• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • Anonym (????)
    h8him skrev 2013-12-07 14:03:18 följande:
    Om du vänder på det så kan man se det som att du ger sambon vatten på kvarnen genom att du nekar. Så du tror att han är otrogen?

Nej, man vet aldrig vad en annan människa väljer att göra. Speciellt inte när det handlar om ens barn.

nä jag tror inte han är otrogen men det stämmer ju att som man känner sig själv tror man att man känner andra. om han tror det om mig så ger den saken mig anledning att tro det om honom.
  • Anonym (Z)
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 14:01:00 följande:
      nu är det ju så att han har en son som är snart 15 som han inte träffat sen den var typ 2 år och aldrig kämpat för utan bara gav upp för att morsan bad honom att göra det. och nu bad jag honom åka till sina föräldrar o han protesterade inte ens utan bara gick och han kommer inte höra av sig förrän jag hör av mig. så har det alltid varit. så jo jag har god anledning att tro att han inte kommer kämpa.

Ja det berättar bara hur det varit inte hur det kommer bli denna gång
  • Anonym (X)
    Anonym (jag) skrev 2013-12-07 14:01:39 följande:
    Om min sambo hade velat göra faderskapstest på vårt barn, så hade det inte varit några problem för mig. Hade inte tagit illa upp alls. Om det är ett faderskapstest som behövs för att han lättare ska knyta an till sitt barn, så varför inte?
    Jag förstår faktiskt inte varför inte fler män kräver faderskapstest, det skulle jag göra om jag var man i alla fall.
    "Älskling, jag tror att du varit otrogen och fött en annan mans barn, jag vill göra ett test och se så det verkligen är mitt barn så att du inte bara ljuger för mig."

Det är ungefär det "Jag vill göra ett faderskapstest" betyder, bara det att "Jag vill göra ett faderskapstest" har lite snällare ord.  Och det hade varit helt okej med dig, och du hade inte tagit illa upp av att din sambo inte litat på dig ett enda dugg?

• h8him
    Anonym (X) skrev 2013-12-07 14:12:32 följande:
    "Älskling, jag tror att du varit otrogen och fött en annan mans barn, jag vill göra ett test och se så det verkligen är mitt barn så att du inte bara ljuger för mig."

Det är ungefär det "Jag vill göra ett faderskapstest" betyder, bara det att "Jag vill göra ett faderskapstest" har lite snällare ord.  Och det hade varit helt okej med dig, och du hade inte tagit illa upp av att din sambo inte litat på dig ett enda dugg?

Den här artikeln säger en hel del, även om den är gammal: www.aftonbladet.se/nyheter/article10204127.ab
  • Anonym (tjej)

Jag förstår att det är jobbigt för dig att känna dig misstrodd, men jag kan förstå hur din sambo känner. Nu är jag tjej och kommer därför inte att behöva vara osäker på om mitt framtida barn är mitt, men jag är lite paranoid av mig och skulle mycket väl kunna oroa mig för en sån sak om jag vore en man. Att få barn är stort. Många kvinnor säger att de knappt kunde förstå att bebisen är deras barn, trots att de precis har gått igenom en smärtsam förlossning. Mannen har inget definitivt bevis på att barnet är hans, så det är inte så konstigt att den tanken fastnar hos en del. Jag tycker att ni ska dela på er ett par dagar och att du ska be honom skriva ner exakt hur han känner. Det är ingen mening med att bråka. Han får vatten på sin kvarn när du blir så arg och du känner dig kränkt av hans anklagelser. Men det behöver inte handla om att han inte litar på dig. Det kan mycket väl vara så att han känner sig överväldigad inför föräldraskapet och reagerar så här. Jag skulle absolut gå med på ett test, men jag skulle absolut inte vilja förnedra mig på familjerätten när jag vet att han är pappan. Han får betala för det privat. Den främsta anledningen till att du borde gå med på testet är att han kan få svårt med anknytningen till barnet under många år om han inte får ett definitivt svar. Det är väl värre än att du känner dig misstrodd just nu?

