• Anonym (X)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Har han någon anledning att misstänka att du varit otrogen?

Jag tycker inte det är en överreaktion att bli sårad över en sådan fråga. Jag hade kunnat förstå det från killens sida - jag som mamma kan ju alltid vara 100% säker på att det är mitt barn, medan pappan inte kan vara det om han inte får det på papper (eller barnet är likt honom.)

Däremot så hade jag blivit otroligt ledsen om min sambo antytt att jag dels varit otrogen och dels ljuger om vems barn det är. Det är inte min personlighet att bete sig sådär, och det skulle han som lever med mig veta om!

Ni som säger att ts överreagerar, ni vet ju vad ett begärt faderskapstest betyder. Han tror att ts ljuger och bedrar. Om man är oskyldig är det väl självklart att man blir ledsen över att ens sambo tror något sådant om en!

Hade jag fått en sådan fråga hade jag inte på något sätt hindat pappans och barnets relation, men jag vet inte om jag kunnat fortsätta med någon som inte litar på mig. Jag hade låtit testet genomföras och sedan gjort slut, antagligen.
    Eller så hade han fått be om ursäkt, en lång, lång tid framöver, och jag vet inte om jag hade litat på honom heller. Genom sig själv tror man att man känner andra...?

• Anonym (X)
    Anonym (jag) skrev 2013-12-07 14:01:39 följande:
    Om min sambo hade velat göra faderskapstest på vårt barn, så hade det inte varit några problem för mig. Hade inte tagit illa upp alls. Om det är ett faderskapstest som behövs för att han lättare ska knyta an till sitt barn, så varför inte?
    Jag förstår faktiskt inte varför inte fler män kräver faderskapstest, det skulle jag göra om jag var man i alla fall.
    "Älskling, jag tror att du varit otrogen och fött en annan mans barn, jag vill göra ett test och se så det verkligen är mitt barn så att du inte bara ljuger för mig."

Det är ungefär det "Jag vill göra ett faderskapstest" betyder, bara det att "Jag vill göra ett faderskapstest" har lite snällare ord.  Och det hade varit helt okej med dig, och du hade inte tagit illa upp av att din sambo inte litat på dig ett enda dugg?

• Anonym (X)
    h8him skrev 2013-12-07 14:17:49 följande:
    Den här artikeln säger en hel del, även om den är gammal: www.aftonbladet.se/nyheter/article10204127.ab
    Min sambo skulle få göra ett faderskapstest om han ville, inga problem, men han skulle i samma andetag säga att han inte litar på mig. Vårt förhållande skulle helt enkelt inte fungera längre om han anklagar mig för otrohet och lögner när jag är helt oskyldig.
    Att det finns kvinnor som ljuger betyder inte att jag gör det, och statistiken har inget med vårt förhållande och mina känslor att göra.

Som sagt, jag kan förstå killarna som vill ha testet på sätt och vis, men anklagelsen mot mig skulle kännas allt för grov. Jag har aldrig varit otrogen och kommer aldrig att vara det.

Kanske hade det varit bättre att faderskapstest varit obligatoriskt för alla isåfall.
  • Anonym (X)
    h8him skrev 2013-12-07 14:54:37 följande:
    Så du älskar honom inte tillräckligt för att skippa martyrskapet? Skulle du avsluta förhållandet?

Jag hoppas att det blir det i framtiden.
    Martyrskapet?

Om han TROR att jag 1, skulle vara otrogen 2, bli gravid med en annan mans barn och 3, ljuga om det för både honom och det kommande barnet om vem som är dess pappa...

så ser jag inte riktigt vad vi har kvar att bygga vårt förhållande på. Om han tror att jag är så otroligt hemsk som person att jag skulle kunna göra något sådant, så borde ju HAN ha gjort slut först och sedan begärt testet.

Varför skulle han ens välja att skaffa barn med mig från början om han trodde att jag skulle kunna göra något sådant?

Jag är HELT FÖR att faderskapstest ska bli obligatoriska, men jag går inte med på att bli anklagad för att svika de käraste jag har, dvs min sambo OCH mitt barn. För sviker barnet gör man ju också om man ljuger om vem som är pappan.

• Anonym (X)
    h8him skrev 2013-12-07 21:17:31 följande:
    Jag menar inte att vara elak, men otrohet är inget ovanligt och det är väl självklart att även en blivande pappa kan bli osäker? Varför bemöta det med att spela martyr? Vill du själv bli bemött så av honom den dag du är osäker på något viktigt?

