• Anonym (Längtan)

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan?

Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det.

Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna.

Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute!
    Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

• Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?
  • Anonym (pojkmamman)

När jag väntade andra barnet önskade jag mej en flicka... Hade fått för mej att det var bra att ha lite av varje och kanske för alla andra runt omkring hoppades på det, men eftersom det inte blev så så lät jag den önskan om en dotter falla bort. Jag o min man miste ett barn, två månader gammal i PSD så efter så har det just ingen betydelse vad det blir, huvudsaken är att det överlever... Kanske det är det som gjort att jag känner såhär?

• Anonym (lina)
    Anonym (Japp) skrev 2013-11-29 13:27:44 följande:
    Bandet mellan mor och dotter är oslagbart, man möts på plan som inte är möjligt om man har söner. Så är det och dom som påstår motsatsen ljuger för att orka med det faktum att dom aldrig kommer få uppleva det.
    Nonsens. Bara för att man har en dotter är det ingen garanti för att man får ett sådant band. 
  • Anonym (lina)
    Anonym (söner 2) skrev 2013-11-29 13:38:13 följande:
    TS!
    Jag har också läst mycket här på fl om grejen med att ha en dotter.
    Och folk har beklagat sig till mig med när vi fick pojk nummer två.
    Vad kommer detta manshatet ifrån? Varför ska någon vara mindre efterlängtad och älskvärd?
    det är fan ta mig sjukt.
    Det dummaste jag läst här på fl var en tjej som skrev "jag ser på mina vänner som bara fått pojkar med sorg, dom vet inte vad dom missar, alla borde få en dotter"
    Det är sjutton så man mår illa.
    En kompis till mig har två tjejer och båda bär på en extremt ovanlig sjukdom och ligger efter 1-2år i utvecklingen och är inte direkt motoriska.
    Flickorna måste hålla en extrem diet med inga undantag alls och dom kommer aldrig någonsin att kunna få egna barn.
    Henne tycker jag synd om. Könet spelar ingen som helst roll.
    Älskar mina pojkar och vi står varandra nära.
    Men sett till mig själv så står jag inte min mamma supernära. Vi  är vänner men jag kan inte känna av någon slags fantastisk mor-dotter relation mellan oss.
    Hade jag haft en svärmor så tror jag att jag stått henne väldigt nära efter allt jag hört om henne
    Så jag tror ofta att dom som säger att man ska ha en dotter själva målar upp en bild av hur dom tror att det kommer att se ut.
    Du kommer att ha tre söner och tre chanser att dom träffar en fantastisk kvinna som du mycket möjligt kan bli nära med.
    Kram  
    Fy fan! Det är sådana människor som borde bli barnlösa som är så otacksamma. ja, otacksamma över att missunna andra lyckan att få barn öht. En son är lika mycket värd som en dotter! Finns de som aldrig aldrig någon sin kan få barn, och det finns de som har barn med handikapp, och tänk då de som får friska söner! Vilken gåva! De andra kan inte ha mycket innanför när de på allvar tycker synd om pojkmammor.
  • Anonym (Grabbar)
    Anonym (pojkmamman) skrev 2013-11-29 15:43:13 följande:
    När jag väntade andra barnet önskade jag mej en flicka... Hade fått för mej att det var bra att ha lite av varje och kanske för alla andra runt omkring hoppades på det, men eftersom det inte blev så så lät jag den önskan om en dotter falla bort. Jag o min man miste ett barn, två månader gammal i PSD så efter så har det just ingen betydelse vad det blir, huvudsaken är att det överlever... Kanske det är det som gjort att jag känner såhär?

Usch usch, den värsta mardrömmen. Förstår att fokus hamnar på saker som är mer väsentliga efter något sådant, i många år framåt, kanske för alltid. Det är bra att du berättar, det ger oss andra en spillra av den ödmjukheten också, och det behövs ibland!
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (pojkmamman) skrev 2013-11-29 15:43:13 följande:

Fy så fruktansvärt ! Ja det sätter saker i perspektiv, när man hör om det du beskriver. Plötsligt spelar könet på barnet inte det minsta lilla roll!
    Kramar till dig!
  • Anonym (pojkmamman)

Ja, man blir ödmjuk för livet, tacksam för det man får... Jag önskar ingen det som drabbade oss, men upplyser gärna...
    Kraven/önskemål på kön, ögonfärg, vem barnet är likt etc blir ju totalt oviktiga om barnet inte ens överlever... Jag börjar numera alltid i den änden...
    Priolista så att säga:
    1. Att den överlever
    2. Att den blir frisk

Ja, längre än så är den faktiskt inte, då resten inte spelar någon som helst roll för oss!