• Anonym (X)
    h8him skrev 2013-12-07 14:17:49 följande:
    Den här artikeln säger en hel del, även om den är gammal: www.aftonbladet.se/nyheter/article10204127.ab
    Min sambo skulle få göra ett faderskapstest om han ville, inga problem, men han skulle i samma andetag säga att han inte litar på mig. Vårt förhållande skulle helt enkelt inte fungera längre om han anklagar mig för otrohet och lögner när jag är helt oskyldig.
    Att det finns kvinnor som ljuger betyder inte att jag gör det, och statistiken har inget med vårt förhållande och mina känslor att göra.

Som sagt, jag kan förstå killarna som vill ha testet på sätt och vis, men anklagelsen mot mig skulle kännas allt för grov. Jag har aldrig varit otrogen och kommer aldrig att vara det.

Kanske hade det varit bättre att faderskapstest varit obligatoriskt för alla isåfall.
  • Limalie
    Anonym (????) skrev 2013-12-07 14:01:00 följande:

nu är det ju så att han har en son som är snart 15 som han inte träffat sen den var typ 2 år och aldrig kämpat för utan bara gav upp för att morsan bad honom att göra det. och nu bad jag honom åka till sina föräldrar o han protesterade inte ens utan bara gick och han kommer inte höra av sig förrän jag hör av mig. så har det alltid varit. så jo jag har god anledning att tro att han inte kommer kämpa.

Jaha, och varför skaffar du barn med en sån här människa? Från början ens.
  • h8him
    Anonym (X) skrev 2013-12-07 14:29:48 följande:
    Min sambo skulle få göra ett faderskapstest om han ville, inga problem, men han skulle i samma andetag säga att han inte litar på mig. Vårt förhållande skulle helt enkelt inte fungera längre om han anklagar mig för otrohet och lögner när jag är helt oskyldig.
    Att det finns kvinnor som ljuger betyder inte att jag gör det, och statistiken har inget med vårt förhållande och mina känslor att göra.

Som sagt, jag kan förstå killarna som vill ha testet på sätt och vis, men anklagelsen mot mig skulle kännas allt för grov. Jag har aldrig varit otrogen och kommer aldrig att vara det.

Kanske hade det varit bättre att faderskapstest varit obligatoriskt för alla isåfall.
    Så du älskar honom inte tillräckligt för att skippa martyrskapet? Skulle du avsluta förhållandet?

Jag hoppas att det blir det i framtiden.
  • Anonym (Pappa)

FL-logiken är intressant att studera. Jämför man den här tråden med diverse otrohetstrådar slås man av detta:

En man har misstanke om att kvinnan kan ha varit otrogen leder till att hon blir arg och han är alltså en skit som skall ut ögonaböj som ens kan tänka så.

En kvinna misstänker sin man för otrohet, konfronterar mannen och då är plötsligt mannens ilska ett bevis på att anklagelsen är sann och han är därmed en skit som skall ut ögonaböj.

Jag gled lite från ämnet, sorry, men jag tyckte reflektionen kunde vara värd att tänka lite kring.

• h8him
    Anonym (Pappa) skrev 2013-12-07 15:47:29 följande:
    FL-logiken är intressant att studera. Jämför man den här tråden med diverse otrohetstrådar slås man av detta:
    En man har misstanke om att kvinnan kan ha varit otrogen leder till att hon blir arg och han är alltså en skit som skall ut ögonaböj som ens kan tänka så.
    En kvinna misstänker sin man för otrohet, konfronterar mannen och då är plötsligt mannens ilska ett bevis på att anklagelsen är sann och han är därmed en skit som skall ut ögonaböj.
    Jag gled lite från ämnet, sorry, men jag tyckte reflektionen kunde vara värd att tänka lite kring.
    Haha, du har helt rätt.
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?