyss... han skrattade och sa nej)

Men det här med att som pappa inte lita på sin partner, att kräva det under graviditet eller när barnet är fött, är samma sak som att komma med anklagelser om lögner, svek och otrohet.

I de killarnas ögon har mamman alltså inte bara kanske varit otrogen, utan hon ljuger också, och kommer fortsätta ljuga för barnet... och detta ska bara mamman, som är oskyldig, bara svälja, le och se glad ut inför?

Vill man ha faderskapstest kan man säga det redan i planerarstadiet, så mamman kan välja om hon vill skaffa barn med någon som uppenbart inte litar på en. Bara för att andra kan ljuga så vill jag faktiskt inte ha den anklagelsen på mig!

Wira skrev 2013-12-08 00:18:20 följande:
    Klart det handlar om tillit. Är mannen osäker på att barnet är hans så är han ju i samma stund osäker på om en annan man har befruktat hans partner vilket isf innebär att hon varit otrogen. Jag hade lätt gått med på ett test men själva misstron mot mig som är så in i helvetes trogen hade varit döden för förhållandet, inte just testandet i sig.

• Anonym (känner igen!)
    h8him skrev 2013-12-07 14:54:37 följande:
    Så du älskar honom inte tillräckligt för att skippa martyrskapet? Skulle du avsluta förhållandet? Jag hoppas att det blir det i framtiden.

Det är ju inte martyrskap att göra slut på ett förhållande utan tillit. Jag skulle kalla det friskt.
  • Anonym (Jag 2)
    Anonym (känner igen!) skrev 2013-12-08 00:20:50 följande:

Ja för ALLA tjejer är ju otrogna svin. Då kan vi väl ta och stämpla alla män som våldtäktsmän då också, en hel del män våldtar ju så det bör vara fritt fram att behandla dom där efter..
    Hur ska en kille veta med säkerhet, menar du? Han litade på henne, vad fick han för det tycker du? Släpp på martyrskapet, droppa offerkoftan och försök se varför det är viktigt för en kille också att veta till 100%. Din jämförelse hör inte hit, du jämför vindruvor och kokosnötter.
  • Anonym (känner igen!)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-07 23:06:29 följande:
    Jag håller med om att det är det bästa - då behöver ju ingen få veta vilka misstankar mannen haft, om det visar sig att allt är OK. Dock är dessa privata tester fortfarande dyra, och alla har inte råd med dem.

Inga andra än den han anklagar. Det hade räckt för mig. Jag hade inte fått känna av någon offentlig skam eftersom barnet varit mannens. Det är ju han som får skämmas medan han flyttpackar istället. Som om att ett förhållande utan tillit plötsligt har en framtid bara så länge ingen utomstående får reda på tillitsproblemen..? Eh?
  • Lejonmamman01
    Anonym (känner igen!) skrev 2013-12-08 00:34:55 följande:

Inga andra än den han anklagar. Det hade räckt för mig. Jag hade inte fått känna av någon offentlig skam eftersom barnet varit mannens. Det är ju han som får skämmas medan han flyttpackar istället. Som om att ett förhållande utan tillit plötsligt har en framtid bara så länge ingen utomstående får reda på tillitsproblemen..? Eh?

Fast nu måste du ha missförstått, eller varför svarade du på mitt inlägg? Jag diskuterade sådana tester som görs vid privata labb. Det räcker att ha med DNA från barnet och mannen, för att de ska kunna se om han är far eller om han inte är det. Med nästan hundraprocentig säkerhet. DNA från andra misstänkta män behövs inte i detta skede. Man tar bara ett par hårsäckar från t.ex. en hårborste, eller saliv - som är lätt att få från ett litet barn som dreglar tuggar på allting. Sitt eget DNA kan man skrapa fram med en tops på slemhinnorna i munhålan.

INGEN utom personen som begär testet, kan alltså veta att det har blivit gjort. Visar det sig att han är pappan, så behöver ingen någonsin få veta att han trott något annat!
  • Lejonmamman01
    Anonym (känner igen!) skrev 2013-12-08 00:34:55 följande:

...och dessutom ÄR det så, att ungefär 15 procent av alla barn har fel far i folkbokföringen. I Sverige. Idag. Sådana misstankar är alltså inget konstigt...
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?