Man var bra larvig innan som önskade barnet blå ögon eller att det var en flicka...

<3 Lycka är att få behålla sitt barn i livet <3

• Ginga

Du vet vad man säger, "Daddy's girl and Mama's boy" :)

Jag har två pojkar själv, och visst, jag hade velat ha en dotter också, men jag ser fram emot att bli moster en vacker dag istället. 

Ett annat plus är att man slipper ha en tonårsdotter!!

• Anonym (Längtan)
    Anonym (pojkmamman) skrev 2013-11-29 16:04:52 följande:
    Ja, man blir ödmjuk för livet, tacksam för det man får... Jag önskar ingen det som drabbade oss, men upplyser gärna...
    Kraven/önskemål på kön, ögonfärg, vem barnet är likt etc blir ju totalt oviktiga om barnet inte ens överlever... Jag börjar numera alltid i den änden...
    Priolista så att säga:
    1. Att den överlever
    2. Att den blir frisk

Ja, längre än så är den faktiskt inte, då resten inte spelar någon som helst roll för oss!

Man var bra larvig innan som önskade barnet blå ögon eller att det var en flicka...

<3 Lycka är att få behålla sitt barn i livet <3

Ja det är sann lycka det du beskriver! Därför blir man extra ledsen över alla kommentarer man får höra om hur synd det är om en när man har söner och inte en dotter. Det är fel val av ord, kan man minst säga!
  • Anonym (2 pojkar)

Har 2 pojkar och ska inte sticka under stolen att jag var sugen på en tjej till iaf 2a gången. Första barnet spelade inte så stor roll för mig och vi fick veta först när han kom ut. Till 2a förstod vi nästan det skulle bli en pojke till på rutin ul även om vi inte ville veta som vi sa då. Några ul senare (fick göra många extra av div anledningar) så var det klart att blir en pojke till. Vid första ul hoppades jag lite på jag sett fel då jag har efter första barnet fått en starkare och starkare känsla av att jag vill kunna få känna mor-dotter relationen någon gång i livet. Har även fått för mig det är roligare att bli mormor än farmor. Pappan kan inte tänka sig tonårs dotter så han är nöjd med utdelningen. Men när jag får höra att jag ska vara glad jag har två av det "rätta" könet kan jag inte låta bli att sakna den dotter jag aldrig fått. Denna känsla är nog en bidragande anledning till att jag numera är öppen för en 3a. Han är dock inte alls där i de tankarna så vi får väll se. 

• Anonym (Längtan)
    Ginga skrev 2013-11-29 16:12:47 följande:

Du vet vad man säger, "Daddy's girl and Mama's boy" :)

Jag har två pojkar själv, och visst, jag hade velat ha en dotter också, men jag ser fram emot att bli moster en vacker dag istället. 

Ett annat plus är att man slipper ha en tonårsdotter!!

Vad gäller tonårsdöttrar kan jag hålla med, vet själv hur jobbig jag var!! Brorsan var rena drömmen jämfört med mig!

Egentligen tror jag att hela den här diskussionen mynnar ut i att det i det stora hela inte spelar någon roll, tror ni inte? Vi bara tror att det gör det. Och tror man det superstarkt, och sedan får sitt efterlängtade kön, så har man ju redan på förväg bestämt sig för att det är "väldigt speciellt och annorlunda" att få just det könet. Och motsatsen, att det inte är speciellt och annorlunda, att få det andra könet. Jag menar, jag tycker ju att jag har en väldigt speciell relation till mina söner, och jag tror att de allra flesta förädrar tycker att de har en speciell relation till sina barn. Oavsett var de har för kön.
    Men, man vill ju ofta ha just det som man inte har, det som grannen har, det som kollegan har - ja det som ANDRA har osv. Ni vet, gräset är grönare på andra sidan. Man glömmer lätt bort att man har redan allt man behöver för att vara lycklig.
Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?