Hjärnan har lätt för att skapa spöken. Det borde alla kunna förstå.

Nej, man sviker inte barnet.
    Skulle jag ljuga för barnet att X är pappa när han inte är det så skulle det vara att svika barnet. Dvs, om min sambo tror att jag ljuger för honom så skulle han ju samtidigt tro att jag ljuger för vårt barn.

Otrohet kanske är vanligt men fortfarande inget jag någonsin skulle ägna mig åt. Det vet min sambo. Nu har han aldrig begärt ett test eftersom han till 100% kan veta att det är hans barn utan testet.

Det är inte att spela martyr att anse att ens sambo/man ska lita på en. Om han inte litar på mig, och inte jag på honom, så är det lika bra att göra slut.
  • Anonym (X)
    Starkast skrev 2013-12-07 23:16:26 följande:
    Det är en sak som mååååånga nyblivna förstagångspappor går igenom.

Handlar inte om att inte lita på sin flickvän utan mer om att liksom säkerställa för att våga älska barnet. Om man inte ska kunna öppna sig och prata med sin partner, vem ska man då göra det med?

Att bli sårad är bara onödigt. 
    De flesta gör aldrig testet.
    Det handlar visst om att inte lita på flickvännen! För om han ens tänker tanken att han kanske INTE är pappa, vem tror han då att det är och hur graviditeten gick till? Knappast jungfrufödsel - och då måste ju flickvännen ha varit med någon annan, i hans tankar.

"Våga älska barnet" hur vore det med "våga lita på sin flickvän/sambo/fru som man valt att leva och skaffa barn med"?

Om man inte kan lita på sin partner, varför är man då tillsammans?
  • Anonym (X)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-07 23:42:27 följande:

Fast igen då: frågan om ett barns far är mycket större än alla små snedsteg och små misstankar mellan ett par, under några år eller några decennier. Blir det fel far i praktiken och i folkbokföringen, så påverkar det en hel ätt intill evigheters evighet. Jag fattar inte att vissa av er här inte kan förstå hur viktigt det är att faderskapet blir rätt..? De OERHÖRDA konsekvenser det får för en massa människor, många inte födda ännu, om det blir fel..?
    Som jag sagt tidigare i tråden: Jag är helt okej med om faderskapstest skulle bli obligatoriska. Jag skulle kunna erbjuda min sambo faderskapstest här och nu (vilket jag gjorde nyss... han skrattade och sa nej)

Men det här med att som pappa inte lita på sin partner, att kräva det under graviditet eller när barnet är fött, är samma sak som att komma med anklagelser om lögner, svek och otrohet.
    I de killarnas ögon har mamman alltså inte bara kanske varit otrogen, utan hon ljuger också, och kommer fortsätta ljuga för barnet... och detta ska bara mamman, som är oskyldig, bara svälja, le och se glad ut inför?

Vill man ha faderskapstest kan man säga det redan i planerarstadiet, så mamman kan välja om hon vill skaffa barn med någon som uppenbart inte litar på en. Bara för att andra kan ljuga så vill jag faktiskt inte ha den anklagelsen på mig!
  • Anonym (X)
    Angels skrev 2013-12-07 23:51:08 följande:

Ja jag är kvinna och nej, jag skulle inte bli arg om min sambo önskade faderskapstest. Varför? Jo för jag har inget att dölja och jag anser att han har all rätt att "kräva" det precis som att jag har all rätt att bestämma om jag vill föda barnet eller göra abort.

Känns det alltså helt okej med dig att din sambo TROR att du har något att dölja? Att han TROR att du varit otrogen, när du inte varit det? Att han TROR att du ljuger, för både honom och barnet?

Det känns helt okej att han inte litar på dig? Det är ett sådant förhållande du vill ha?
  • Anonym (X)
    Anna J01 skrev 2013-12-08 10:07:41 följande:
    Hur mycket man än litar på och älskar varandra så kan en pappa inte vara absolut 100%, bortom allt tvivel säker på att det är hans barn.
    En del kan det.

Min sambo är 100% bortom allt tvivel säker på att våra barn är hans, utan test, och det är sant också. Det är hans barn.
  • Anonym (X)
    Anonym (Idun) skrev 2013-12-08 12:44:19 följande:
    Var fjärde barn som testas levde med en far som man trodde var deras biologiska men som inte var det. Man räknar med att det är ännu fler som aldrig testas.
    Men man testar ju bara barn där misstankarna finns, antar jag. Alltså borde gruppen som testas ha en högre andel "fel" fäder, än barn som INTE testas.

