• Anonym (Längtan)

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan?

Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det.

Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna.

Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute!
    Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

• Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (x) skrev 2013-11-29 14:40:07 följande:
    Jag har 2 söner och min syster har 3. Så våra föräldrar blev mormor och morfar till 5 små killar. Min pappa tycker det är superkul. Han hade säkert velat haft en son men fick ingen. Han tar igen det nu med 5 vilda små grabbar. Kollar jag i släkten på sambons sida finns det 7 grabbar till och alla är i någorlunda nära ålder så dom har jättekul när dom leker.
    Du kommer få det kanonkul med 3 grabbar TS.

Tack för peppning :)!

Man ska väl inte glömma alla andra kvinnliga relationer man har i livet, mamma, svärmor,syster och väninnor. Jag har ju andra tjejer i mitt liv kan jag tänka :)

Låter kul med så många killar för övrigt !
  • Anonym (x)
    Anonym (Längtan) skrev 2013-11-29 14:44:30 följande:

Tack för peppning :)!

Man ska väl inte glömma alla andra kvinnliga relationer man har i livet, mamma, svärmor,syster och väninnor. Jag har ju andra tjejer i mitt liv kan jag tänka :)

Låter kul med så många killar för övrigt !

Fullt ös medvetslös med hälften av dom och hälften är lugna och känsliga.
  • Anonym (Mamma till 2)

Jag har en pojke och en flicka sen innan och väntar nu ett tredje barn och det är en pojke.. Jag önskade mest en flicka.. MEN jag oönskade inte en pojke även om jag hoppades mest på en tjej..

Det är nog mest för att jag och min syster hade/har en sån fin kontakt även idag och vill att min dotter skulle få uppleva det.. 
    Lika så är jag en riktig mamma gris och min mamma är bäst..
    Känner mig mer som en flickmamma. 

Men jag älskar min son så himla mycket, det skiljer något enormt mycket mellan sonen och dottern.. 
    Vi alla tre står varandra riktigt nära och jag längtar massa att få träffa mitt tredje barn och få lära känna denna individ och låta han få lära mig vad han är för någon :) 

Lycka till.. kram

• Anonym (humlan)

Jag fick en tredje pojke i somras. Folk tyckte sååå synd om oss, kunde få höra saker som "fan vilken otur ni har", "då får ni försöka igen!" osv. Visst, det hade varit roligt med en tjej men jag anser inte att jag kan göra något med en dotter som jag inte kan med en son.

Det är bara 3 år och 3 månader mellan äldsta och yngsta så förhoppningsvis kommer mina tre killar ha jätteroligt när de växer upp ihop. De stora killarna som är 3,5 och 2 avgudar verkligen varandra.

Nu blir det inga fler barn för oss för sambon vill "bara" ha tre. Jag skulle kunna tänka mig en fyra om några år, men då är det inte för att jag försöker göra en dotter.

• Anonym (Längtan)
    Anonym (humlan) skrev 2013-11-29 15:03:00 följande:
    Jag fick en tredje pojke i somras. Folk tyckte sååå synd om oss, kunde få höra saker som "fan vilken otur ni har", "då får ni försöka igen!" osv. Visst, det hade varit roligt med en tjej men jag anser inte att jag kan göra något med en dotter som jag inte kan med en son.

Det är bara 3 år och 3 månader mellan äldsta och yngsta så förhoppningsvis kommer mina tre killar ha jätteroligt när de växer upp ihop. De stora killarna som är 3,5 och 2 avgudar verkligen varandra.

Nu blir det inga fler barn för oss för sambon vill "bara" ha tre. Jag skulle kunna tänka mig en fyra om några år, men då är det inte för att jag försöker göra en dotter.
    Jag tror också att de kommer ha roligt när de växer upp, det är ju något särkilt att ha syskon av samma kön som en själv, säkert just samma andledning till att jag önskar mig en dotter, för jag är tjej själv!

Det är hemskt med alla kommentarer, fy f*n jag fattar inte att folk inte tänker innan de pratar! Hur kan man säga att det är otur att få tre fina friska pojkar?? Om man tycker att det är otur så behöver man nog lite perspektiv i sitt liv tycker jag!

Min sambo vill också "bara" ha tre, och egentligen jag också. Skulle vi försöka få en fyra, så skulle det vara för att försöka få den dotter, och det känns inte ok. Det blir tokigt tänker jag om man fortsätter skaffa barn bara för att få ett visst kön. Det känns fel och vi kommer därav inte att försöka oss på fler. Det är därför som jag känner att jag behöver ventilera detta med andra i min situation. För jag tror och hoppas ändå, att man kan komma vidare och att dessa känslor bleknar med tiden. När man kommer ur småbarnsåren tex, då kanske det inte känns så himla aktuellt, och viktigt längre. Jag hoppas att det är så!
  • Anonym (lycka till)

läs boken "den förbjudna sorgen". dock tar den mer upp sorgen över att ens barn inte är som andra barn (dvs med något handikapp) men jag kan se att den kan hjälpa när man inte fått det önskade könet med!

detta då den handlar om att man måste få sörja "drömbarnet" innan man kan gå vidare och se till det man har :)
    det är inget fel i att sörja att det inte blev som man önskat.

