• Anonym (Längtan)

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan?

Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det.

Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna.

Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute!
    Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

• Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?
  • jashrinah

vad roligt att alla säger att * ja men 3 pojkar tänk bara vilken fantastisk relation de kommer få * som att det vore könet som gjorde det ? 

men om någon sedan säger att flickor får bättre relation till sina mammor så är det fel ....

• emsapemsa
    Anonym (Längtan) skrev 2013-11-29 12:03:33 följande:
    Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan? Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det. Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna. Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute! Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

Du är absolut inte ensam TS! Men det är ett tabubelagt ämne, och många blir upprörda av det. Läste du senaste Mama? Där var det nämligen en bra artikel om just detta fenomen, rekommenderar dig att gå och köpa den! Det är kanske inte så konstigt att pojkmammor ibland känner såhär, med tanke på samhället idag. Jag har en pojk nu och är gravid med nr 2, och vad får jag höra? Jo "åh hoppas det är en tjej nu då!" Eller "det skulle väl vara kul med en tjej också". Du är absolut inte dålig för att du tänker såhär. Och du kan ändra ditt tankesätt :) det har jag gjort och jag känner mig så förväntansfull inför nästa barn, vad det än blir för kön.
  • MuppinCowboy
    jashrinah skrev 2013-11-29 23:35:50 följande:
    vad roligt att alla säger att * ja men 3 pojkar tänk bara vilken fantastisk relation de kommer få * som att det vore könet som gjorde det ? 

men om någon sedan säger att flickor får bättre relation till sina mammor så är det fel ....
    Ja lite ironi är det över det hela Skrattande

• Anonym (J)

Ni som har problem med det här ska göra följande: söka hjälp eller släppa det. Ett jävla tramsande. Måtte era barn hitta dessa trådar när de är läskunniga och då får ni gärna förklara era låtsasproblem för dem.

• Anonym (Perspektiv)

Jag tror inte att min farmor som hade 5 söner efter att ha försökt få en "Britt" tyckte att det var snippbrist som var det tråkigaste när hon dog av sjukdom då de två yngsta var 16 och 18 och hon själv bara var 58. 

• jashrinah
    Anonym (Perspektiv) skrev 2013-11-30 00:09:20 följande:
    Jag tror inte att min farmor som hade 5 söner efter att ha försökt få en "Britt" tyckte att det var snippbrist som var det tråkigaste när hon dog av sjukdom då de två yngsta var 16 och 18 och hon själv bara var 58. 
    nej det var nog att hon dog. men vad har det med saken att göra ? 
  • MuppinCowboy
    Anonym (J) skrev 2013-11-29 23:57:30 följande:
    Ni som har problem med det här ska göra följande: söka hjälp eller släppa det. Ett jävla tramsande. Måtte era barn hitta dessa trådar när de är läskunniga och då får ni gärna förklara era låtsasproblem för dem.
    Jag tycker det är tramsigare med folk som alltid ska gnälla över andra {#emotions_dlg.djavulsk}

• Lejonmamman01
    Anonym (Perspektiv) skrev 2013-11-30 00:09:20 följande:

Haha - min faster ville ha en "Birgitta", för hon ville göra allt sådant med henne som barnsköterskan Nenne gjorde med Hagasessorna. Små söta flickaktiga aktiviteter! I stället fick hon TRE SÖNER, som i dagens skola skulle ha fått stämpeln "ADHD", antagligen. Tre STORA, BRÅKIGA söner! När hon ville att de skulle spela piano, tog de i stället hockeyrören och spelade hockey på parkettgolvet! Plågade familjens katt! Pangade doror i skolan! Tjuvrökte, stal moppar och slogs! Föräldrarna hade klippkort till samtal med rektorn!
  • emsapemsa
    Anonym (J) skrev 2013-11-29 23:57:30 följande:

Du har uppenbarligen aldrig haft problem med dina tankar, och grattis till dig. Men det är långt ifrån alla som är så felfria. Jag är säker på att ts klandrar sig själv varje dag för att hon tänker såhär, hon VILL inte tänka så. Men nu gör hon det och hon är långt ifrån ensam. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det inte bara ett "problem" hos oss mammor utan en stor del ligger i samhället och folks attityd gentemot pojkmammor.
  • jashrinah
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-30 00:23:16 följande:

Haha - min faster ville ha en "Birgitta", för hon ville göra allt sådant med henne som barnsköterskan Nenne gjorde med Hagasessorna. Små söta flickaktiga aktiviteter! I stället fick hon TRE SÖNER, som i dagens skola skulle ha fått stämpeln "ADHD", antagligen. Tre STORA, BRÅKIGA söner! När hon ville att de skulle spela piano, tog de i stället hockeyrören och spelade hockey på parkettgolvet! Plågade familjens katt! Pangade doror i skolan! Tjuvrökte, stal moppar och slogs! Föräldrarna hade klippkort till samtal med rektorn!
    gör min son sånt skickar jag nog iväg han till militärskola ... xD 
Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?