• Wira

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

h8him skrev 2013-12-07 23:34:52 följande:
    Så när pappa förklarar att mamma vägrade låta honom få göra ett enkelt test för att vara säker på att han var pappa, så ska barnet förstå att det var barnets fel att de separerade?

Fast man kan ju göra testet som mannen vill men ändå göra slut. Jag hade gått med på test utan problem men jag hade inte sett någon mening med att fortsätta ett sådant förhållande. Jag hade alltså inte gjort slut "som hämnd" utan helt enkelt för att jag inte sett någon framtid.
  • Wira
    Angels skrev 2013-12-07 23:51:08 följande:
    De är kvinnor å aldrig har jag hört en kvinna önska "moderskapstest" = hur ska en kvinna kunna veta hur det känns att inte veta så att säga?   Ja jag är kvinna och nej, jag skulle inte bli arg om min sambo önskade faderskapstest. Varför? Jo för jag har inget att dölja och jag anser att han har all rätt att "kräva" det precis som att jag har all rätt att bestämma om jag vill föda barnet eller göra abort.

Så eftersom du inte har ngt att följa vore det ok om din man läser all din mejl, alla sms och håller koll på dina telefonlistor också? Det är ju av damma anledning. Själv har jag lite högre krav än så i mitt förhållande...
  • Wira
    SarkastiskRealist skrev 2013-12-08 00:12:47 följande:
    De kvinnor som är emot att partnern gör faderskapstest har troligtvis inte rent mjöl i påsen. Vad gör det att fadern bara säkerställer att han verkligen är fadern, för alla inblandade parters skull? Rätt skall vara rätt. Det handlar inte om tillit. Man kollar alltid ID på systemet för att intyga om sin identitet. Det borde vara ännu viktigare när det gäller barn och fastställande om faderskap.

Klart det handlar om tillit. Är mannen osäker på att barnet är hans så är han ju i samma stund osäker på om en annan man har befruktat hans partner vilket isf innebär att hon varit otrogen. Jag hade lätt gått med på ett test men själva misstron mot mig som är så in i helvetes trogen hade varit döden för förhållandet, inte just testandet i sig.
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?