• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • Lejonmamman01
    Angels skrev 2013-12-08 14:41:31 följande:
    Låter ju ganska osannolikt att det skulle kunna hända. Kanske vid något random sexparty eller nått där man byter partner mellan sig (låter ju helt otroligt också) och inte är rädd för könssjukdomar, men vad tror familjerätten om folk egentligen? Att de knullar runt som kaniner och sätter på allt som rör sig? Skulle vilja höra ett enda fall där det faktiskt hänt på riktigt!!

Ja, det tänkte jag också. Om det alls är möjligt, så måste det ju handla om just gruppsex, där den ena mannen sätter på en kvinna bara minuter efter att den andre mannen ejakulerat i henne. Och sedan över till ytterligare en kvinna, då... För spermier lever inte många minuter utanför kroppen, om de inte får ett speciellt substrat att leva i. Kan inte vara många människor som håller på så.
  • Anonym (X)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 15:34:55 följande:

Höll han dig inlåst i källaren medan han var borta hemifrån..? Eller bodde ni mitt ute i ödemarken..? Annars KAN nämligen inte en man vara hundra procent säker på den saken.
    Suck... ja för det är verkligen det ENDA sättet för någon att hålla sig trogen på, eller?

Jo, det kan han. Det finns ingen som helst tvekan på att det är hans barn.
  • Anonym (Pappa)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 15:37:25 följande:
    Den kommer från min kusin som är transplantationsläkare. [...]

OK, det var en så kallad anekdotisk bevisning. Samma sorts "bevisning" som brukar användas för att ge stöd åt att homeopati fungerar och att spöken existerar.

Jag tvivlar inte på att man emellanåt uppdagar ett felaktigt faderskap i transplantationssammanhang, men jag fortsätter att starkt ifrågasätta att det skulle vara 15% som är fel.
  • Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 15:39:28 följande:

Vad var det för tokkärring ni träffade..? Det där kan inte ens hända i verkligheten. Är det länge sedan? I annat fall borde ni anmäla kärringen.
    Varför ska jag anmäla henne?

Hon sa bara hur det kan vara.

Och sedan sa hon att många gånger när hon frågat om männen har haft sex med fler under den perioden så råkar många försöka sig i all hast.
  • Lejonmamman01
    Anonym (Idun) skrev 2013-12-08 16:08:41 följande:
    Varför ska jag anmäla henne?
    Hon sa bara hur det kan vara.
    Och sedan sa hon att många gånger när hon frågat om männen har haft sex med fler under den perioden så råkar många försöka sig i all hast.

"försäga sig" menar du..? Om det här är sant, så sitter den kvinnan på fel plats. Det är inte hennes uppgift att få män att försäga sig om att de varit otrogna, för det är inte det man utreder på Familjerätten. Man utreder faderskapet för ett specifikt barn, och det är därför paret är kallade dit.
  • The Doctor
    Wira skrev 2013-12-08 00:18:20 följande:

Klart det handlar om tillit. Är mannen osäker på att barnet är hans så är han ju i samma stund osäker på om en annan man har befruktat hans partner vilket isf innebär att hon varit otrogen. Jag hade lätt gått med på ett test men själva misstron mot mig som är så in i helvetes trogen hade varit döden för förhållandet, inte just testandet i sig.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:11:35 följande:

"försäga sig" menar du..? Om det här är sant, så sitter den kvinnan på fel plats. Det är inte hennes uppgift att få män att försäga sig om att de varit otrogna, för det är inte det man utreder på Familjerätten. Man utreder faderskapet för ett specifikt barn, och det är därför paret är kallade dit.
    Är du rädd att hon skulle ställa en sådan fråga till din pojkvän och han hade försagt sig? Hon kanske förstår sådana som TS situation och vill göra det mindre krystat genom att även fråga mannen vilka han legat med. Det har man väl rätt att fråga oavsett.
  • The Doctor
    Anonym (tjej) skrev 2013-12-08 12:36:15 följande:
    Däremot tycker jag att mannen bör ta upp problemet på ett respektfullt sätt. Om min sambo skulle säga: "Ungen är säkert inte min, ditt jävla luder! Jag kräver ett faderskapstest!", ja då skulle jag visa honom dörren, men om han skulle säga: "Nu är det tyvärr så att jag har fått en fix idé om att jag kanske inte är pappan. Egentligen vet jag att du aldrig skulle vara otrogen, men av någon anledning oroar jag mig ändå, kanske för att det är svårt att förstå att vi ska få barn snart. Kan vi inte ta ett test så att jag kan släppa det här en gång för alla och bara njuta av vår familj?", då skulle jag inte bli det minsta arg.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Anonym (tjej)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:11:35 följande:

Och så tycker folk att DNA-prov är integritetskränkande... Familjerätten borde inte få ställa irrelevanta frågor om människors sexliv. Dessutom borde sannolikheten för att kvinnan har blivit gravid till följd av en våldtäkt  i sovande/medvetslöst tillstånd vara mycket högre än sannolikheten för att spermier som har vandrat mellan fyra personer befruktar kvinnan, så om sådana extremfall ska tas med i beräkningen räcker det ju knappast att förhöra föräldrarna för att vara säker. Om test erbjöds på rutin skulle det vara så mycket enklare. Jag skulle föredra det framför att bli utfrågad om mitt sexliv alla gånger.
  • Lejonmamman01
    Anonym (Idun) skrev 2013-12-08 16:20:23 följande:
    Är du rädd att hon skulle ställa en sådan fråga till din pojkvän och han hade försagt sig? Hon kanske förstår sådana som TS situation och vill göra det mindre krystat genom att även fråga mannen vilka han legat med. Det har man väl rätt att fråga oavsett.

Nej du, jag var gift när jag födde mina barn och vi slapp därför gå till en socialtant och få sådana frågor. Däremot tangerar de här ärendena mitt arbete lite grann, så det är därför jag känner till förfarandet.
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?