• Anonym (Längtan)

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan?

Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det.

Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna.

Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute!
    Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

• Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?
  • Anonym (Grabbar)
    AnnaGreta 378 skrev 2013-11-29 22:24:29 följande:
    Det är ingen skillnad i relationen till ett barn beroende på vilket kön det har. Jag har tre pojkar och tre flickor och därmed sex  individuella relationer. Mina flickor är inte på ett sätt, så heller inte mina pojkar. Personligheten sitter inte i könet. 

Tusan vad coolt med 6 ungar. Jag skulle aldrig fixa att vara gravid så många gånger tyvärr, min kropp klarar det inte så jag får nog vara nöjd med två grabbar.
  • AnnaGreta 378
    Anonym (Grabbar) skrev 2013-11-29 22:33:51 följande:

Tusan vad coolt med 6 ungar. Jag skulle aldrig fixa att vara gravid så många gånger tyvärr, min kropp klarar det inte så jag får nog vara nöjd med två grabbar.

Tack! Det är 22 år mellan äldsta och yngsta så det har inte varit så jobbigt. Glad Alltså inte en graviditet om året direkt.
  • Anonym (***)
    fridlyst skrev 2013-11-29 14:23:29 följande:
    Vad har en flicka som inte en pojke har?

O tvärtom vad har en pojke som inte en flicka har?

Vad jag ville ha fram var att det är ingen skam utan helt ok att känna som man gör,bara man till sist kan komma vidare o känna glädje över de mirakel man fått. Oavsett könet.

• MuppinCowboy

Det är lite tramsigt med denna ständiga tävlan om vilket som är bäst - flicka eller pojke.

• Anonym (3 pojkar)

Grattis till dina pojkar! Jag har också tre söner. De är 2, 4 och 6 och ljuvliga! Var och en en egen personlighet. Jag vet ju inte hur det blir när de blir äldre men nu står jag dem i alla fall nära! När jag väntade trean fick jag höra ett par gånger att "nu vore det väl extra roligt med en tjej". Tror inte folk tänker på vad de säger egentligen, de menar inte så illa som det kan låta. De få gånger jag fick höra det där sa jag att "näe, det blir inte alls extra roligt med en tjej". Och jag menade det verkligen. Jag förstår verkligen inte vad som skulle vara roligare med en tjej. Mina pojkar har så roligt ihop. Jag är nog inte så "tjejig" själv så det där med klänningar och fläta håret saknar jag inte. Däremot tycker jag det är fantastiskt kul med allt jag fått lära mig om sjörövare, riddare, medeltiden, dinosaurier  osv tack vare mina söner.

• Krokofant

Om man tycker att det är jättestor skillnad på män och kvinnor och att pojkar således ska uppfostras på ett helt annat sätt än flickor, ja då kan jag förstå att man kan ha önskemål om det ena eller det andra könet. Det kan ju te sig trist att uppfostra bara pojkar om man tänker att de i första hand ska lära sig spela fotboll, hantera hammare och spik och att inte gråta när de gör illa sig. Ser man barn och vuxna i första hand som individer som i grunden har samma behov så bör inte könet på barnen spela någon roll. 

• MuppinCowboy
    Anonym (3 pojkar) skrev 2013-11-29 23:04:57 följande:
    Däremot tycker jag det är fantastiskt kul med allt jag fått lära mig om sjörövare, riddare, medeltiden, dinosaurier  osv tack vare mina söner.
    Newsflash - allt det där kan man göra med en flicka också Drömmer

• 081214

Jag förstår mig inte riktigt på denna önskan om flickor hela tiden överallt. Jag har två pojkar och folk i vår närhet fullkomligt tjatade hål i huvudet på oss om att nu blir det en lillasyster, nu vill ni väll ha en flicka osv.. hann knappt klämma ut tvåan innan det började tjatas om en lillasyster igen.

Jag har ALLTID sett mig själv med tre pojkar, är gravid med tredje nu och jag tror att det är en gosse till men skulle såklart bli lika glad för en tjej också. Men jag blir ledsen när folk påstår att jag ljuger när jag säger att könet inte spelar någon roll och att jag inte har någon särskild önskan om en tös. Pappan hoppas däremot på flicka, han har trott att vi väntat flicka alla graviditeter.

Men ja, jag är väll knäpp?

• Lejonmamman01

Fast se det så här: en stor del av världens kvinnor (Arabvärlden, Asien, Afrika och många fler ställen) skulle ge sin ena hand för det du snart har: tre starka, friska söner! Och även här i Norden för inte alls länge sedan! Du ligger bara lite fel i rum-tiden!  

Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?