• Anonym (Längtan)

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan?

Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det.

Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna.

Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute!
    Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

• Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?
  • Anonym (inte sant)

Det där om ett magiskt band mellan mor och dotter låter som ren bs om man får säga så. Det är inget som jag känner av till min mamma i alla fall. Tror det ofta kan vara tvärtom istället, att söner har en speciell relation till sin mamma.

• talktothehand

Har väldigt svårt att förstå hur könet på ens barn kan ha någon som helst betydelse. Lika oviktigt som hår- eller ögonfärg

The little I know I owe to my ignorance
  • M Y L F

Att vara besviken är ju helt naturligt, men band till sina barn skaffar man ju oavsett kön.

• Anonym (x)
    Anonym (Japp) skrev 2013-11-29 14:05:24 följande:
    Gud bevare mig väl, har en skitjobbig bonusson som jag skulle kunna sälja på Blocket närsom så nej tack, pappan har så det räcker och blir över.

Och jag har en bonusdotter som inte tillför ett dugg i mitt liv. Och pappan har en jättedålig relation till henne men en fantastisk till sina söner. Tänk så det kan vara.
  • fridlyst
    Anonym (***) skrev 2013-11-29 14:09:13 följande:

Jag kan förstå hur du känner det ts.

Jag har en son som jag älskar över allt annat.Jag kommer inte att kunna få fler barn o jag hade så gärna velat ha en dotter också.När jag väntade sonen så vart jag lite konstig. Jag önskade mig en dotter medan jag bara tänkte på pojknamn. Magen hette ett pojknamn. När sen bebisen kom ut o det visade sig vara en pojke så för en sekund kände jag mig lite besviken. Men bara för en kort sekund. Jag hade lite dåligt samvete för det innan men inte längre. 

Man kan inte rå för hur man känner det, bara för hur man sen väljer att agera o göra åt sina känslor. Jag har en underbar pojke o hade han i stället blivit en flicka så hade han varit lika underbar för det. Jag är stolt o obeskrivligt tacksam att jag fick ett barn, oavsett kön. Visst kanske jag missar något speciellt genom att inte å en flicka,men jag har vunnit/vinner så mycket på att ha en pojke.....ett barn.

Mitt råd är att acceptera det du känner så du kan bearbeta det. Så du sen kan njuta av det nya livet.

Vad har en flicka som inte en pojke har?
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (Japp) skrev 2013-11-29 13:27:44 följande:
    Bandet mellan mor och dotter är oslagbart, man möts på plan som inte är möjligt om man har söner. Så är det och dom som påstår motsatsen ljuger för att orka med det faktum att dom aldrig kommer få uppleva det.

Jag tycker att du passar bättre i alla de övriga "önskar flicka-vill inte ha en pojke"-trådar, där många spyr ur sig hur jobbiga, äckliga och fula pojkar är (ja det kanske var du som skrev just det tom).

För det du säger ovan är bara något du tycker, du refererar till dig själv och din situation, inte till verkligheten.

För jag har inte, och har aldrig haft något "speciellt" band till min mamma, och inte har eller hade min syster det heller. Då var bandet till pappa mer speciellt.

Min syster står dock närmare sin dotter än sin son, men det är jag säker på att beror på deras personligheter, snarare än deras kön.

För hur förklarar du annars alla nära mor-son relationer som finns? Skulle de bara vara inbillade då menar du? Att vi egentligen är bittra och hatar våra söner?? Då måste nog du må ganska dåligt, om det är så du ser på din omgivning och alla pojkar.
  • Anonym (x)
    Anonym (Längtan) skrev 2013-11-29 14:25:26 följande:

Jag tycker att du passar bättre i alla de övriga "önskar flicka-vill inte ha en pojke"-trådar, där många spyr ur sig hur jobbiga, äckliga och fula pojkar är (ja det kanske var du som skrev just det tom).

För det du säger ovan är bara något du tycker, du refererar till dig själv och din situation, inte till verkligheten.

För jag har inte, och har aldrig haft något "speciellt" band till min mamma, och inte har eller hade min syster det heller. Då var bandet till pappa mer speciellt.

Min syster står dock närmare sin dotter än sin son, men det är jag säker på att beror på deras personligheter, snarare än deras kön.

För hur förklarar du annars alla nära mor-son relationer som finns? Skulle de bara vara inbillade då menar du? Att vi egentligen är bittra och hatar våra söner?? Då måste nog du må ganska dåligt, om det är så du ser på din omgivning och alla pojkar.
    Människan mår dåligt och är en sån där som ser ner på pojkmammor och tror att de får ett dåligt liv. Jag skulle inte byta mina grabbar mot 2 döttrar och 100 miljarder kronor.
    Hennes sambo ville nog ha en son så nu måste hon trycka ner dom som gav sina män en liten arvinge.
  • talktothehand
    Anonym (Japp) skrev 2013-11-29 13:54:44 följande:
    Jag har det med min mamma och med min egen dotter. Bara för att du inte upplevt det innebär det ju inte att det inte existera.
    Och jag har ett magiskt band med min son! Vilket dravel ärligt talat. Jag har aldrig haft någon speciell relation med min mamma jämfört med min pappa och kan för mitt liv inte förstå hur någon kan bry sig om vilket kön deras barn har. Antingen är du ett troll eller så vill du bara provocera. 
    The little I know I owe to my ignorance
  • Anonym (Längtan)
    Unaangelita skrev 2013-11-29 13:47:28 följande:
    Underbart med tre söner ju!!! Tänk vilka tajta syskonband de komma ha, helt fantastiskt :) Jag har inga barn ännu men om jag får önska kön så önskar jag lätt en pojke!!! Flickor är ju skitjobbiga ( vet bara hur jag och alla mina tjejkompisar var i tonåren huvva) med alla deras hormoner o grejer när de kommer in i puberteten. Handen på hjärtat så kan jag säga att jag är avis på dig och du är säkert den perfekta pojkmamman :) och den där känslan om att du inte kommer få en dotter släpper nog snart. Jag VET att man inte får välja kön och jag kommer bli lika glad om jag skulle vänta en tös men jag menade att OM jag fick ÖNSKA.

Tack för pepp, det värmde att läsa !

Jag älskar redan pojken i magen, och ÄR glad över att han ska komma, det är bara någon del i mig som hade velat haft en blandad barnaskara. Att få "prova på" den andra könet.
    Men jag är superglad över mina killar, när jag väntade kille nr 1 hade jag en inre önskan om att han skulle vara just en kille. Så visst är jag tacksam!
    Man (ja de flesta "normala" får jag väl säga efter att ha läst vissa andra inlägg här- som fr nick Japp) man älskar ju sina barn, precis oavsett kön! Det är bara det att jag aldrig kommer att få veta, hur det hade varit att ha en dotter. Kanske annorlunda, eller så inte?
  • Anonym (x)

Jag har 2 söner och min syster har 3. Så våra föräldrar blev mormor och morfar till 5 små killar. Min pappa tycker det är superkul. Han hade säkert velat haft en son men fick ingen. Han tar igen det nu med 5 vilda små grabbar. Kollar jag i släkten på sambons sida finns det 7 grabbar till och alla är i någorlunda nära ålder så dom har jättekul när dom leker.
    Du kommer få det kanonkul med 3 grabbar TS.

Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?