• c89

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Anonym (????) skrev 2013-12-07 14:01:00 följande:

nu är det ju så att han har en son som är snart 15 som han inte träffat sen den var typ 2 år och aldrig kämpat för utan bara gav upp för att morsan bad honom att göra det. och nu bad jag honom åka till sina föräldrar o han protesterade inte ens utan bara gick och han kommer inte höra av sig förrän jag hör av mig. så har det alltid varit. så jo jag har god anledning att tro att han inte kommer kämpa.

Varför skaffar du barn med en sådan man öht?

I övrigt tycker jag du överreagerar. Skulle min sambo be om samma sak så skulle jag såklart bli lite ledsen, men det är ju en otroligt stor omställning för dem också, det kan ju räcka med att de sett en film där någon varit säker på att han var pappa men visar sig inte vara det, eller att någon vän satt galler i huvudet på honom för att han ska noja och bli osäker.

Det kan finnas ologiska förklaringar som ändå inte bottnar i svagt förtroende. Han kan mycket väl lita på dig men ändå vilja ha det extra klart för sig när det ändå gäller en såhär pass stor sak i livet.
  • c89
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 16:41:57 följande:

Jo, en gift man kan också kräva faderskapstest genom Familjerätten.

Jag skulle gärna se att DNA-test blev ett rutinförfarande (dock inte obligatoriskt om båda föräldrarna säger nej), även för gifta föräldrar. Det är enkelt: barnmorskan tar bara lite navelsträngsblod direkt efter förlossningen - barnet känner det inte ens.

Att en gift man automatiskt ses som barnets far har gamla rötter, och beror inte på att man tror att en gift kvinna inte kan vara otrogen. Utan att det i många fall har varit så, att en man har träffat en kvinna som redan varit gravid med en man som övergett henne, och då beslutat sig för att vara ädel och ge barnet sitt namn. Så att både kvinnan och barnet slipper skammen. I dessa fall önskar ju inte heller maken något test.
    Jag kan tycka det borde vara rutin även om båda nekar. Det med tanke på BARNETS rätt. Det finns flera barn som blivit till med donerad sperma idag till exempel som nu alla är vuxna. Ingen har velat ha ut information om sin biologiska pappa, med all sannolikhet för att föräldrarna inte berättat att de båda inte är biologiska föräldrar...
Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?