• Anonym (pojkmamman)

Grattis till kommande lillkille!
    Jag har tre pojkar och väntar ett fjärde barn. Kön okänt men är det möjligt får vi se det på onsdag
    Känslorna inför kommande barn är blandade. För barnets skull och även min egen vill jag ha en till pojke. Mina barn önskar sej dock en lillasyster. Besvärligt med flickor tycker jag, och som någon skrev ovanför... Om jag tittar tillbaka på mej o mina syskon så är det jag o min syster som stått för all drama, att mamma grät, stack hemifrån veckovis... Min bror har varit betydligt lugnare på den fronten.
    Mina söner är sagolika, men så är de ju rätt små ännu. Har bra kontakt eller vad man ska säga...
    Men det är klart, kanske skulle det vara kul med klänningar och flätor? Vad vet jag... Inget jag riktigt önskar faktiskt... Tycker det är jobbigt med allt det sockersöta och pluttinuttiga kring flickor. Lättare med pojkar helt enkelt!

Och tänk när de blir stora... Kanske liknande intressen, kunna prata öppet om allt möjligt som pojkar gör, gå ut o ta en öl tillsammans...
    Och tänk oss som mammor till våra män! Vilket stolthet att få umgås med våra vuxna fantastiska söner som är väl uppfostrade och kärleksfulla mot sina nära o kära <3

• Anonym (Längtan)
    Anonym (pojkmamman) skrev 2013-11-29 15:16:01 följande:
    Grattis till kommande lillkille!
    Jag har tre pojkar och väntar ett fjärde barn. Kön okänt men är det möjligt får vi se det på onsdag
    Känslorna inför kommande barn är blandade. För barnets skull och även min egen vill jag ha en till pojke. Mina barn önskar sej dock en lillasyster. Besvärligt med flickor tycker jag, och som någon skrev ovanför... Om jag tittar tillbaka på mej o mina syskon så är det jag o min syster som stått för all drama, att mamma grät, stack hemifrån veckovis... Min bror har varit betydligt lugnare på den fronten.
    Mina söner är sagolika, men så är de ju rätt små ännu. Har bra kontakt eller vad man ska säga...
    Men det är klart, kanske skulle det vara kul med klänningar och flätor? Vad vet jag... Inget jag riktigt önskar faktiskt... Tycker det är jobbigt med allt det sockersöta och pluttinuttiga kring flickor. Lättare med pojkar helt enkelt!

Och tänk när de blir stora... Kanske liknande intressen, kunna prata öppet om allt möjligt som pojkar gör, gå ut o ta en öl tillsammans...
    Och tänk oss som mammor till våra män! Vilket stolthet att få umgås med våra vuxna fantastiska söner som är väl uppfostrade och kärleksfulla mot sina nära o kära <3

Grattis du med till kommande bebis!
    Jag tror det handlar om att ha en "likadan" som mig själv, i mitt fall, en tjej, som ju jag är. Sedan tror jag, och hoppas, att man kanske har orealistiska förväntningar kring detta, det kanske inte är så stor skillnad på att ha en son eller en dotter ändå, när det kommer till kritan? Ens barn är ens barn liksom! Det är väl det här också att få prova något nytt, något okänt, för jag vet ju inte, hur en dotter är? Hur känns det, jämfört med att få en son? Många tankar, men helst skulle jag vilja hiva ut alla dessa tankar på soptippen omgående, för det är inget kul att känna såhär..! Synd att man inte kan bemästra och styra över sina känslor och tankar, vad enkelt allt hade varit då!
  • eniway

Jag har inga barn ännu, men väntar barn. Jag kan förstå dig om en längtan efter något som man inte har. Men jag har en syster och en bror och min mamma samt hennes väninnor med barn av båda könen har alltid sagt: Pojkar är lättare! Givetvis är inte alla tjejer jobbiga och pest, men i det stora hela så tror jag det stämmer. 

Pojkar analyserar, problematiserar och ältar inte lika mycket, utan är rakare, enklare helt enkelt överlag. Min mamma säger att hon tror att mamman och en son ofta kommer närmare varandra, just för att mamman ser pojken ofta som "mammas" pojke. Kanske inte är någon tröst, men ingen ser ner på någon som bara har pojkar, inte varje fall gör inte jag det och många jag vet!

• Anonym (lina)

Jag känner till en kvinna som hade två söner och önskade sig en flicka, men det visade sig bli en pojke med Down's syndrom. I efterhand så har hon sagt att hon hade gjort allt för att få en frisk liten pojke och struntat i att önska efter en flicka. Självklart behöver det inte bli så för dig, men kanske en tröst i att ett friskt barn är det viktigaste trots allt :).

Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?