De tester som säger 15% har ju dessa barn testats av en anledning, de har ju inte bara valt random barn för att få till en statistik. Alltså säger denna statistik INGENTING om övriga befolkningen.
  • Anonym (X)
    Angels skrev 2013-12-08 14:38:54 följande:
    Eller så har man använt den statistiken till att uppskatta på ett ungefär hur många procent som borde kunna ha fel pappa. Att bara 15% av de testade har fel pappa låter faktiskt lågt i mina öron, om man bara testar där det finns misstanke om att fel pappa är angiven.
    Jämför med något annat så förstår du hur jag menar.

Om 5 personer känner sig sjuka, och 5 personer känner sig friska, och alla går till doktorn, så kommer läkaren med största sannolikhet hitta sjukdom hos de 5 som inte känner sig krya, men ingen sjukdom hos de som inte känner sig krya.

Om 5 föräldrar känner sig osäkra på faderskapet och 5 föräldrar inte känner sig osäkra på faderskapet gör en test, så är det mycket större sannolikhet att hitta en annan pappa hos de första 5.

Jag tror inte riktigt du förstår hur statistik fungerar, och hur man kan visa i stort sett ALLT man vill genom statistik.

Jag skulle t. ex kunna utföra en statistik som visar att ALLA barn har rätt pappa. Hur? Jo - välja 1000 par där sannolikheten är som allra lägst att otrohet skett och testa dem. Om det då visar sig att alla har rätt pappa, betyder detta då att det gäller hela befolkningen?

Eller tvärtom - jag kan välja 1000 par där sannolikheten är som högst, och då kanske få fram de där 15% som du talar om. Fortfarande säger detta ingenting (!) om övriga befolkningen.

Om statistiken öht ska funka måste SCB random plocka ett stort antal familjer från precis hela Sverige och testa dessa, och så vitt jag vet har det aldrig skett. Annars kanske du kan ge mig en länk till ordentliga studier inom detta?

Det ENDA man kan gå efter är de som faktiskt testat sina barn - OCH det är ju den gruppen som misstänker mest att det kan vara fel pappa! För de som vet att pappan är rätt testar ju inte!
  • Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2013-12-08 14:58:28 följande:
    Jämför med något annat så förstår du hur jag menar.

Om 5 personer känner sig sjuka, och 5 personer känner sig friska, och alla går till doktorn, så kommer läkaren med största sannolikhet hitta sjukdom hos de 5 som inte känner sig krya, men ingen sjukdom hos de som inte känner sig krya.

Om 5 föräldrar känner sig osäkra på faderskapet och 5 föräldrar inte känner sig osäkra på faderskapet gör en test, så är det mycket större sannolikhet att hitta en annan pappa hos de första 5.

Jag tror inte riktigt du förstår hur statistik fungerar, och hur man kan visa i stort sett ALLT man vill genom statistik.

Jag skulle t. ex kunna utföra en statistik som visar att ALLA barn har rätt pappa. Hur? Jo - välja 1000 par där sannolikheten är som allra lägst att otrohet skett och testa dem. Om det då visar sig att alla har rätt pappa, betyder detta då att det gäller hela befolkningen?

Eller tvärtom - jag kan välja 1000 par där sannolikheten är som högst, och då kanske få fram de där 15% som du talar om. Fortfarande säger detta ingenting (!) om övriga befolkningen.

Om statistiken öht ska funka måste SCB random plocka ett stort antal familjer från precis hela Sverige och testa dessa, och så vitt jag vet har det aldrig skett. Annars kanske du kan ge mig en länk till ordentliga studier inom detta?

Det ENDA man kan gå efter är de som faktiskt testat sina barn - OCH det är ju den gruppen som misstänker mest att det kan vara fel pappa! För de som vet att pappan är rätt testar ju inte!
    Ahh skrev såklart fel: Ingen sjukdom hos de som känner sig friska ska det givetvis vara!
  • Anonym (X)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 15:34:55 följande:

Höll han dig inlåst i källaren medan han var borta hemifrån..? Eller bodde ni mitt ute i ödemarken..? Annars KAN nämligen inte en man vara hundra procent säker på den saken.
    Suck... ja för det är verkligen det ENDA sättet för någon att hålla sig trogen på, eller?

Jo, det kan han. Det finns ingen som helst tvekan på att det är hans barn.
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?