Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
Jag förstår att det är jobbigt för dig att känna dig misstrodd, men jag kan förstå hur din sambo känner. Nu är jag tjej och kommer därför inte att behöva vara osäker på om mitt framtida barn är mitt, men jag är lite paranoid av mig och skulle mycket väl kunna oroa mig för en sån sak om jag vore en man. Att få barn är stort. Många kvinnor säger att de knappt kunde förstå att bebisen är deras barn, trots att de precis har gått igenom en smärtsam förlossning. Mannen har inget definitivt bevis på att barnet är hans, så det är inte så konstigt att den tanken fastnar hos en del. Jag tycker att ni ska dela på er ett par dagar och att du ska be honom skriva ner exakt hur han känner. Det är ingen mening med att bråka. Han får vatten på sin kvarn när du blir så arg och du känner dig kränkt av hans anklagelser. Men det behöver inte handla om att han inte litar på dig. Det kan mycket väl vara så att han känner sig överväldigad inför föräldraskapet och reagerar så här. Jag skulle absolut gå med på ett test, men jag skulle absolut inte vilja förnedra mig på familjerätten när jag vet att han är pappan. Han får betala för det privat. Den främsta anledningen till att du borde gå med på testet är att han kan få svårt med anknytningen till barnet under många år om han inte får ett definitivt svar. Det är väl värre än att du känner dig misstrodd just nu?