• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • Anonym (Aldrig acceptera)
    Anonym (korkad karl) skrev 2013-12-07 23:21:39 följande:

Skulle min karl vräka ur sig något sådant och mena allvar skulle han åkt ut fortare än fort. Om han inte litar på mig är han inget att ha, faktiskt.
    Hur han förklarar för barnet vad anledningen till att vi skildes var är upp till honom.
    Jag hade inte velat slösa mitt liv på någon som misstror mig så kapitalt och på allvar trott att jag varit otrogen OCH tigt om det OCH blivit gravid OCH lurat på honom barnet. No way.
  • h8him
    Anonym (korkad karl) skrev 2013-12-07 23:21:39 följande:

Skulle min karl vräka ur sig något sådant och mena allvar skulle han åkt ut fortare än fort. Om han inte litar på mig är han inget att ha, faktiskt.
    Hur han förklarar för barnet vad anledningen till att vi skildes var är upp till honom.
    Jag hade inte velat slösa mitt liv på någon som misstror mig så kapitalt och på allvar trott att jag varit otrogen OCH tigt om det OCH blivit gravid OCH lurat på honom barnet. No way.
    Så när pappa förklarar att mamma vägrade låta honom få göra ett enkelt test för att vara säker på att han var pappa, så ska barnet förstå att det var barnets fel att de separerade?
  • Anonym (X)
    Starkast skrev 2013-12-07 23:16:26 följande:
    Det är en sak som mååååånga nyblivna förstagångspappor går igenom.

Handlar inte om att inte lita på sin flickvän utan mer om att liksom säkerställa för att våga älska barnet. Om man inte ska kunna öppna sig och prata med sin partner, vem ska man då göra det med?

Att bli sårad är bara onödigt. 
    De flesta gör aldrig testet.
    Det handlar visst om att inte lita på flickvännen! För om han ens tänker tanken att han kanske INTE är pappa, vem tror han då att det är och hur graviditeten gick till? Knappast jungfrufödsel - och då måste ju flickvännen ha varit med någon annan, i hans tankar.

"Våga älska barnet" hur vore det med "våga lita på sin flickvän/sambo/fru som man valt att leva och skaffa barn med"?

Om man inte kan lita på sin partner, varför är man då tillsammans?
  • Anonym (korkad karl)
    h8him skrev 2013-12-07 23:34:52 följande:
    Så när pappa förklarar att mamma vägrade låta honom få göra ett enkelt test för att vara säker på att han var pappa, så ska barnet förstå att det var barnets fel att de separerade?

Hur skulle det vara barnets fel menar du? Givetvis är det pappans. Är man så nojig över faderskapet fixar man ett anonymt test på nätet och tiger om det till den dag man dör.
  • Lejonmamman01
    Anonym (X) skrev 2013-12-07 23:38:00 följande:
    Det handlar visst om att inte lita på flickvännen! För om han ens tänker tanken att han kanske INTE är pappa, vem tror han då att det är och hur graviditeten gick till? Knappast jungfrufödsel - och då måste ju flickvännen ha varit med någon annan, i hans tankar.

"Våga älska barnet" hur vore det med "våga lita på sin flickvän/sambo/fru som man valt att leva och skaffa barn med"?

Om man inte kan lita på sin partner, varför är man då tillsammans?

Fast igen då: frågan om ett barns far är mycket större än alla små snedsteg och små misstankar mellan ett par, under några år eller några decennier. Blir det fel far i praktiken och i folkbokföringen, så påverkar det en hel ätt intill evigheters evighet. Jag fattar inte att vissa av er här inte kan förstå hur viktigt det är att faderskapet blir rätt..? De OERHÖRDA konsekvenser det får för en massa människor, många inte födda ännu, om det blir fel..?
  • Angels
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-07 23:42:27 följande:

Fast igen då: frågan om ett barns far är mycket större än alla små snedsteg och små misstankar mellan ett par, under några år eller några decennier. Blir det fel far i praktiken och i folkbokföringen, så påverkar det en hel ätt intill evigheters evighet. Jag fattar inte att vissa av er här inte kan förstå hur viktigt det är att faderskapet blir rätt..? De OERHÖRDA konsekvenser det får för en massa människor, många inte födda ännu, om det blir fel..?

De är kvinnor å aldrig har jag hört en kvinna önska "moderskapstest" = hur ska en kvinna kunna veta hur det känns att inte veta så att säga?

Ja jag är kvinna och nej, jag skulle inte bli arg om min sambo önskade faderskapstest. Varför? Jo för jag har inget att dölja och jag anser att han har all rätt att "kräva" det precis som att jag har all rätt att bestämma om jag vill föda barnet eller göra abort.

• SarkastiskRealist

De kvinnor som är emot att partnern gör faderskapstest har troligtvis inte rent mjöl i påsen. Vad gör det att fadern bara säkerställer att han verkligen är fadern, för alla inblandade parters skull? Rätt skall vara rätt. Det handlar inte om tillit. Man kollar alltid ID på systemet för att intyga om sin identitet. Det borde vara ännu viktigare när det gäller barn och fastställande om faderskap.

• Wira
    h8him skrev 2013-12-07 23:34:52 följande:

Fast man kan ju göra testet som mannen vill men ändå göra slut. Jag hade gått med på test utan problem men jag hade inte sett någon mening med att fortsätta ett sådant förhållande. Jag hade alltså inte gjort slut "som hämnd" utan helt enkelt för att jag inte sett någon framtid.
  • Anonym (Jag 2)

En av mina kompisar fick reda på 2 år efter att ungen var född att han inte är pappan. De var sambos men under ett bråk slängde hon bara ur sig att hon hittat någon annan och han kan glömma ungen för han har inte rätt till den. Efter det anser jag att alla, d.v.s. ALLA killar ska försäkra sig om att de är far till barn som de påstås vara far till. 

• Anonym (X)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-07 23:42:27 följande:

Som jag sagt tidigare i tråden: Jag är helt okej med om faderskapstest skulle bli obligatoriska. Jag skulle kunna erbjuda min sambo faderskapstest här och nu (vilket jag gjorde nyss... han skrattade och sa nej)

Men det här med att som pappa inte lita på sin partner, att kräva det under graviditet eller när barnet är fött, är samma sak som att komma med anklagelser om lögner, svek och otrohet.
    I de killarnas ögon har mamman alltså inte bara kanske varit otrogen, utan hon ljuger också, och kommer fortsätta ljuga för barnet... och detta ska bara mamman, som är oskyldig, bara svälja, le och se glad ut inför?

Vill man ha faderskapstest kan man säga det redan i planerarstadiet, så mamman kan välja om hon vill skaffa barn med någon som uppenbart inte litar på en. Bara för att andra kan ljuga så vill jag faktiskt inte ha den anklagelsen på mig!
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?